Pokud PC hry nehrajete pár měsíců, vybavíte si zřejmě situaci s přechodem z Windows XP na Windows Vista kvůli tomu, že pouze Vista podporovala tehdy api DirectX 10. Microsoft určitou skupinu hráčů donutil upgradovat na příšerný systém, přestože byli s XPčky spokojení. Většina hráčů se ale přemluvit nenechala, což znamenalo, že se trh fragmentoval.
Vývojáři tehdy museli lavírovat, jestli využít vymožeností DirectX 10, ale tím pádem dělat (a vynakládat na to peníze) hru pro poměrně malou skupinu hráčů, nebo se na DirectX 10 vykašlou a svou hru tak nabídnou mnohem větší uživatelské základně s Windows XP, jen bez podpory nejnovější technologie. Nakonec se řada z nich přiklonila k druhé možnosti, ale celá řada dělala své hry ve dvou verzích - pro WinXP s podporou DirectX 9 a pro Windows Vista s podporou DirectX 10.
zdroj: youtube.com
Nesnažím se vytvořit přímou analogii mezi tehdejšími a budoucími událostmi, ale jistá paralela zde zkrátka je. Microsoft se prostřednictvím nabídky bezplatného upgradu na Windows 10 snaží, aby hráče a uživatele obecně motivovala k přechodu na nový systém a minimalizovala tak fragmentaci trhu na hráče s Windows 7 či 8.1 (DirectX 11) a Windows 10 (DirectX 12).
V Microsoftu si uvědomují, že by takové rozdělení trhu nebylo výhodné pro nikoho a výrazně by to ztížilo pozici vývojářů a vydavatelů PC her i PC aplikací. Opět by museli řešit, jestli se jim vyplatí své produkty dělat pro DirectX 12 a Windows 10, nebo to pro ně cenu nemá. Přestože plány Microsoftu jsou odlišné, zpočátku se možná řada z nich přikloní spíše k druhé variantě, což platí zejména pro tvůrce her směřované na mainstreamové publikum, které není vybavené drahým a výkonným hardwarem a nelpí tolik na maximálním využití nejpokročilejších grafických a jiných technologií.
Co bude dál, tedy jak rychle a jestli vůbec se podaří většinu uživatelů Windows OS konvertovat na Windows 10, aby se uživatelská základna sjednotila, je otázkou, na kterou zatím nikdo nezná odpověď. Motivace Microsoftu je ale obrovská, protože je jasné, že bude chtít co nejdříve přestat s podporou (vydávání updatů) Windows 7 i 8.1, protože je to zkrátka drahé. Podporovat zaráz tři verze OS je navíc noční můra.
Pokud jde o případnou nutnost koupit novou grafickou kartu, aby člověk využil úplně všech výhod a novinek v DirectX 12, je situace poněkud zamotaná. Microsoft, Nvidia i AMD oznámily už loni během GDC 2014 (tady, tady a tady), že DirectX 12 by měly podporovat DirectX 11.1 grafické karty. Podle MS by to mělo být 80 % všech prodaných grafických karet v nových herních PC viz obrázek.
V případě Nvidie, se kterou Microsoft počítá jako s hlavním partnerem, jsou to karty v řadách GTX 400 - 900 (architektury Fermi, Kepler a Maxwell), zatímco v případě AMD jsou to karty v řadách HD 7000, HD 8000 a Rx 200 (architektura GCN). V zásadě by si tak hráči i se svým současnými grafickými kartami měli DirectX 12 užít, ale spíše jen částečně, jak vyplývá z vyjádření Mika Ybarry z Microsoftu pro kolegy z RPS.
"Některé DX 11.1 karty využijí výhod, driverů a softwaru ve Windows 10, ale abyste naplno využili všech výhod DX12, tak budete potřebovat DX 12 kartu," přiznal Ybarra a spíše tím potvrdil domněnku, že zpětná kompatibilita nové technologie, která se neustále vyvíjí, se současnými grafickými kartami se spíše konat nebude.
Phil Spencer přitom během včerejší konference uvedl, že DirectX 12 zvýší až o polovinu výkon grafických aplikací, což demonstroval prostřednictvím krátké demoverze od Futuremarku (výrobce léta užívaných grafických a výkonových benchmarků). Šlo o ukázku z levelu, který běžel pod DirectX 11 a DirectX 12 na stejném hardwaru. Zatímco DirectX11 verze se brzy sekla, dvanáctka vesele běžela dál. Šlo sice o dopředu připravenou ukázku, ale informace o nárůstu výkonu grafických aplikací pod DirectX 12 vyplouvají od relevantních zdrojů na veřejnost již delší dobu. A zejména hráči logicky podobný výkon budou chtít, přestože hry s nativním podporou DirectX 12 se objeví až na podzim či konci tohoto roku. Windows 10 si pořídí zdarma, s tím problém není. Bude se jim ale chtít do nových grafických karet, aby si DirectX 12 užili naplno? A budou vůbec hry, které možnosti nového api předvedou? Microsoft tvrdí, že ano, ale takových tvrzení bylo během let celá řada. A když si vzpomenu ještě jednou, jak se Microsoft z počátku marně snažil hráče přivést na Windows Vista přes DirectX 11...
Microsoft se nijak netají, že vydání Windows 10 bude pro firmu zásadní událostí. Potřebuje se zbavit stigma Windows 8 a chce prostřednictvím Windows 10 propojit většinu softwarových a hardwarových aktivit - od desktopu přes tablety mobily až po konzole, potažmo od MS Office přes Xbox Live až po další softwarové služby. Nejenom na konto DirectX 12 je tedy jasné, že se hraní na PC po letech relativního klidu letos prostě dočká zásadních změn ať už chceme, nebo ne. Slovy nejmenovaného českého klasika lze jen říct: "Snad to dobře dopadne".