Každá nová zpráva, která se jich týká, je fantastičtější než ta předchozí a lehce zasvěcenému člověku se ani nechce věřit, že by to mohla být pravda. Každopádně ať chceme nebo ne, musíme si připustit, že architektura grafického 3D čipu se od svých prvopočátků zase tolik nezměnila. I když byly přidány shadery, inteligentní paměťové řadiče a tak dále, dnešní čipy jsou programovatelné a prográmator může čipu leccos vnutit, stějně to nakonec budou pevné části, které rozhodnou o tom, jaké čip bude podávat výkony. Prostě čistý "hardware" v podobě renderovacích cest, texturovacích jednotek a jednotek na zpracování geometrie. Čím více těchto jednotek se podaří do čipu naskládat, tím je větší šance na dobré výkony.
ATI je momentálně o něco napřed - už má hotový finální silikon R420 a kvapně se připravuje na zahájení výroby. Čip má obsahovat zcela nové ultra-rychlé 256-bitové paměťové řadiče s podporou pamětí G-DDR3. Překvapivé je, že nemá mít architekturu zahrnující 8 renderovacích cest a 8 texturovacích jednotek (jako RADEON 9800), ale 16 renderovacích cest, a 16 texturovacích jednotek. Přičemž jen 12 jich má být plně funkčních. Ale navíc má mít 6 jednotek na zpracování geometrie (RADEON 9800 má 4) a má obsahovat cca 160 milionů tranzistorů. Novinkou má být i rozšířený paralelismus mezi pixel a vertex enginem.
NVIDIA pro NV40 plánovala vysoké frekvence a architekturu s 8-mi renderovacími cestami a 16-ti texturovacími jednotkami. To by byl dvojnásoubek oproti současné architektuře 4x2 v GeForce FX 5950 Ultra. A podle mého skromného názoru by za to drtivá většina hračů byla velice vděčná a bohatě by to stačilo jak na DOOM 3, Half-Life 2, Far Cry a další hry. Jenomže NVIDIA za žádnou cenu a nikdy nechtěla být druhá. Ani v 3D Marku, ani jinde. V ATI má asi dobré špióny a tak se údajně dozvěděla, co ATI chystá. Na základě této zprávy prý změnila již hotové jádro pro NV40 a znovu ho zdvojila. Momentálně se neví nic, ale je možné, že toto jádro bude uvedené na trh pod označením NV45 a s architekturou obsahující 16 renderovacích cest a 32 texturovacích jednotek, přičemž celé toto monstrum má obsahovat na 210 milionů tranzistorů.
A proč jsem si na začátek dovolil poznámku o fantastických zprávách? Jsem trochu skeptik. Kdyby totiž byl grafický čip NVIDIA NV45 udělán přesně podle těchto (neoficiálních) specifikací, hru Quake III Arena v rozlišení 1024x768 ve 32bitech by vykresloval zhruba rychlostí 900! snímků za vteřinu. A to už je trochu moc ;)
16. 3. 2004 22:22 | Hardware | autor: Redakce Games.cz |
S příchodem nových grafických čipů od ATI a NVIDIE se máme opravdu na co těšit.
zdroj: TheInquirer