Toxičtí hráči jsou jediný důvod, proč skončit v herním byznysu, říká šéf Xboxu
zdroj: Foto: Microsoft

Toxičtí hráči jsou jediný důvod, proč skončit v herním byznysu, říká šéf Xboxu

25. 11. 2020 16:00 | Byznys | autor: Pavel Makal |

Start nové generace je za námi, byť by jej tisíce hráčů, na které jejich vysněná konzole zatím nevyzbyla, asi jen těžko označily za úspěšný. V podcastu Decoder magazínu The Verge se k launchi nových konzolí, ale i k celé řadě dalších aspektů moderní doby a herního průmyslu vyjádřil výkonný ředitel platformy Xbox Phil Spencer.

Rozhovor začíná vzpomínkami na jeho začátky v herním průmyslu. Spencer je v Microsoftu od roku 1988, kdy začínal jako stážista, a v průběhu let zažil tři silné vůdčí osobnosti celé společnosti: Billa Gatese, Stevena Ballmera a současného Satyu Nadellu. Zmiňuje, že každý z nich byl zcela jinou osobností a vůdcem s jiným zaměřením, ale od všech se dalo mnohému naučit.

V případě Gatese vypichuje konzistenci a velmi úzké cílení na věci, které považoval za důležité, Ballmer byl podle něj skvělým obchodníkem, který otevřel Microsoft světu a přinesl množství nových příležitostí. Satya Nadella pak i přes svou vysokou pozici dle Spencerových slov oplývá velkým množstvím empatie a neustále se snaží motivovat své zaměstnance k tomu, aby směřovali k co nejlepším výsledkům, které pozitivně ovlivní celý svět.

Pro hráče je ale patrně zajímavějším tématem Spencerův pohled na aktuální dění v našem oblíbeném segmentu zábavního průmyslu. Zmínil například neustálý růst hráčské populace a význam hraní v náročné době, jakou představuje aktuální pandemická situace.

Z rozhovoru vyplynuly i některé zajímavé informace stran produkce konzolí. Microsoft započal s výrobou nových Xboxů koncem letošního léta, s mírným zpožděním oproti konkurenci, které Spencer vysvětluje nutností čekat na specifický čip od AMD. Ačkoli jej situace s nedostatkem konzolí na trhu mrzí, podotýká, že v současné době jich výrobní linky produkují tolik, kolik je jen možné.

V rozhovoru mluví i o tom, jaké výzvy a výhody má vydání hned dvou verzí konzolí naráz. Rozhodnutí připodobňuje k aktuální filozofii Applu, která zákazníkům velmi jednoduše (skrz cenu a velikost) ukazuje rozdíly mezi dostupnými modely. Spencer hovoří i o výrobní strategii a o tom, že v současnosti se vyrábí více Series X, protože je po nich větší poptávka, což se ale v průběhu času určitě změní. Mimochodem, kvůli rozdílné velikosti čipů je možné v jednu chvíli vyrábět více Series S než X.

Velkou součástí rozhovoru jsou samozřejmě i služby, Game Pass je podle Spencera (samozřejmě) velmi důležitou platformou, vypichuje ale důležitost obsahu od vývojářů třetích stran. Opět vzpomíná na Gatesova slova, že nemáte skutečnou platformu, dokud na ni ostatní neprodukují více obsahu než vy sami. Spencer také poodhalil závoj fungování Game Passu pro vývojáře a několik modelů partnerství.

Zmínil, že některým studiím plně hradí vývoj hry, aby následně jejich produkt v Game Passu debutoval, ale zároveň jim dávají možnost vydělat na ostatních platformách, kde se hra prodává normálně. Pro jiné případy se jedná o fixní částku, případně jiné dohody. Podle Spencera je výhodou pro vývojáře skutečnost, že mají jistotu finančního polštáře a mohou se plně věnovat své práci.

Zajímavou součástí rozhovoru je i debata o streamování a cloudu. Spencer si nemyslí, že by tato generace byla posledním tradičním konzolovým cyklem, po jehož skončení už budeme všichni odkázáni jen na streamovaný obsah. Cloud bere spíše jako pomocnou sílu pro zařízení, která máme doma. Tato síla by měla poskytovat synergii na základě nároků obsahu a možností našeho domácího hardware a vyrovnávat případné nedostatky, v současné době si Spencer plné spoléhání na cloud spíše nepřeje.

Velmi silně se pak šéf Xboxu vymezuje proti válce konzolí a toxickému prostředí mezi fanoušky jednotlivých platforem. Říká, že miluje herní průmysl, ale pokud by jej něco někdy mělo přimět k odchodu, je to právě tato (ne)kultura. Podle Spencera je velmi hloupé myslet si, že aby jedna platforma uspěla, musí ta druhá napřed propadnout. Podobně důležitým aspektem je pro něj i vědomí zodpovědnosti vůči zákazníkům z pohledu držitele platformy, zajišťování bezpečného prostředí pro všechny, na což Microsoft dle Spencerových slov využívá početné týmy i umělou inteligenci.

Z celého rozhovoru je patrné velmi korektní, skoro až přátelské vystupování vůči konkurenci. Spencer ostatně říká, že Microsoft se Sony v řadě případů spolupracuje. Pokud umíte anglicky, určitě si podcast poslechněte, je velmi příjemné vidět, že i v rámci soupeření lze projevovat úctu konkurenci a učit se z jejích úspěchů. Kéž by totéž uměli i samotní fanoušci jednotlivých platforem.

Nejnovější články