Polské studio 11 bit, známé bezútěšnými hrami o přežití jako Frostpunk nebo This War of Mine, se v posledních měsících ocitlo pod intenzivním drobnohledem. Tentokrát kvůli zrušenému projektu, milionovým ztrátám a rostoucímu tlaku ze strany investorů i státu.
Studio totiž loni v prosinci zrušilo záhadný Project 8. Podle dostupných informací šlo o ambiciózní titul, na jehož vývoj padlo zhruba 48,4 milionů zlotých (v přepočtu přes 276 milionů korun). 11 bit se chtěli pokusit o primárně konzolovou hru s vysokými produkčními kvalitami a silným příběhem. „Projekt však vznikal za zcela odlišných tržních podmínek, kdy byly příběhově silné, narativně zaměřené hry výrazně přitažlivější,“ uvedl při zrušení projektu Przemysław Marszał, předseda představenstva 11 bit studios.
Sdružení investorů v Polsku tehdy veřejně kritizovalo rozhodnutí studia a označilo náhlou změnu postoje za podezřelou. Podle jejich názoru není možné, aby se tak rozsáhlá investice proměnila v nulovou návratnost tak rychle, pokud nedošlo k účelové manipulaci s informacemi.
Od ledna se situace dále vyhrotila. Výzvy k transparentnosti ze strany investorů i médií se míjely účinkem, studio na některé otázky vůbec nereagovalo, jiné odmítlo zodpovědět bez formálního podání písemnou cestou.
V květnu sdružení investorů vydalo další veřejné prohlášení, v červnu pak došlo k ostré výměně názorů během setkání s vedením 11 bit – opět bez konkrétních odpovědí. Celou záležitostí se nyní zabývá i polský státní dozor nad finančním trhem. Studio totiž jako veřejně obchodovatelná firma musí plnit určité povinnosti vůči svým akcionářům. A právě v oblasti zveřejňování informací má zjevné mezery.
zdroj: YouTube.com
Zrušení projektu sice samo o sobě není trestné, investice v herním průmyslu jsou vždy rizikové, ale pokud došlo ke zkreslování faktů nebo cílenému zatajování důležitých skutečností, může být situace mnohem vážnější a pro představitele studia potenciálně trestná.
Navíc nejde o první případ, kdy se 11 bit dostalo pod palbu za netransparentní informování investorů i fanoušků. Už při vydání sci-fi titulu The Alters čelilo kritice, když se ukázalo, že ve hře zůstaly nepřiznané prvky vytvořené pomocí generativní umělé inteligence.