Age of Empires III - průvodce 1. část
zdroj: tisková zpráva

Age of Empires III - průvodce 1. část

7. 1. 2006 0:00 | Návod | autor: Redakce Games.cz |

V komplexním průvodci zjistíte, jak hrát a vyhrát za Němce či Brity. Naučíte se využívat jejich přednosti a vhodné postupy pro zadupání soupeře do země. Než se ale ponoříte do bitevní vřavy, osvěžíte si základy.

Autor: Warlock
Publikováno: 7.ledna 2006
 


V první části průvodce světem Age of Empires III se dozvíte, jak hrát a vyhrát za Němce a Brity. Naučíte se využívat jejich hlavní přednosti a vhodné postupy pro zadupání soupeře do země. Než se ale ponoříte do bitevní vřavy, osvěžíme si některá obecně platná pravidla.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Série AoE se nikdy neřadila k těm strategicky prostším hrám, kde by bylo hlavním cílem bezmyšlenkovitě klikat na nové jednotky, které by vteřinu poté byly smeteny atomovým tornádem. Ani nejnovější přírůstek v podobě Age of Empires III (recenze SP & MP) není výjimkou. Vaším hlavním úkolem zůstává vybudovat soběstačnou ekonomiku, která bude schopna uživit vaše vojenské manévry. Mezi důležité prvky nadále patří rozmístění budov a především perfektní strategické myšlení. To vše musíte stíhat ve vražedně krátkém čase. Ve třetím dílu si ještě připočítejte nutnost starat se o domovské město a velký balík karet s ním související.

Předem bych rád podotkl, že tento průvodce není jediný správný a díky velké různorodosti celé hry existuje spousta možností, jak dosáhnout touženého vítězství, čímž se už ostatně zabýval náš třídílný návod na kampaň (první, druhá, třetí část). Ještě předtím, než se pustím do obecných tipů a zmíním nejčastější prohřešky začínajících hráčů, nebude od věci podívat se na pár podstatných změn oproti předchozím dílům. Zkušenější z vás můžou rovnou přeskočit na popis jednotlivých národů.


Změny v AoE3 oproti předchůdcům

- Nejspíš už nadobro odzvonilo dropsitům, tedy skladištím, kam pilní vesničané nosili nastřádané zásoby. Suroviny od nynějška průběžně přibývají na vaše konto.

- Po osadách z Age of Mythology tu máte další zajímavý prvek, kvůli kterému stojí zato zvednout kotvy. Obchodní stanice můžou sloužit jednak k posilování vaší ekonomiky dalšími zdroji a zkušenostmi nebo poblíž indiánských osad k rekrutování původního obyvatelstva.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
- Domovské město a karty jsem rozebral již v multiplayerové recenzi. Stručně řečeno se jedná o přístav v Evropě, odkud vám za nastřádané zkušenostní body posílají předem určené bonusy. Jejich druh a množství je podřízeno dosažené úrovni vašeho domovského města a výběrem karet do balíčku čítajícím maximálně dvacet karet.

- Do hry také přibyla pátá doba a opět se nám změnila čtvrtá surovina, kterou jsou již zmíněné zkušenosti.


Budovy v domovském městě

Níže zmíněné bonusy, které si můžete objednat, jsou rozděleny do pěti sekcí podle toho, jakou výhodu vám poskytnou. Při jejich výběru je důležité se podívat, v jaké době budou k dispozici. Nesmí se ani zapomínat na to, jestli se dají zužitkovat na každé mapě a z toho důvodu je lepší mít vytvořeno několik různých balíčků. Karta, která vám dopraví k přístavu zdarma kocábku, vám bude uprostřed vyprahlé pouště k ničemu.

Společnost pro obchod s Novým světem – Ekonomické bonusy od přísunu surovin až po vesničany vám pomohou získat náskok nad soupeřem. Do této skupiny patří i vylepšení vašeho dobrodruha.

Vojenská akademie – Kdo by utrácel za vojenské jednotky, když si je může zdarma objednat z domovského města? Toto se týká i kanónů, které jsou dostupné v pozdějších dobách.

Katedrála – Bonusy vztahující se především k budovám, mnichům nebo indiánskému obyvatelstvu. Naleznete zde i karty týkající se výroby vojenských jednotek.

Průmyslový závod – Ekonomické vylepšení všeho druhu, od rybolovu přes zdokonalení těžby jednotlivých surovin až po chov dobytka.

Přístav – Lodičky všech tvarů a velikostí jsou k mání za vaše nastřádané zkušenostní body. Tato budova ještě obsahuje veledůležité karty s nájemnými žoldáky.


Obecné tipy a obvyklé prohřešky

Obrázek zdroj: tisková zpráva Ačkoli základní prvky série Age of Empires jsou již léta beze změny, stále vídávám dělat hráče ty samé chyby. Přestože se jejich povětšinou defenzivní taktika může ve hře proti počítači osvědčit, s živým soupeřem je situace opačná. Ten rozhodně nepůjde hlavní branou, u které by se musel probíjet přes zástupy vojáků a navíc si dělat těžkou hlavu s perfektně opevněným hradem. Spíš vyčká, až budete zaneprázdněni bezvýznamnou potyčkou u obchodní stezky a mezitím, co se budete opíjet vítězstvím nad hrstkou mušketýrů, obejde vás ze strany, pobije co nejvíce vesničanů a nenávratně naruší ekonomiku. Jak se tedy nestat snadnou obětí zkušenějších hráčů v multiplayeru?

A) Zapomeňte na jakékoli hradby a stavbu věží po desítkách. Dokonalé opevnění stejně jako neporazitelná armáda neexistuje. Možná vám po deseti minutách výstavby přinese ten pravý pocit bezpečí, ale po prvním obléhání se z krásného dojmu stane ruina.

B) Třebaže vám přijde zvrácené jít lovit k lesu bezbranné srnky, soucit musí jít na chvíli stranou. Jedná se totiž o nejvýnosnější zdroj jídla v celé hře. Farmy, do jejichž stavby se okamžitě začátečníci pouštějí, jsou tou nejméně efektivní cestou, jak uživit váš národ. Někde mezi se nachází sběr blíže nespecifikovaného druhu ovoce a chov dobytka. Pěstování na polích připadá v úvahu až v krajním případě. Stejně tak se nebojte posílat vesničany o trochu dále než za poslední domeček. Vystavujete se sice velkému nebezpečí, ale tento risk se rozhodně vyplatí.

C) Nezapomínejte, že hru začínáte s čistým kontem a první suroviny je potřeba sesbírat z okolních beden. Nejdřív musí na řadu přijít vždy ta, která obsahuje jídlo potřebné k výrobě prvních vesničanů.

D) Dodávky z domovského města jsou velice podstatnou součástí hry. Jejich použití se u některých národů výrazně liší, a proto se nedá uplatnit nějaké všeobecné pravidlo.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
E) K brzkému průzkumu mapy přímo vybízí od začátku dostupný dobrodruh. Je veledůležité mít informace o zdrojích surovin, celkovém tvaru terénu, poloze nepřítele a v neposlední řadě není nikdy od věci si zabrat obchodní stezku jenom pro sebe. Všudypřítomné poklady snad nemusím zmiňovat.

F) Výroba vesničanů by se neměla nikdy zastavit. Čím více pracantů bude těžit zdroje na mapě, tím více vojenských jednotek postavíte. Pokud byste si ale nebyli jisti minimálním počtem, nezastavujte se před číslem čtyřicet.

G) Rychlost vašeho hraní je základem úspěchu. Nepodceňujte tedy klávesové zkratky ani neustálou kontrolu vašich vesničanů, jestli se některý zbůhdarma nefláká.

H) Staré pravidlo „kámen, nůžky, papír“ je i zde aktuální. Sice už se nám za pár pokračování trochu rozdimenzovalo, ale jízda zůstane vždy dobrá proti lučištníkům, kteří se hodí na pobití pomalé pěchoty, jenž se naopak nemusí obávat kopyt koní. Vyplatí se tedy číst popisky u jednotlivých vojáčků a podle toho se rozhodnout, kterou jednotku podle aktuální situace stavět a kterou využít proti jaké přímo na bitevním poli. Už dávno nestačí poslat kupu pěšáků do velkého chuchvalce, kde se budou řezat hlava nehlava, a v klidu čekat, kdo odejde ze souboje jako vítěz.

I) Nepodceňujte ekonomické bonusy v Tržišti. Zrychlení těžby dřeva, zlata nebo jídla z volně žijících zvířat o několik procent není bezvýznamné.

J) Hradů si oproti předchozím dílům nemůžete postavit, kolik chcete. Z domovského města vám pouze jednou pošlou vozík, který se na určeném místě zdarma promění v dvacetimetrovou pevnost.
Obrázek zdroj: tisková zpráva
K) Přestože kromě map Karibik a Amazonie není na první pohled nutné stavět přístav, protože dosáhnout nepřítele lze suchou nohou, nevyplácí se schopnosti lodí podceňovat. První dojem obvykle klame a vedle ostřelování budov blízko pobřeží se na moři nachází zdroje surovin, které se za pomoci rybářských lodí stanou významnou ekonomickou výhodou.

L) Ani rozmístění budov se nevyplácí nechávat jen tak osudu. Proč by se mělo válčit na vašem písečku, když se můžou ty největší bitvy odehrávat na neutrální půdě? Stavte tedy veškeré vojenské stavby co nejblíže nepříteli. Zkrátíte si jednak cestu k vítězství a navíc bude vaše zásobování armády novými posilami v pozdějších fázích hry notně plynulejší.


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Britové

Speciální jednotky
Lukostřelci – Od dob Age of Empires 2 se hodně věcí změnilo a lukostřelec není již natolik silný a bez podpory mušketýrů by se v prvních dobách jen stěží ubránil větší přesile.

Congravovy rakety – Nepříliš silný typ dělostřelectva, pro jehož výrobu si musíte ve čtvrtém věku objednat továrnu z vašeho domovského města. Lepší alternativu naleznete v průmyslovém věku v moždířích.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Národnostní bonusy
Problém nedostatku vesničanů by se vás v úvodu hry neměl týkat. S každým nově postaveným domkem, který je sice o 50 jednotek dřeva dražší, se zdarma vytvoří pracant. Nebojte se jich ještě v prvním věku stavět více než potřebujete. Díky tomu se rychleji než ostatní vypracujete k životaschopné ekonomice. Důležité je, abyste neztratili dech a udrželi si solidní tempo i v závěru hry.

Zrychlení stavby domečků za pomoci týmové karty o 400% se sice zdá úchvatné, ale nikdy si nenajde takové uplatnění, aby tento bonus mohl zabrat místo na jedné z vašich zásobovacích lodí.

Průběh hry
Britská ekonomika je více než jakákoli jiná založena na těžbě dřeva. Myslet na tuto surovinu budete muset při stavbě domů a lukostřelců. Ani ostatní budovy nezůstanou stranou a zpočátku se tedy starejte především o vymýcení kůrovce, nicméně přesto nesmíte zapomenout na jídlo nezbytně nutné pro postup do druhé doby. Všichni vesničané se touto dobou zabývají plašením divé zvěře. První dodávka z domovského města by měla být až po okraj zaplněna potravinami. Pokud se nacházíte na jakékoli trochu mokřejší mapě, šetřete dřevo potřebné na stavbu přístavu a prvních rybářských lodí. Do dalšího věku bych se klonil na stranu politika, který vám přinese zdarma strážní věž, jenž se dá využít na ochranu těžících vesničanů u vzdálenějších zdrojů surovin.

Zlato může prozatím zůstat na okraji vašeho zájmu a i v druhé době se bez něj dá přinejhorším vyžít. Neplatní to ovšem pro nezbytné ekonomické upgrady v tržišti a postup do třetí doby, kdy se vaše pokladnice slušně vyprázdní. Mušketýři nutní pro nezbytnou ochranu lukostřelců stojí pouze 25 zlaťáků, tím pádem se můžete soustředit na těžbu surovin na výrobu unikátní jednotky. Ta je vhodná pro kosení pěchoty z velkých vzdáleností. Jakýkoli odpor jízdy by měli spolehlivě zastavit kulky mušketýrů nebo podle potřeby bodáky kopiníků. Další dodávky z domovského města jsou již spíše otázkou citu. Pokud nebudete stíhat soupeřovo tempo ve zbrojení, není od věci obětovat jednu ze zásobovacích lodí a dovézt si potřebné vojáčky. Nezbytné suroviny můžete doplňovat z obchodních stezek a opět co nejrychleji postoupit do věku pevností.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Obecně platí i pravidlo, podle kterého by vaše první loď ve třetí době měla dovézt káru s naloženou pevností. Nebojte se jí soupeři pěkně ukázat a pomalu se pusťte do tvorby Dragounů, jestliže jste tak neučinili už dříve. Tato counter jízda pročísne soupeřovy řady daleko lépe než již zmiňovaní mušketýři. Opět nesmíte zapomenout na obvyklá vylepšení, která se týkají ekonomiky nebo vojska. Poslední složkou vaší armády se stane dělostřelectvo, konkrétně pak falkonety. Dále už nezbývá než pomalu postupovat kupředu a předsunutými Dragouny si chránit všeničící lučištníky.

Po teoreticky laděném návodu, jak hrát za Brity, zde máme záznam hry, který názorně ukazuje všechno v praxi. Nahrál jsem po jedné ukázce ke každé civilizaci s hráčem, který si na české poměry vůbec nevede špatně a můžete ho vídát na čelních příčkách světových žebříčků. BJ vám názorně ukáže, jak by měla vypadat hra za každý z národů - já jsem mu se svou maličkostí jen asistoval a vždy netrpělivě čekal na jeho útok. Hry jsme se snažili neprotahovat, ale pokud byste i přesto toužili po hodinových vyčerpávajících bitvách, vyzkoušejte tuto stránku. Stažené záznamy uložte do C:\Documents and Settings\Jméno uživatele\Dokumenty\My Games\Age of Empires 3\Savegame. Všímejte si i screenshotů výše - na některých najdete vhodná složení balíčků pro vaše domovská města.


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Němci

Speciální jednotky
Hulán – Dražší obdoba husarů, která má o hodně méně hitpointů než jejich levnější verze. Naopak se můžou pochlubit daleko větším útokem. Nespornou předností je, že určitý počet těchto jednotek obdržíte s každou zásobovací lodí.

Osadnický vozík – Druhý typ vesničanů, jež na rozdíl od svého kolegy těží a sbírá suroviny o poznání rychleji. Dalo by se i říct, že jsou to dva pracanti v jednom. Hlavní nevýhodou je nutnost objednávat ho z domovského města.

Doppelsoldner – Rytíř s velkou obranou a dlouhým mečem se hodí skoro proti všem jednotkám. Kdykoliv se s ním ožene, zasáhne i okolní vojáky.

Válečný vůz - Opevněná kárka tažená koníkem, vhodná především proti jízdě. Po sérii vylepšení si poradí docela slušně i s pěchotou.

Národnostní bonusy
Obrázek zdroj: tisková zpráva Žoldáci dostupní od třetí doby a od 10. levelu vašeho domovského města jsou základním pilířem většiny strategií za Německo. Existuje jich několik variant a právě z nich si sestavíte mnoho různorodých balíčků podle konkrétní mapy, na které budete hrát. Jinak ostrostřelci jsou ti nejlepší, jež může hra nabídnout. Ve věku pevností se hodí po bok jízdy na odstřelování pěchoty z velkých vzdáleností.

Průběh hry
Němci jsou narozdíl od spíše defenzivnějších Britů daleko agresivnější, proto si při hraní za tuto civilizaci užijete daleko více kombinování jednotek, riskantních akcí a útoků na nepřítele dříve, než je obvyklé. Zaměříme se na postupy, které vás dostanou rychle do třetí doby nebo zapříčiní, že váš oponent vzdá partii při přestupu do koloniálního věku.

Hlavní hybnou silou jsou osadnické vozíky, na které si ovšem musíte nastřádat zkušenostní body pro zaslání z domovského města. Za první sesbírané dřevo tudíž začněte stavět obchodní stanice a objednejte si ještě před přestupem do druhé doby dva osadnické vozíky. Opět platí soustředění těžby na jídlo. Dřevo přijde na řadu až během třetí minuty, kdy byste měli mít dostatek surovin na koloniální dobu. Protože vaším cílem je co nejrychlejší postup do třetího věku, vyberte politika, který s sebou přináší strážní věž. Kasárna ve druhé době lze vynechat a místo nich se pusťte do stavby dalších obchodních stanic.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva


Případný útok odrážejte za pomoci dodaných hulánů a během páté minuty byste měli být připraveni na věk pevností. Začněte stavět první kasárna a v nich cvičit střelce z kuše nebo ostrostřelce, kteří by si měli poradit s dorážející pěchotou. První zásobovací loď ve třetí době bude obsahovat pevnost. Rozhodující převahu vám zajistí skupinka nájemných žoldáků, kterou vyberete podle dostupnosti z vašeho balíčku. Tito vojáci by měli vyrazit proti nepřátelským vesničanům a pobít jich co největší množství. Oslabení nepřítelovy ekonomiky by vám mělo dát prostor k výrobě několika kanónů a upevnění vlastního zázemí. Vyrazte tedy do útoku a v případě problémů doplňujte armádu válečnými vozy.

Tato strategie ale zabere spoustu času a vypilovat ji k dokonalosti dá opravdu zabrat. V tom případě ještě nabízím alternativu proti spíše začínajícím hráčům, kteří nejsou zvyklí na brzké útoky a neuvědomují si vážnost ztráty vesničanů na začátku hry. Celý postup bude opět záležet na vaší rychlosti a obratnosti v koordinování útoku a ekonomické stránky hry. 

Obrázek zdroj: tisková zpráva V první době se soustřeďte na těžbu dřeva a sběr jídla. Na obchodní stanice můžete prozatím zapomenout a veškeré vaše snažení směřujte k postupu do koloniálního věku s tím, že musíte mít okamžitě k dispozici volnou zásobovací loď. Ona volná dodávka z domovského města je důležitá k zaslání karty s pěti hulány. Nezapomeňte, že si transporty můžete nastřádávat a využít je na lákavější bonusy v dalších dobách.

Za pomoci dobrodruha jste si dávno zjistili pozici soupeřovy základny a vysbírali veškeré poklady, na které sám stačil. V ideálním případě zastihnete nepřítele naprosto nepřipraveného a v jeho základně si budete moci dělat co chcete. Pobijte co nejvíce vesničanů a v případě, že by byli svoláni do městského centra, neustále kružte okolo a nenechte ho natěžit žádné další suroviny.

Na druhé straně mapy už musí vrcholit přípravy na hlavní vlnu útoku v podobě střelců z kuše nebo kopiníků. Čím blíže budou vaše kasárna a stáje k nepříteli, tím lépe. I když se podaří soupeři nějakým způsobem odrazit pětici hulánů, již by neměl být schopen ubránit se dalšímu přídavku. Jestliže by se tvrdošíjně bránil a odmítal vyvěsit bílou vlajku, neotálejte s postupem do třetí doby a stále držte oponenta zkrátka. Při nejbližší možné příležitosti mu ukažte sílu dělostřelectva a je dokonáno.

Warlock  
autorovi je 19 let, chystá se na maturitu a kromě Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování
 

 

 
 
 
Warlock

Nejnovější články