Asociace českých herních vývojářů (GDACZ) napomáhající českému hernímu průmyslu nás informovala o stavu tohoto trhu a oblasti zaměstnání za rok 2020. Stejně jako v roce předtím došlo ke značnému růstu. Český herní průmysl loni zaznamenal finanční obrat ve výši 5,32 miliardy korun. Pro srovnání, v roce 2019 činil obrat 4,54 miliardy a o rok před tím jen 3,79 miliardy.
Her tu loni vyšlo slušných 58, z toho pouhých 16 v předběžném přístupu. Ještě působivější je číslo teprve chystaných her – 182. Zatímco naprostá většina čísel roste (včetně počtu zaměstnaných vývojářů, který narostl o 330 nových pozic na současné 2 tisíce), počet nově vznikajících studií klesá. Rok 2018 znamenal narození dvanácti firem, rok 2019 jedenácti firem a loni už jich vzniklo „jen“ sedm. Tam jsou vidět efekty koronavirové pandemie.
Řešil se právě i dopad pandemie na český trh. Pouhých 18 % ze všech 118 studií přiznalo, že jim pandemie spíš pomohla. 38 procentům naopak uškodila a zbylým 44 procentům se s příchodem lockdownu nic nezměnilo.
Zajímavá je také statistika outsourcování, tedy toho, co si česká herní studia nechávají dělat externími firmami. Z valné většiny je to hudba a zvuk, v těsném závěsu jsou lokalizace následované grafickými assety. Naopak česká studia poskytují ostatním nejčastěji služby programátorské a designové.
Programátoři, grafici, animátoři a herní designéři patří k nejobtížněji obsazovaným pozicím, a proto celou jednu třetinu kolektivu herních firem tvoří cizinci téměř půl na půl z evropských a mimoevropských zemí. A co se žen týče, tak těch je v českém herním průmyslu stále žalostně málo – tvoří pouhých 15 %.
Asociace českých herních vývojářů si od letošního roku slibuje nárůst obratu herního průmyslu o dalších 10 % na 5,8 miliardy korun, což prý potáhne jak individuální úspěch jednotlivých her, tak specifika pandemie, která vývoj her ve výsledku neovlivňuje tolik jako jiné pracovní segmenty.