Autor:             Mirek Zeman Publikováno:  24.července 2001 |  
 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Spisovatel         Isaac Asimov vykreslil ve své knize Nadace (v orig. Foundation) obraz         moderního "období temna", ve kterém zaniklo veškeré lidské vědění         a technologie. Jakmile toto období pominulo, bylo třeba uchované znalosti         rozšířit nazpět mezi lidi - dělo se tak prostřednictvím klášterů, protože         lidstvo se nacházelo na konci technologického středověku a chybělo mu         vzdělání; stejně jako v počítačové hře Fallout, kde jsme lidskou civilizaci         zastihli zpustošenou atomovou válkou a na troskách dřívějších velkoměst         vznikala primitivní lidská sídliště, která se zoufale snažila dosáhnout         sociální a technologické úrovně období eufemisticky zvaného "Before"         (tj. "Před"). Nyní, o čtyři roky později, přichází tvůrci Falloutu         (kteří mezitím opustili Black Isle Studios a založili Troika Games) s         titulem Arcanum: Of Steamworks & Magick Obscura, který opět staví         lidstvo na konec "období temna", pouze Isaaca Asimova nahradil         Jules Verne.
   Na         pomezí kouzel a techniky         Nejedná se tedy o začátek temné a depresivní postapokolyptické vize, nýbrž         o počátek průmyslové revoluce - období páry. Že však Arcanum není žádným         nostalgickým pohledem do nedávné historie, naznačuje již název - Arcanum:         Of Steamworks & Magick Obscura (tj. Tajemství: Parostrojů & magie         temné). Sami autoři se názvu důsledně drželi a i s kořeny vyrvali klasické         pojetí tolkienovské fantasy, které umístili do věku viktoriánského strojařství.         Éterický svět kouzel a démonů zde stojí vedle vrcholných děl tehdejší         metalurgie a kovářství. Ve skutečnosti se jedná o dvě strany téže mince         - magie (hra pro ni má poněkud exotický výraz "magick") popírá         veškeré přírodní zákony, zatímco technologie z nich vychází. Na jednom         náměstí tak proti sobě stojí obchod puškaře s precizní mechanikou a na         opačné straně obchod kouzelníka s magickými lektvary. I vy si konečně         můžete vybrat za jakou stranu budete hrát.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
   Princip hry je založen na vzájemném         souboji obou sil, což se projevuje mj. při tvorbě charakteru. Na počátku         si vyberete jednu z tradičních fantasy ras (člověk, elf, hobit), přičemž         každá postava má 10 základních vlastností (síla, inteligence, charisma)         a 16 schopností (vybírání kapes, lámání zámků, zacházení se střelnými         zbraněmi). Nejzásadnější jsou ovšem vaše "propřírodní" a "protipřírodní"         dovednosti. Na jedné straně tak stojí bylinkářství, chemie, kovářství,         pyrotechnika apod. a na straně druhé naopak nejrůznější druhy kouzel.         Vše je navzájem logicky provázané, takže umíte-li například vyrábět výbušniny         a současně špatně házíte, je vám to k ničemu. Hlavní rozdíl však v porovnání         s Falloutem spočívá ve skutečnosti, že po získání další úrovně zkušeností         obdržíte jeden bod (případně více bodů), které můžete na šachovnici vašeho         charakteru přidělit libovolné hodnotě (omezení neexistují). Máte-li málo         zdraví, přidáte bod ke zdraví apod. Nejdůležitější je ovšem vaše "orientace".
   Jakým         směrem se vydat? 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Vaše         postava je obdařena jakýmsi "teploměrem", který v závislosti         na distribuci zmíněných zkušenostních bodů (k magickým nebo technologickým         schopnostem a dovednostem) naznačuje, jakým směrem se vývoj vašeho charakteru         ubírá. Zpočátku není rozdíl mezi magickým a technologickým zaměřením patrný,         ale později kupříkladu 100procentní kouzelník nemůže cestovat vlakem -         či pouze ve speciální "odrušené" kleci na samém konci soupravy         - a chodit do obchodů s mechanikou, protože jeho aura poškozuje stroje         (na druhou stranu dokáže cestovat teleportem - což je rychlejší a hlavně         zadarmo). Toto předurčení také do jisté míry ovlivňuje plnění úkolů. Při         jejich řešení se vám často nabízí několik možností. Je-li třeba zabezpečit         přechod přes most, hlídkující zloděje můžete zabít, zaplatit jim poplatek,         přesvědčit je (pokud vám nechybí diplomatické schopnosti) nebo pro ně         splnit snadný úkol.  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
       
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Jako anonymní         cestující anonymního letu jisté vzducholodi, kterému zůstal "na krku"         tajemný prsten a slib mrtvému doručit jej patřičnému majiteli, si na jednání         v rukavičkách příliš nepotrpíte - tím spíše, že vám někdo na vašich cestách         usiluje o život. Stejně jako ve Falloutu i zde cestujete prostřednictvím         mapy, na které se stáváte obětí nejrůznějších náhodných setkání či přepadení.         Mapa slouží především k dopravě mezi jednotlivými lokacemi (vesnice, města         apod.), kde se zabýváte získáváním zkušeností a peněz, které následně         utrácíte v obchodech. Samo obchodování je však černou šmouhou na tváři         celé hry, protože jednotliví obchodníci se dají velmi jednoduše okrást         a stačí vám k tomu opravdu minimální znalost vybírání kapes - jakmile         získáte klíče od skladu, můžete prodavači do omrzení prodávat jeho vlastní         zboží. Podobný problém v The Elder Scrolls Chaper 2: Daggerfall většinu         lidí naprosto demotivoval k vydělávání peněz.
   Zajímavé         souboje         Třešničkou na dortu jsou pak souboje (záměrně říkám "třešničkou na         dortu", třešnička bez dortu je k ničemu - jak nedávno ukázala hra         Fallout Tactics). Technici mají k dispozici nepřeberné množství palných         zbraní (některé si dokonce mohou sami sestavovat "na míru"),         kouzelníci naopak používají kouzla (kombinace technik - kouzla či kouzelník         - pistole nefunguje). Arcanum sice obsahuje i tradiční zbraně chladné,         ty však hrají "druhé housle". Souboje jsou ovšem totálně deklasovány         nízkou inteligencí vašich protivníků a také faktem, že vámi vyhozená výbušnina         vás nikdy nezraní. Naučíte-li se tedy vyrábět nálože, můžete pro libovolný         souboj použít následující taktiku - necháte se obklopit co možná největším         množstvím nepřátel (což není problém, neb jejich inteligence je mizivá)         a libovolného z nich zasáhnete granátem (na tuto vzdálenost je nepřesnost         vyloučena), což způsobí, že jsou všichni odhozeni výbuchem. Tento postup         lze opakovat do nekonečna.
  
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
        Technické         zpracování jako u Falloutu 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Pokud ovšem         něco skutečně táhne Arcanum ke dnu, je to jeho technické zpracování, jehož         úroveň se bohužel od data vydání Falloutu příliš nezměnila. Navíc patříte-li         mezi lidi (a není jich právě málo), kteří Fallout skutečně hráli, setkáte         se zde s celou řadou důvěrně známých věcí (stejná hospodářská zvířata         na pastvinách, stejné hospodářské plodiny na polích... stejné jsou sudy,         krabice či tráva - všechno zkrátka vypadá jako Fallout obarvený pestrými         pastelkami). Stejné jsou dokonce i modely většiny postav, jejichž vzhled         se od původních modelů Falloutu liší vskutku minimálně (pomineme-li skutečnost,         že charakter hlavního hrdiny má z neznámého důvodu nezdravou zelenou barvu).         Hra má navíc občas problémy se zapisováním pozic - jednoduše si uložíte         hru a když ji chcete opět nahrát, zjistíte, že daná pozice je poškozena.         Pokud se vám něco podobného stane po náročném souboji, jehož vítězství         vás stálo hodinu času, je to velmi nepříjemné.
 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
        Pouze         klon Falloutu? 
    
  
    
      
      
      
        
        
           
        
        
        
          
		zdroj:
		tisková zpráva
        
      
      
    
  
    
      Arcanum       není žádná revoluční počítačová hra a v podstatě by se dalo říci, že se       vlastně jedná pouze o "mod" k původnímu Falloutu, protože po technické       a herní stránce se nezměnilo nic, pouze jsou přebarvené kulisy. Pokud přehlédnete       odpudivě vyhlížející vizuální stránku, hra se vám odmění tím, na co jste       z Falloutu zvyklí - tj. dobrou atmosférou, kvalitním příběhem a desítkami       různých lokací, charakterů a úkolů, nicméně na překročení svého vlastního       stínu je to opravdu málo
 
  Mirek               Zeman připravil:               Leon     |  |   	  
 
 
 
  |