Autor: Warlock Publikováno: 18.prosince 2005 | Verze hry: prodávaná/česká/1.02 Doba recenzování: 3 týdny |
TIP: kliknutím na velkou verzi screenshotu se dostanete na následující obrázek Pokud se to v některém z příštích patchů zlepší, další národy v podobě Holanďanů, Britů, Rusů, Španělů a Němců si nepochybně také vybojují své místo na Slunci a především ve statistikách. Jejich případné nevýhody jsou vyváženy solidní porcí bonusů a o žádné z nich se nedá říci, že by byla vyloženě slabá. V případě Rusů je to nutnost stavět některé jednotky po větších skupinkách, jejich cena po rozpočítání na jednotlivce je ovšem snížena. Celkově mám pocit, že se národy svojí rozdílností blíží spíše bohům v AoM než na první pohled stejným civilizacím v AoC, což je rozhodně dobře. Zabere vám několik hodin, než si osvojíte alespoň základní styl hraní u jednotlivých dobyvatelů. Útočiště kdesi v Evropě Po božské přízni, jakožto čtvrté surovině v AoM, se v AoE3 bude vaše pozornost obracet ke zkušenostem, které slouží k povyšování vašeho domovského města. Boj, stavění budov a vývoj nových technologií - to bude vaše cesta k získávání nových bonusů v podobě karet a dodávek z Evropy. Těmi můžete v pravidelných intervalech zásobovat vaší kolonii v Novém světě. Maximální level Home City, kterého můžete dosáhnout, Ensemble Studios stanovili na rovných sto. Byla to sice hezká představa, ale veškeré karty máte zpřístupněné už na 72. levelu a jakékoli vyšší číslo vám nanejvýše vyslouží respekt před okolím. Navíc ani ona kulatá hodnota opět není definitivní. Některým protřelým hráčům se již podařilo vyhnat si své ego až na úctyhodný 110. level, kde už zkušenosti nutné pro přestup dosahují milionových částek. Na nejnižších příčkách jde pouze o tisícové sumy a není problém mít domovské město už po několika hrách na pátém levelu.
Milion a jedna kombinace Greg Street, hlavní designer Ensemble Studios, v jednom ze svých posledních rozhovorů před vydáním plné verze zlehka přirovnal systém karet v Home City ke karetní hře Magic the Gathering. Ačkoli z pohledu letitého hráče MtG jde o tvrzení opravdu velmi nadsazené, musím na druhou stranu přiznat, že jejich rozmanitost a počet za každý z národů je vynikající. I když si dva hráči zvolí stejnou civilizaci, ještě to neznamená, že na desátém levelu budou jejich strategie totožné. Nejen, že budete při každém přestupu dlouze rozvažovat, který z bonusů si vybrat, ale s přibývajícím levelem vašeho domovského města začnete přemýšlet, kterou kartu vyhodit. Do balíčku, se kterým nastupujete do každé hry, se vejde maximálně dvacet různých položek. Povětšinou profesionálnější hráči mají hned několik rozdílných balíčků, aby na každé mapě využili specifických bonusů. Existují karty, které se hodí pouze pro boj na vodě či ty, jež zlepšují vaše postavení u původních obyvatel. Nebo můžete zvolit kombinaci útočných či ekonomických zlepšováků podle toho, proti jaké civilizaci hrajete. Je samozřejmostí, že ty lepší balíčky od sebe hráči odkoukávají, ale stále zbývá spousta kombinací a není třeba se obávat, že by všichni hráli naprosto stejný balíček. Karty se dělí podle svého zaměření do pěti skupin. Ekonomické bonusy, zasílání surovin a unikátní technologie budete střídat s posilou ve formě vojenských jednotek. Zásadní změnou oproti předchozím dílům je omezení pevností, kterých jste v AoC i AoM mohli mít hned několik. Fort si v AoE3 musíte objednávat z domovského města a v případě, že je povoz s ním zničen, nedočkáte se žádné náhrady. Ztráta se skoro rovná vyřazení královny při partii šachu. Tento nový prvek AoE3 není jen na zkrácení dlouhých zimních večerů, ale rozhoduje o výsledku každého zápasu. V případě, že se proti sobě utkávají dva vyrovnaní soupeři, nezbývá nic jiného než pokusit se odhadnout, jaký bonus si protivník poslal a podle toho se zařídit. Oponent hrající za Němce vás může už chvilku po přechodu do druhé doby překvapit pěticí jezdů, kteří řádně pročistí zástup vašich vesničanů a tím pádem řádně naruší těžení surovin. Jako u skoro jakékoli strategické hry platí, že zkušený hráč na prvním levelu Home City dokáže s přehledem vyřadit ze hry soupeře, který se s vypětím všech sil probojoval na desátou příčku. Karty jsou v multiplayeru jednou z nejmocnějších zbraní, člověk se je ale musí naučit chytře používat. Amerika jako na dlani Po vzoru starších bratříčků jsou veškeré mapy v síťové hře náhodně generovány. To s sebou přináší nesporné výhody, ale autorům se nepodařilo někdy vychytat všechny chybičky. Čas od času se tedy můžete dočkat pokladů mimo mapu nebo naopak pouze strážců, kteří pouze postávají a kromě příležitosti k bitce pro ty agresivnější z vás nepřinášejí žádné výhody. Obdobně je to ale i se skupinkami zvěře a vám nezbude než jít si ulovit nějaký ten žvanec do vzdálenějšího lesíku. Své bojové dovednosti budete v multiplayeru dokazovat na celkem patnácti mapách a při označení Standard maps vypadnou z výběru ty, na kterých je nutné k dosažení nepřátelských osad postavit pár kocábek. Mezi ně patří prozatím Amazonia a Caribbean. Autoři se nechali inspirovat předešlými díly série a v celkovém výčtu najdete ty samé mapy s pozměněným názvem, s jakými jste se už setkali dříve. Příkladem budiž Yucatan, který jako by z oka vypadl dřívější Anatolii, na němž se po stranách nachází dvě moře. Ta slouží jednak k získávání surovin, ale především k pořádným námořním bitkám. Na chuť si ale přijdou příznivci všech klimatických pásem a v mžiku se můžete z prosluněné pláže Karibiku přenést na zasněžené Skalisté hory, stejně tak snadno jako z hustých lesů v Nové Anglii na vyprahlou poušť v Sonoře. Ensemble Studios už při vytváření AoM pochopili, že by zejména začínající hráče měli nějakým způsobem přinutit více se pohybovat po mapě a ne pouze pasivně vyčkávat zakopaný za zdánlivě nepřekonatelnou hradbou se spoustou strážních věží. Osady, po jejichž zabrání se zvyšoval populační limit, byly dobrým důvodem, proč vytáhnout paty z domu. V AoE3 slouží ke stejnému účelu obchodní stezky a indiánské osady. Jejich obsazování není ovšem bezpodmínečně nutné, proto autoři přidali ještě poklady, které hrají důležitou roli na začátku hry. ESO v rukávu V druhé verzi multiplayerového systému ESO pro hraní AoE3 na vás čeká daleko více změn, než by se mohlo na první pohled zdát. Kromě kompletně překopaného designu, správy vašeho Home City a takových drobností, jako je výuka dějepisu v pravém růžku, se připravte na obligátní seznam přátel. Ten je navíc obohacený o možnost založit vlastní klan a diskusní fóra určená k domlouvání zápasů. Příjemné je taktéž okénko, které má podobnou funkci jako spodní panel ve Windows a zobrazují se tam veškerá doposud otevřená okna. Není tudíž problém mít otevřený náhled na kamarádovo Home City, srovnávat ho souběžně se svým, diskutovat s ním, proč zvolil právě tuto kombinaci karet a zároveň si poklábosit v některé z chatovacích místností. Vyjma ručního hledání her, do kterých se můžete připojit, nabízí ESO Quick Search. Ten na rozdíl od předchozího způsobu neumožňuje výběr mapy, ale pouze v co nejkratším časovém intervalu k vám nalezne vhodného soupeře podle zadaného rozmezí levelu Home City. Vždy ale máte na výběr z jednoho z vašich domovských měst, stylu hry (Nadvláda, Deathmatch) a zaznamenání průběhu hry. Utkat se můžete jeden proti jednomu až po čtyři hráče na každé straně. Hlavní změnou ESO2 je nepřítomnost ratingu, tak jak si ho pamatujete z AoM. Přibyla naopak spousta žebříčků mapujících třeba nejrychlejší postup do třetí doby, nejvíce vítězství za daný národ nebo tabulka s nejvíce nasbíranými poklady. Vývojáři navíc přislíbili dynamické změny celého systému podle přání nebo chování hráčů. Nezavrhnuli ani návrat dřívějšího ratingu. Tato hodnota, vypočítávána z poměru výher a proher, už není tajemstvím a je k nalezení například na těchto stránkách. Podobné statistiky jsou případně k shlédnutí i na oficiálním webu.
Obdobně jako třeba u Half-Life přes systém Steam, i v AoE3 platí, že na jeden sériový klíč se zaregistruje nanejvýše jeden hráč se svým unikátním jménem, které nelze později změnit a které se zobrazuje při každé hře. K tomuto účtu se napevno započítávají veškeré výhry a prohry, které utrpíte, a na restartování vašich statistik zapomeňte. Pro začínající hráče, kteří by si neradi zkazili svojí reputaci po několika úvodních bitkách, existuje možnost hrát nehodnocené zápasy. Nemusíte se bát, že byste nenašli nikoho, kdo je na tom podobně jako vy. Průměrně se na ESO serveru vyskytují zhruba tři tisíce nadšených hráčů. Oficiální čeština od Playmana se téměř stoprocentně povedla a za celou dobu hraní jsem narazil pouze na pár drobnůstek, které byly asi zapříčiněny tím, že se na překladu podílelo více lidí („Ovládni základní herní možnosti vs. Ovládnout pokročilé herní možnosti“). Lokalizátoři odvedli pořádný kus práce především v překladu historie a jednotlivých aspektů hry – jakýsi in-game manuál. Nezapomnělo se ani na kompletní překlad kampaně včetně úvodních grafických mapek, stejně jako základní položky v ESO2. S češtinou jsem ale narazil na problémy při instalaci patche 1.02. Samotná záplata se při připojování na ESO sice stáhne a vyzve k ukončení hry, ale tím celý proces skončí. Žádná chybová hláška nebo něco podobného, co by člověku naznačilo, proč se hra neupdatovala. Naštěstí se poměrně rychle objevil opravný patch pro češtinu, který dokáže nahradit všechny texty a soubory zpět na anglické, a tím dovolí updatovat na vyšší verzi (viz instrukce v instalátoru patche). Patch 1.02 Mnozí vkládali do updatu 1.02 velké naděje, zejména co se hraní přes internet týče. Všechno se tak trochu pokazilo a nový patch není až tak převratný. Některé už předem ohlášené opravy stále nejsou funkční, i když byly uvedeny ve výčtu změn. V celkovém součtu je přínos této záplaty téměř nulový. Nehledě na to, že dodnes není stažitelný v podobě samostatného souboru, který by mohl vyřešit mnoho problémů při instalaci. To se týká především těch lidí, kteří editovali některý ze souborů (game.con) nebo si nainstalovali češtinu z druhého dodávaného CD. Pokud jste pouze upravovali konfigurační soubory, mělo by stačit je přepsat těmi původními a aplikovat záplatu ve verzi 1.01. Jestliže by i zde narazila kosa na kámen, nezbývá než vyhrabat zbylá instalační CD a vesele se pustit do reinstallu. Na vyvážení jednotlivých národů se ve verzi 1.02 opět pozapomnělo. V současné době je to nejpalčivější problém a Ensemble Studios jako by neslyšeli výzvy hráčů. Ani editor kláves, který nebyl součástí původní verze, není natolik kvalitní, jak si všichni mysleli. Některé klávesy nelze vůbec použít a jedné klávese se nedá přiřadit více jednotek ze stejné budovy. Opět tedy přichází ke slovu ruční editování souborů nebo můžete využít upravený Hotkey editor od Ekanta. Na stejné stránce naleznete i další vylepšení například herního UI. Quick Search jinak stále vyhledává z balíku všech map. další obrázky z této hry najdete v naší sekci screenshotů Každopádně po instalaci patche 1.02 už byste se neměli setkat s lagováním při námořních bitvách. Přibyl nový set map a do něj pět zvětšených oblíbených levelů. Vypadávání zvuku už by se nemělo víckrát opakovat. Pokud by někomu snad problémy přetrvávaly, řešení je prosté – stačí odstranit soubor LeisurelyBrows.mp3 umístěný v aoe3/sound/music/standard. Rekapitulace Ačkoli je AoE3 brán některými hráči multiplayeru jako následovník AoC a na odbočku v podobě AoM se často zapomíná, rozhodně se nejedná o bezvýznamné sjetí z cesty. A tím samozřejmě nemyslím lepší grafiku, ale především fakt, že se autoři poučili z chyb AoM, které se už kdysi mezi progamingovými hrami odbylo svou premiéru. Všechny výše zmíněné aspekty hry naznačují, že by se AoE3 mezi špičkou mohlo ohřát na delší dobu. Celá hra má v sobě nepochybně velký potenciál a to i přesto, že poslední patch vyšel v podstatě naprázdno. Sice se nejspíš nový „ejdž“ nebude moci nikdy srovnávat se skvosty od Blizzardu v podobě Starcraftu a Warcraftu III, ale nepochybně přinesl několik svěžích nápadů do progamingové scény, stejně jako hodiny zábavy pro běžné hráče, hledající jen zábavu. Stáhněte si: Demo, Trailery, Videa, Patch, Cheaty... Související články: Mega-recenze, Návod, Rozbor dema, Preview, Novinky, Age of Mythology recenze, Age of Mythology: Titans recenze, Age of Empires II: Conquerors recenze |
Warlock | |
autorovi je 19 let, chystá se na maturitu a kromě Counter-Striku se zaměřuje na strategie všeho druhu, především pak na sérii „Age of“; nepohrdne ani kvalitní adventurou / RPG / NFS; kromě hraní na PC se věnuje karetní hře Magic the Gathering a programování |