Hajaši: „Japonští vývojáři nemusí kopírovat Hollywood“
zdroj: tisková zpráva

Hajaši: „Japonští vývojáři nemusí kopírovat Hollywood“

7. 6. 2012 15:42 | Byznys | autor: Aleš Smutný |

Sympatický a proti současnému proudu kráčející názor přednesl na E3 Josuke Hajaši z Team Ninja.

V současné době se totiž japonští vývojáři hledají a obecný konsenzus říká, že by měli najít cestu k západním hráčům. Team Ninja to zkusil a po sérii úspěšných her ze série Ninja Gaiden přinesl trojku, která byla mnohem hollywoodštější a přístupnější západnímu publiku... a byl to průšvih. Takže nyní Hajaši jasně říká, že to byla chyba a japonští vývojáři musí zvýrazňovat to, čím jsou jejich hry unikátní.


„My jsme s Ninja Gaiden 3 vyrobili japonský hamburger pro západní trh. Myslím, že jako japonští vývojáři bychom měli dělat dobré japonské jídlo. Vždyť proto lidé chtějí věci od japonských vývojářů. My jsme vyrobili ucházející burger, ale tohle lidé nechtějí“. Což je konečně slovo do pranice, které naopak jasně říká, že se nesmí propadat globálním trendům.

Myslíte, že Hajaši blábolí? A viděli jste videa z E3? Herní žánry se začínají unifikovat a právě důraz na filmovost, tedy onen Hollywood vše podtrhuje. I tituly, které se hlásí ke starým, osvědčeným značkám začínají brát z jiných žánrů a stávají se příliš podobnými. A to nemluvím o smutném stavu válečných FPS.

Vidí to i Hajaši a vidí v tom možnost pro Japonce. „Když jsem se díval na konference, nebylo tam moc japonských her, o kterých by se diskutovalo. Ale možná, pokud se průmysl zaměří na ten styl hollywoodského blockbusteru, my, jako vývojáři z japonska, můžeme nabídnout něco jiného, odlišného“.

Jako fanda japonského stylu v jejich specifických hrách bych tohle prohlášení s radostí někde podepsal. Jenže věc není tak jednoduchá. Japonští vývojáři se vydali západním směrem primárně kvůli tomu, že v globálním měřítku mají problém soupeřit s ostatními firmami. Ani Hajaši nelétá hlavou v oblacích, ostatně sám vidí dopad těchto vlivů na své studio. „Všichni japonští vývojáři momentálně zkoumají neznámé vody. Dělají všechno proto, aby nad tou vodou zůstali“.

Nakonec končíme zase u tvrdosti byznysu. Ideje jsou hezké, ale když vaše promakaná a nápaditá hra vydělá zlomek toho, co západní blockbuster a vám se třeba zaplatí vývoj, ale nedá studiu dostatečnou rezervu do budoucna, stejně musíte zkusit všechny možné varianty. I třeba příklon k „Hollywoodu“. Bohužel. Ostatně, Team Ninja teď pracuje na Wii U verzi Ninja Gaiden III: Razor’s Edge.

Nejnovější články