zavřít

Dokončen první funkční vzorek ATI R600

- Hardware autor: Redakce Games.cz Komentáře: 0

Nový grafický čip ATI s kódovým označením R600 je hotov.

Znamená to, že ATI, jako vývojářská společnost, dostala od své partnerské továrny TSMC první funkční prototyp vyrobený 0,065 mikronovou technologií. Bohužel ještě bude trvat několik měsíců, než se podaří zahájit masovou výrobu. Čekat se hlavně bude na dosažení optimální výtěžnosti a na dokončení tištěných spojů pro grafické karty. Teprve potom přijde R600 na trh. Pro ATI je to každopádně dobrá zpráva, no a co asi bude v tuto chvíli hráče zajímat nejvíce, jsou možné technické specifikace a parametry.
R600 má být top high-end čip se 64-mi Shader procesory a s architekturou podobnou té, která byla použita pro Xbox 360. Tak jako současné čipy ATI ze série 1XK však bude mít i on 16 texturovacích jednotek (možná i 16 renderovacích cest?). Přesto půjde o unifikovaný design (Unified Shader Architecture) a všechny Shader ALU budou zvládat to, co dříve dělaly specializované jednotky zvlášť. Ať už půjde o operace s pixel shadery, vertex shadery a nově také geometry shadery. Vše pochopitelně ve verzi 4.0 a pod taktovkou API DirectX 10. Navíc všechny úlohy v čipu budou řízeny interním plánovačem. Zvláštním samostatným okruhem, který dokáže rozpoznat, jaký typ úloh je právě potřeba (co hra chce) a rozdělí jednotlivým Shader procesorům optimálně práci a dosáhne tak za všech okolností maximálního výkonu. Což je věc velmi vhodná pro moderní hry, které shader operacemi doslova přetékají.

To je asi tak vše, co se týče vnitřní architektury R600. Ještě by snad stál za zmínku paměťový řadič schopný podporovat velmi rychlé paměti GDDR4. Nicméně i další věci jsou obestřeny tajemstvím a týkají se například možných pracovních frekvencí. Jak již bylo řečeno, půjde o čip vyrobený velmi pokročilým procesem, který však má jednu zásadní a podstatnou vadu. Nebyl doposud u grafických čipů vyzkoušen. Ani dříve použit. Jádro pudla je v tom, že ATI určitě neodolá pokušení a bude chtít, aby R600 dosahoval vyšších frekvencí, než jaké uměl RADEON X1900 XTX (ten pracuje na 650 MHz). Jenže u tak komplexního VPU jakým bude R600, to také může znamenat katastrofu. Výroba si s tím nemusí poradit a výsledkem bude, prakticky nulová výtěžnost a uvedení na trh odložené na neurčito.

zdroj: X-bitLabs

cappy

Kupte na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.