„Chtěl jsem být nadále technologickým poradcem v id, ale zkrátka to nefungovalo. Je to tak nakonec nejlepší, protože bylo dost obtížné soustředit se na více věci,“ okomentoval Carmack svůj odchod z id Software a přechod na „plný pracovní úvazek“ v Oculus Rift.
Carmack byl jedním z prvních mezi známými vývojáři, který nejenom veřejně vyjádřil podporu Oculus Rift, ale nadšeně se vrhnul do experimentů s Oculus Rift. Výsledkem byla podpora virtuální reality třeba v Doom 3. Nyní je ale zřejmé, že srdce technologického geeka v Carmackovi pro virtuální realitu plně zahořelo, což převážilo jeho vztah ke studiu id Software, které spoluzakládal a jako vrchní architekt všech technologií v týmů se podílel na obrovském úspěchu her Wolfenstein 3D a sérií Doom či Quake.
Posledním Carmackovým „výtvorem“ pro id Soft byla technologie id Tech 5, použitá ve střílečce Rage z roku 2011 a zřejmě i v chystané hře Doom 4, jejíž vývoj byl minimálně jednou restartován, protože se hra ani samotným tvůrcům nezdála dost kvalitní. Nyní si s hrou budou muset v id Softu pod vedením Tima Willitse poradit sami.
Willits v tom však nevidí problém: „Johnova práce na id Tech 5 a technologii pro současný vývoj v id Software je hotová. Jeho odchod žádný z aktuálních projektů nijak neovlivní. Máme štěstí, v id je skupina vynikajících programátorů, kteří pracovali s Johnem a budou pokračovat v tradici id Softu, čili ve vývoji skvělých her na moderní technologii. Jako dlouholetí kolegové přejeme Johnovi jen to nejlepší.“
To samé ostatně ve vlastním zájmu přejeme jako hráči my všichni. Plnohodnotné zapojení výjimečného mozku, jakým je bezesporu Carmack, by mělo další vývoj Oculus Rift pořádně nakopnout. Nechme se ale překvapit.