Je tu to, nač všichni čekali: Zásadní update Cyberpunku 2077. Patch 1.5 přinesl zásadní změnu především na konzolích, kde Cyberpunk povýšil na next-gen verzi. Na PlayStationu 5, Xboxu Series X i S teď běží hra namísto v režimu zpětné kompatibility ve své nativní verzi, která zvyšuje rozlišení a zrychluje načítání, u dvou silnějších konzolí pak rovněž zvětšuje počet snímků za sekundu na 60 a přidává ray-tracing. Navíc zavádí i potřebné výkonnostní optimalizace, aby hraní bylo zase o kousek plynulejší.
Kromě vylepšení grafiky a běhu hry nicméně došlo i na změny v gameplayi (jízdní model, přepracování systému perků, AI v přestřelkách aj.) a přidání drobných DLC. Výčet všech změn můžete najít v našem souhrnném článku.
Na počítači patch tak přelomově nepůsobí, protože ray-tracing hra dostala již při vydání, rozlišení si můžete zvolit dle výkonu vaší sestavy a rychlost načítání se odvíjí od toho, zda máte hru nainstalovanou na plotnovém disku, nebo SSD. Optimalizace a další přídavky ale platí i pro PC verzi a navíc do hry přibyl nový preset Ray Tracing: Low, takže stojí za to se na patch 1.5 podrobněji podívat.
Pro měření výkonu přibyl do hry benchmark, ten ale já osobně nebudu pro testování používat, protože potřebuji zachovat možnost srovnání se staršími testy, nicméně pokud rádi testujete výkon své sestavy, můžete jeho služeb využít.
Drobnější změnou, která se vás asi nedotkne, ale dobré ji zmínit, je posunutí minimálních požadavků Cyberpunku 2077. Dochází k ukončení podpory grafických karet GeForce generace 700 a omezení podpory Windows 7. Není tomu tak, že by hra přestala na takových konfiguracích běžet, vývojáři ale už nebudou na tak starém hardware hru testovat, nemohou tedy zaručit budoucí bezproblémový provoz. Podobně to platí i pro Windows 7, kde omezená podpora API DirectX 12 může způsobit, že budoucí patche pro Cyberpunk po červnu 2022 mohou hru rozbít.
Testujeme Cyberpunk 2077 v1.5
Než se pustím do prezentace dat, bude třeba si odbýt pár technikálií. Nejprve k novému presetu Ray Traycing: Low. Ten pouze vyčleňuje nastavení lokálních RT stínů z kategorie RT Shadows. Hra tím umožňuje podrobnější nastavení RT efektů a v podstatě i existenci presetu RT: Low, protože to je jediná položka, kterou tohle nastavení v rámci ray-tracingu zapíná.
Lokální RT stíny mají ve hře lépe simulovat vykreslování stínů z bodových světel (nikoli tedy ze slunce/oblohy), na vzhled scény má ale tohle nastavení oproti presetu Ultra jen malý vliv a v drtivé většině jsem si rozdílu vůbec nevšiml, a pokud ano, byla to změna nepatrná. Zásadní rozdíl tak představuje až zapnutí plnohodnotných RT stínů, které právě počítají i s globálním nasvícením, tam už hra vypadá jinak (a lépe). Poslední štací je pak zapnutí RT odrazů a odlesků v presetu RT Ultra, kde například můžeme vidět odraz ulice ve skleněné výloze či detaily odrazů okolí v kalužích na zemi.
Ale teď už k samotnému testu. Ten jsem provedl na naší tradiční redakční sestavě s osmijádrem Intel Core i9-9900K, 32 GB RAM a trojicí karet Nvidia. Podrobnější info najdete v následující tabulce.
Rád bych zde poděkoval společnostem CZC.cz, Gigabyte, Nvidia, HyperX, Samsung a Acer za poskytnutí komponent, díky nimž jsme mohli testovací počítač sestavit.
Testovací sestava | ||
CPU | Intel Core i9-9900K 8 jader / 16 vláken, takt 4,7 GHz allcore |
|
MB | Gigabyte Z390 Aorus Pro | |
GIGABYTE AORUS RTX 3080 MASTER | MSI RTX 2060 Gaming Z 6G | |
MSI RTX 2070 Super Ventus OC | ||
RAM | 4× 8 GB DDR4, 3600 MHz, CL 17, Dual Channel (HyperX Predator HX436C17PB4AK4/32) | |
Chladič | Scythe FUMA 2 | |
PSU | Seasonic Focus Plus Gold 850 W | |
Úložiště | Samsung 970 EVO 500 GB NVMe SSD (OS) Samsung 860 EVO 500 GB SATA SSD Samsung 860 PRO 512 GB SATA SSD |
|
Monitor | Acer predator XB1, 27", 4K | |
Ovladače | GeForce 511.79 (Nvidia) | |
OS | Windows 10 Pro 21H2 |
Chtěli byste také takový počítač? Poskládat si ho můžete v novém konfigurátoru na CZC.cz.
Konfigurace PC byla stejná jako v případě minulých testů, takže by výsledky měly pěkně ukázat, co s hrou nové updaty dělají. Výjimkou jsou ovladače grafické karty, proto jsem Cyberpunk 2077 otestoval v aktuální verzi 511.79 nejen s novým patchem, ale pro relevantnější srovnání i s tím předcházejícím 1.31.
A jak to dopadlo? Změna není nijak velká, nicméně jde o mírný nárůst výkonu, což je oproti minulému testu v1.3 pokrok, tam naopak došlo k výkonnostní regresi. Next-gen update tak na PC nic nezkazil a pozitivně se projevily i optimalizace, vizte následující grafy. Ano, vím, vypadají složitě, ale v podstatě jen zachycují aktuální měření s těmi historickými až do stavu, ve kterém hra vyšla (patch 1.5), není třeba se jich bát.
Pominu-li vliv ovladačů, pak lze říci, že Cyberpunk 2077 se s novým patchem vrací v průměru na svůj původní výkon anebo ho lehce překonává, pokud tedy lze brát jako statisticky významné hodnoty rozdíl jednoho FPS.
To stejné se dá říct o běhu hry s ray-tracingem, jen s malým rozdílem: Předcházející patch 1.3 v něm přinesl citelný skok ve výkonu, next-gen update tak hru v průměru vrací do výkonnostní hladiny po vydání, což můžeme hodnotit jako mírné zhoršení. Záleží ale na rozlišení hry a nastaveném RT presetu, vizte graf níže.
Preset RT Low jsem pochopitelně mohl naměřit pouze v novém patchi, protože v těch minulých neexistoval, v grafu tak stojí osamocen. I když je jeho výkon dobrý, prakticky na úrovni „obyčejného“ presetu Ultra, anebo se zapnutým DLSS pak ještě o kousek lepší (na úkor stability obrazu), jeho vliv na vizuál hry ale vnímám jako diskutabilní. Pokud si budete chtít užít Cyberpunk s efekty ray-tracingu, počítejte až s presetem RT Medium, který už udělá rozdíl.