Oculus nespoléhá jenom na Rift, ale hlavně na svůj obchod s programy
zdroj: tisková zpráva

Oculus nespoléhá jenom na Rift, ale hlavně na svůj obchod s programy

12. 1. 2016 15:12 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Nová série otázek (viz článek o předešlé) a odpovědí z Reddit AMA (Ask Me Anything) s Palmerem Luckeym přináší celou řadu zajímavých informací o plánech Oculus VR s Riftem a dalšími systémy virtuální reality. Oculus VR totiž, jak Luckey zdůrazňuje, nevyvíjí pouze Rift, ale ve spolupráci se Samsungem i mobilní Gear VR a další systémy, které budou využívat virtuální obchod Oculus Store.

Pro Luckeyho a Oculus obecně je podstatná otázka exkluzivity. Když se ale řekne Oculus Exclusive, netýká se to Riftu či jiných výrobků, nýbrž Oculus Store. Není to překvapivé, protože Oculus na prodeji Riftu skutečně nevydělává – příjem má zajistit právě prodej programů a jiného obsahu skrze Oculus Store, který bude k dispozici všem zařízením s logem Oculus, což je momentálně právě Rift a Gear VR od Samsungu.

Luckey nevylučuje, že by Oculus Store využívali i jiní výrobci VR zařízení, ale v této fázi jde jen o teoretizování. Právě množství obsahu dostupného na Oculus Store by mělo být velkou výhodou oproti konkurenci. Luckey též zdůrazňuje, že na obsahu začali pracovat už před lety, kdy ještě byl Oculus jediným hráčem na poli moderních VR systémů. Za tu dobu prý firma investovala spoustu peněz do vývoje v rámci Oculus Studios, ale i v externích studiích. Podle Luckeyho ale v ideálním případě nebude podobných investicí třeba, protože tvůrci sami budou chtít VR obsah produkovat a přes Oculus Store prodávat.

Zatím platí, že cokoliv vznikne pod záštitou či s finanční pomocí Oculus VR, musí i vyjít na Oculus Store – jinak by ze své investice firma nic neměla. Neplatí ale, že by vydání hry na Oculus Store znamenalo, že hra nebude dostupná i jinde, v jiných obchodech s programy pro VR (ať už takové budou existovat nebo ne). Někteří vývojáři se rozhodnout jít cestou exkluzivity a zůstanou jen na Store, jiní ne a jejich titul najdete třeba i na případných jiných stránkách. Vydání titulu s finanční podporou Oculus VR také neznamená, že vývojáři nesměji hru koncipovat i pro další systémy. Už nyní je prý v přípravě několik titulů, které dostaly peníze od Oculu, ale počítají i s podporou Steam VR.

Oculus Rift zdroj: tisková zpráva

Oculus Store by měl být více interaktivní než třeba Steam a využívat všech předností virtuální reality. Na stránce hry si třeba můžete prohlédnout 360stupňový obrázek přímo ze hry. Uděláte si tedy lepší představu o titulu než jen z videa či 2D obrázku.

Stejně tak systém různého hodnocení hry zohlední, že jde o virtuální realitu. Bude možné vyfiltrovat opravdu intenzivní zážitky, které nemusí každému vyhovovat. Dozvíte se také, že určitý titul používá při simulaci prudké pohyby. Zkrátka byste na základě udaných parametrů měli hned vědět, jestli vám daný program vyhovuje, nebo ne. Mimochodem, Oculus se prý snaží vývojáře odradit od tvorby prostých lekaček, které dle Luckeyho představují příliš laciný způsob, jak vyvolat reakci ve virtuální realitě. Další výhodou Oculus Store by měly být garance, že s dříve uvedenou doporučenou hardwarovou sestavou rozběhnete každý v obchodě  nabízený program.

Během Reddit AMA Luckey vedle prezentace Oculus Store odpověděl rozsáhle i na trefnou otázku, proč a jak se z Oculus Rift stalo technologicky špičkové zařízení za vyšší cenu, když podle kickstarterové kampaně mělo jít o virtuální realitu dostupnou co nejširšímu publiku.

Luckey odpovídá: „Cíl se nikdy nezměnil, ale časový rámec toho, jak udělat VR přístupnou ano. Před třemi lety jsem myslel, že stačí udělat headset s výrobními náklady 300 dolarů a k tomu slušné herní PC. Od té doby jsme se poučili a stejně tak se změnilo prostředí kolem virtuální reality. Nejsme jedinými hráči na VR poli a břímě tvorby dobrého VR systému neleží jen na našich bedrech. Abyste udělali technologii mainstreamovou, nestačí udělat jen laciný produkt. Přesně tenhle přístup vedl k poslednímu kolapsu VR technologie. … Jak už jsem řekl dříve, VR se musí stát něčím, co každý chce, než se stane něčím, co si každý může dovolit. Naprosto rozumím lidem, kteří nechtějí tolik dát za virtuální realitu, ale to je prostě cena výroby kvalitního VR systému. Stejně jako u smartphonů, postupem času se výrobní cena sníží a s tím i cena výsledného produktu.“

zdroj: Archiv

Došlo i na otázku, která pálí celou řadu potenciálních uživatelů - jestli bude na Riftu fungovat i porno. Odpověď je kladná, ale porno nebude k dostání na Oculus Store. Rift ovšem umožní i spuštění programů a obsahu mimo Oculus Store, takže si můžete vesele nahrávat jaké filmy chcete. A nejde jen o porno. Někteří vývojáři už prý pracují na aplikacích, které nabízí virtuální plochu. Luckey k tomu ovšem dodává, že „největším omezením je rozlišení při úhlech pohledu a absence 1:1 pixelového mapování ve srovnání s tradičními displeji. Teoreticky jde zprovoznit Photoshop a Maya, ale momentálně prostě fungují líp na normálním monitoru.“

Pokud jde o množství zemí, kam je firma schopná Oculus Rift v současnosti posílat, nebude se v blízké budoucnosti zásadně rozšiřovat. Obsloužit dvacet zemí je už tak organizačně nesmírně obtížné a prioritou je momentálně Jižní Korea.

Kdo hltá každou informaci ohledně virtuální reality, ten si rád přečte i zbytek AMA, kde Luckey odpovídá na detaily ohledně hardwarové specifikace Riftu, ale též na triviality typu, jak vypadá jeho počítač nebo co zrovna jí za pizzu...

Nejnovější články