id Soft zápasí s vývojem Doom 4, nová verze míří na next-gen
zdroj: tisková zpráva

id Soft zápasí s vývojem Doom 4, nová verze míří na next-gen

3. 4. 2013 19:05 | Téma | autor: Petr Poláček |

Ve vší té debatě o tom, která velká videoherní společnost je větší vyděrač, lupič a ničitel klasických herních značek úplně zapadli chlapci a dívky z id Software se svou značkou Doom 4. Přitom už od roku 2008 oficiálně na hře pracují a od roku 2007 o ní hovoří, aniž by ji zatím ukázali, nebo jinak demonstrovali, že projekt žije. Dlouhý a na nepříjemné informace výživný článek na Kotaku vysvětluje proč je okolo Doom 4 ticho, a co jej způsobilo.

Citujíc celou řadu zdrojů neoficiálních a tím pádem i nejmenovaných, ale zmiňujíc i vyjádření Bethesdy/ZeniMaxu (mateřská firma id Softu) ústy Peta Hinese, kreslí článek na Kotaku nepěknou kroniku přehmatů, přešlapů a organizačních chyb, k nimž v id Software v posledních letech docházelo nejenom ve spojení s vývojem Doom 4.

Zdroje Kotaku se unisono shodly na tom, že po třech letech vývoje byl projekt Doom 4 restartován, což potvrdila i Bethesda. Dle Peta Hinese, šéfa přes PR v Bethesdě, nevykazovala předchozí verze Doom 4 kvality, které id Soft, Bethesda a fanoušci značky Doom po celém světě očekávali.

Výsledkem tohoto hořkého zjištění byl restart projektu, který vysoká očekávání zmíněných subjektů dle Hinese naplní. Ovšem až na next-gen konzolích, jak Kotaku uvádí. A obecně se o hře bude v konkrétních detailech hovořit až na to hra a její tvůrci budou připraveni. Klasičtější mantru by člověk v herní branži asi jen těžko pohledal.

Pokud je na informacích od nejmenovaných zdrojů alespoň trocha pravdy, tak je otázkou, jestli se vedení id Software vůbec někdy dokope k tomu, aby bylo připraveno o Doom 4 hovořit. Vzkazky o tom, že původní verze Doom 4 připomínala naprosto generickou střílečku ve stylu Call of Duty, ve které nechybělo snad žádné klišé kolejnicových stříleček, zní popravdě dosti hororově, ale zapadají do obrázku, který si id Software jako tým buduje už celou řadu let.

Sázka na něco jiného v podobě solidní, ale nijak průlomové střílečky Rage, id Softu nevyšla. Na konto slabých prodejů byly zastaveny plány na vývoj Rage 2 a zároveň byly dosti pokráceny záměry s vývojem DLC pro jedničku. Přitom právě vývoj Rage a zároveň s tím i vývoj technologie id Tech 5 byly dva hlavní důvody, proč se hlavouni id Softu vůbec nevěnovali stavu vývoje Doom 4.

Když Rage vyšla a neprorazila a Carmackovci se po třech letech začali pídit, jak pokračuje vývoj Doom 4, došli ke zjištění, že je třeba začít znovu a jinak. Na konto pletichaření a interního sváru jednotlivých týmů v id Softu se však i vývoj nové verze Doom 4 dostal postupně do starých kolejí a je otázkou, co bude dál.

Hlavouni ZeniMaxu (mateřská firma Bethesdy i id Softu) prý pořád věří, že Doom jako značka má značný potenciál a přikázali vedení id Softu, aby se soustředilo pouze na vývoj Doom 4. V mezičase však spousta talentovaných lidí z týmu odešla nebo je na odchodu, protože navzdory noži na krku se vývoj Doom 4 nijak zvlášť nehýbe.

Jeden ze zdrojů Kotaku si myslí, že kdyby to v podobném stylu pokračovalo i nadále, tak ZeniMax může z id Softu udělat studio pracující pouze na id Tech 5 enginu, který používá hned několik týmů patřících ZeniMaxu. Další zdroj je však optimistický a věří, že ZeniMax nechá id Software Doom 4 dodělat stůj, co stůj, právě na konto důvěry v sílu značky. Jak ale nejmenovaný zdroj trefně dodává, je otázka, jaké hry bychom se pak mohli dočkat...

Na konto všech výše uvedených spekulací a nepotvrzených zpráv mně samozřejmě hlavou nutně rejdí myšlenka, jestli ZeniMax sílu značky Doom nepřeceňuje. Jistě, mezi hardcore hráči generuje stále zmínka o Doom hrách poměrně velký zájem. Nejsem si však jistý, jestli to není spíše typická nostalgie než důvěra ve schopnosti id Software, potažmo nějaký hmatatelný kvalitativní a významový dopad značky Doom na dnešní podobu herního průmyslu.

Jestli v 90. letech minulého století Doom tituly hrály v rámci herního průmyslu významnou roli a posouvaly nějaké hranice, tak nejpozději od třetího dílu o něčem podobném rozhodně hovořit nelze. To samé ostatně platí o podílu id Software na technologickém, ideovém a kreativním vývoji her, který texaskému týmu rozhodně nelze až do Quake 3 upírat. Znamená pro vás v dnešní době vůbec něco, když se řekne id Software nebo se vysloví název Doom? Když si tedy odmyslíte nepopiratelnou historickou hodnotu. Myslím si, že čím dál více hráčů odvětí spíše: „ne“.

Nejnovější články