Army of Two - průvodce hrou 1.část
zdroj: tisková zpráva

Army of Two - průvodce hrou 1.část

16. 3. 2008 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

Pro postup v kampani je proto naprosto klíčové znát a správně používat techniku boje, která vyplývá z dokonalého rozdělení úkolů oběma postavám.

Autor: Michal Jonáš
Publikováno: 16.března 2008


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Army of Two (mega-recenze) je hra stavěná v prvé řadě na fungující kooperaci ve dvojici s živým spoluhráčem, nebo na spolupráci s počítačově řízeným kolegou, kterého můžete navíc řídit skrze několik předdefinovaných příkazů. Pro postup v kampani je proto naprosto klíčové znát a správně používat techniku boje, která vyplývá z dokonalého rozdělení úkolů oběma postavám. Náš průvodce vám v tom pomůže, přičemž odkrývá všechny potřebné dovednosti, díky kterým snáze dokončíte celou kampaň.

 Uživatelské rozhraní hry
Před vysláním do akce je naprosto klíčové umět číst z ukazatelů na obrazovce, protože ten nejdůležitější, stupnice „Aggrometer“ mnohdy rozhoduje o životě a smrti jednoho ze žoldáků. Aggrometer je umístěný uprostřed v horní části obrazovky, přičemž zobrazuje míru pozornosti (tzv. aggro), kterou nepřátelé věnují oběma vojákům. Vaše aggro je na levé straně stupnice, parťákova část na pravé. O aggru si povíme níže.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zdraví postav je pak zobrazováno dvojím způsobem. Stupnice kondice kolegy je v pravém horním rohu obrazovky, přičemž podle toho, jak je parťák postřelován, linka ubývá a mění barvu ze zelené na červenou. Indikátor vašeho zdraví na obrazovce neuvidíte, protože jej supluje zvuk tlukotu srdce a také zabarvení celého obrazu, který se rozmazává s přibývajícím zraněním. Při poranění tradičně stačí vyhledat kryt před nepřátelskou střelbou a za malou chvíli se sami vyléčíte.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva V levé dolní části je zobrazen ukazatel střeliva do aktuálně používané zbraně. Horní číslo značí počet nábojů v zásobníku, dolní celkově nesené množství munice. Opačný roh je přidělen příkazovému kolečku, jež slouží pro zadávání rozkazů kolegovi v singleplayeru. Pokud držíte stisknuté tlačítko inventáře, objeví se místo příkazového, kolečko pro výběr zbraně. Přidržení tlačítka pro kooperaci podobně zobrazí tentokrát kooperativní kolečko, jehož nabídku využijete při několika činnostech, vyžadujících spolupráci obou partnerů.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Při dosažení každého checkpointu, kdy se postup automaticky uloží, se vlevo od Aggrometeru zobrazí informační okénko s údaji o zastřelených protivnících a vydělaných penězích pro nákup a upgrade zbraní. V multiplayeru se navíc zobrazuje také údaj o vynesené hmotnosti, závisející na tom, jak se dvojice navzájem vytahuje při šplhání do vyšších míst.

 Pohyb a schopnosti postav
Kromě chůze a běhu s plynulou změnou rychlosti přes analogovou páčku, se Salem a Rios mohou pohybovat i v přikrčení. I přes menší rychlost tohoto pohybu hra vyhodnocuje tento postoj jako menší cíl pro nepřátele, tudíž v tomto stavu mají protivníci automaticky horší mušku. Druhá výhoda přikrčení spočívá v možnosti krytí za nízkými překážkami v úrovních. Pro pohyb přes otevřené území pod nepřátelskou kontrolou se výborně hodí kotoul, při kterém jste opět částečně chráněni před palbou protivníka. Pokud tlačítko pro kotoul stisknete před jakoukoli překážkou, žoldák se skluzem bleskově přemístí do krytu a navíc se sám přikrčí.

 GPS
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jedna z nejlepších pomůcek, na kterou ale hráči často zapomínají, je GPS, tedy grafický poziční systém. Stisknutí tlačítka GPS překryje obrazovku modrou barvou, přičemž červená linka se šipkami ukazuje cestu dalšího postupu. V horní části se také zobrazuje aktuální úkol v misi. Velmi užitečnou funkcí GPS je lokalizování pohybem aktivovaných min, jež se v normálním pohledu snadnou přehlédnou. Lokalizace je taktéž možná podle jejich pípavého zvuku, přičemž miny zlikvidujete odstřelením z bezpečné vzdálenosti. Poslední funkcí GPS je zobrazování míst, kde můžete použít kooperativní činnosti, zadávané pomocí kooperativního kolečka.

 Používání zbraní
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Podobně jako v jiných střílečkách, i v Army of Two je přesnější střílet malými dávkami z automatických zbraní, protože trvalé držení tlačítka pro střelbu zajistí pouze velký rozptyl kulek. Žoldáci mohou používat hlavní zbraně (samopaly, kulomety, kulovnice, atd.), pistole a malé automaty (např. Škorpion), speciální výzbroj (ostřelovačky, RPG) a granáty. Základní mód střelby od pasu je středně účinný, ale jeho výhodou je možnost nezávislého pohybu od směru střelby. Pokud jste právě v krytu, skrze tlačítko střelby pak můžete snadno postřelovat nepřátele v bezpečí překážky, protože žoldák jen vystrčí ruce se zbraní při současném krytí. Přesnost této střelby je oproti základní citelně menší, ale zase se nevystavujete palbě protivníka.

Nejúčinnějším režimem útoku v Army of Two je mířená střelba, kdy kamera najede žoldákovi za rameno, ale pohyb v tomto módu je poměrně omezený, tudíž se tato střelba hodí zejména pro boj na delší vzdálenosti. Pokud držíte zbraň vybavenou optickým zaměřovačem (např. ostřelovačky a RPG), mířená střelba je nahrazena průhledem přes optiku. V tomto režimu se ale nemůžete pohybovat, nicméně na delší vzdálenosti je střelba naprosto přesná. V některých případech navíc levá analogová páčka mění zoom zaměřovače. Dobrý postup je nejdříve na menší přiblížení vyhledat nepřítele v lokaci a na velké jej poté zlikvidovat. Taktéž doporučuji v každé volné chvíli poctivě nabíjet, protože kapacity obyčejných zásobníků nejsou moc velké a o nespotřebované kulky nepřijdete.

Pokud máte nepřítele v těsné blízkosti, střelbu nahrazuje ruční boj na blízko, např. rána pažbou. V prvních třech úrovních tímto způsobem zabijete protivníka na jediný úder. Ve druhé polovině hry je již potřeba zásahů více. Poslední zbraní jsou granáty, které se dají házet dvěma způsoby. Granát si samozřejmě musíte nejdříve zvolit jako svoji primární zbraň. Rychlé stisknutí tlačítka střelby hodí granát ve směru výhledu žoldáka. Pokud ale podržíte tlačítko mířené střelby (precision mode button), objeví se na obrazovce trasa letu granátu, včetně případných odskoků. Tímto způsobem zcela převzatým z Gears of War snadno vhodíte granát např. do oken a dveří.

 Bojové taktiky
Podmínkou pro přežití na bojišti je dobré zvládnutí tří základních činností: krytu, střelby z něj a obchvatu protivníka. Zůstávejte v krytu neustále a přebíhejte mezi jednotlivými překážkami. Nikdy nestůjte ve volném prostoru, protože v některých lokacích má protivník rozmístěné ostřelovače. Pro pohyb často využívejte kotoulů, kdy tvoříte obtížně zachytitelný cíl. Přestávka v krytu je také dobrý recept na uzdravení po zásazích nepřátelských kulek.

Střelba zpoza překážky je pro kooperaci v Army of Two velice důležitá, protože se protivníci chovají podle jednoduché logiky. Pokud na ně někdo střílí, okamžitě zalezou do krytu a v drtivé většině se z něj nikam nehrnou. Právě pro jejich „přišpendlení“ se výborně hodí střelba z krytu, kdy jeden žoldák zaměstnává pozornost nepřátel a druhý je mezitím nepozorován oběhne a udeří z jejich týlu.

Někteří protivníci jsou totiž zepředu silně opancéřováni a kromě těžkých zbraní typu RPG je nelze z čela vůbec zlikvidovat. Totéž platí i pro častá kulometná hnízda. Jediné řešení těchto situací tak spočívá v rozdělení týmu a obchvatu, kdy jeden z dvojice bude stále ostřelovat nepřítele, přičemž druhý jim mezitím vpadne do zad. Pro tuto činnost je klíčové správné používání stupnice aggra.

 Aggro
Zvětšit zdroj: tisková zpráva V Army of Two si mohou protivníci sami vybírat svůj cíl. Vždy útočí na největší hrozbu, tedy na toho, kdo po nich nejvíce střílí a hází granáty. Pokud takto střílí jen jeden z týmu, veškerá pozornost nepřátel se zaměří na střelce, nikoli na jeho kolegu. To je výhodné jednak pro zmíněný nepozorovaný obchvat a také pro bezpečné doplnění života. Aggrometer v horní části obrazovky při boji ukazuje pozornost nepřátel, kterou věnují jednomu, nebo druhému žoldákovi. Pro postup kampaní je důležité nejen rozumět, co aggro znamená, ale také jej správně využívat ve svůj Zvětšit zdroj: tisková zpráva prospěch. Ukažme si to na typickém příkladu:

Oba žoldáci jsou v krytu a před nimi je banda nepřátel. Jeden z dvojice začne střílet přes hlavu po protivnících stále schován za překážkou, zatímco druhý neútočí a zůstává zcela skryt. Střílející žoldák si zvyšuje aggro (ručka na Aggrometeru se vychyluje na jeho stranu) a nepřátelé na něj zaměřují svoji pozornost. Jak se aggro zvyšuje, jeho majitel začne červeně zářit.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Druhý žoldák doposud nečinný v krytu se stane průhledným – nepřátelé na něj zapomenou a nevidí ho. Nyní může neviditelný žoldák nepřátelskou skupinu v pohodě obejít, protože ti se věnují pouze střílejícímu partnerovi. Ze zad pak druhý žoldák snadno zlikviduje opancéřované vojáky, nebo střelce v kulometných věžích. Tato technika pak platí pro naprostou většinu bojových situací ve hře, proto ji používejte co nejčastěji.

 Fingovaná smrt
Pokud máte na kahánku a nelze se okamžitě nikam ukrýt, zkuste nafilmovat svoji smrt. Tuto činnost nabízí vždy kontextový dialog na obrazovce, kdy po stisknutí tlačítka žoldák začne předstírat svoji smrt a spadne na podlahu. Tímto postava okamžitě ztratí své aggro, takže jí nepřátelé nadále nebudou věnovat pozornost a zaměří se na partnera. Pozor ale, ve stavu mrtvoly se vám nedoplní zdraví, stejně se musíte někde schovat a vyčkat, než se vám život přidá! Navíc jste stále zranitelní vůči okolní střelbě. Je také třeba mít na paměti, že podruhé ty samé nepřátele tímto hereckým výstupem již podruhé neošálíte!


Druhá polovina průvodce koncem března - s osvětlením Overkillu, udělování příkazů, kooperativní akci v kampani, systému léčení a tipy pro hraní online.

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: Mega-recenzeNovinky...



Michal Jonáš
autorovi je 30 let, pracuje jako IT specialista v právní firmě a herní novinařině se věnuje skoro 10 let v mnoha internetových i tištěných médiích; vede si www.gamesblog.cz; mezi jeho záliby patří modelářství a deskové hry

 
 
Michal Jonáš

Nejnovější články