zavřít

"ZeniMax z nás chce jen vytřískat peníze Facebooku," brání se žalobě Oculus VR

Windows

- Téma autor: Ladislav Loukota Komentáře: 0

Zní to komplikovaně? Ale vůbec ne! Jenom je tu další kolo v květnu započatého právního sporu mezi ZeniMaxem a Oculus VR. Po úvodním oznámení, že ZeniMax žaluje společnost Oculus VR a analýze Polygonu, že všechno je trochu složitější, nyní přišel protiútok právníků Oculus VR. Podle nich je celá kauza jenom snahou ZeniMaxu, jak snadno a rychle přijít k penězům. 

V předchozích dílech ZeniMax vs. Oculus VR jste viděli: jak reportoval Aleš a Petr, ZeniMax (mimo jiné majitel id Software) v květnu obvinil Oculus VR (majitele Oculus Rift), že mu ukradli Johna Carmacka a jeho know-how z doby, kdy pro ZeniMax pracoval na vlastní helmě. Zdálo se, že jde o relativně jednoduchou absurditu, pak se ovšem ukázalo, že počátky Oculus Rift byly vskutku zahaleny do chaotického oparu tajemna – náhle bylo možné, že si ZeniMax nevymýšlí a Palmer Luckey, původní strůjce Oculus Rift, by skutečně byl neznámou nulou s pár dobrými nápady, kdyby jeho virtuální brýle s pomocí technologií ZeniMaxu nevylepšil právě Carmack. Vše navíc prý nebylo pošetřeno jakýmikoliv smlouvami.

Oculus VR a Palmer Luckey ale všechno výše uvedené vehementně popírají. V nové reakci se vyjádřili v tom smyslu, že ZeniMax hodlá skrze soud z Oculus VR jenom vytřískat peníze, které firma získala skrze nedávnou akvizici Facebookem. Připomeňme, že se jedná o částku kolem dvou miliard dolarů.

K akvizici přitom došlo na konci března a na požadavky ZeniMaxu jenom o měsíc později, načasování tedy vskutku působí prapodivně. Luckey v prohlášení říká, že ZeniMax moc dobře ví, že žaloba není podložená důkazními materiály, a proto je zatím firma ani nepředložila – Carmack ani Luckey neměli žádnou smlouvu, která by jejich chování zakazovala, a ve zdrojovém kódu OS pro Oculus Rift není ani řádek pocházející z doby, kdy Carmack ještě pracoval pro ZeniMax. I to prý ZeniMax moc dobře ví, protože inkriminovaný kód měl k dispozici rok a půl. ZeniMax se však přesto s žalobou ozval až poté, co Facebook do Oculus VR nalil horu dolarů a z firmy se tak stala hodnotná trofej.

Prohlášení se vyjadřuje rovněž k nařčení, že bez Carmacka (potažmo jeho VR projektu tvořeného za peníze ZeniMaxu) by se Palmer Luckey (ale hlavně jeho projekt) nikdy nedobral popularity. Oculus tvrdí, že Luckey vytvořil už před kontaktem s Carmackem několik prototypů virtuální reality a nezbytného softwaru. Podle ZeniMaxu učinily až řešení Carmacka z první verze Oculus Rift použitelné zařízení, protože Luckeyho verze neměla pohybové senzory nebo pořádný software.

Oculus VR však opětuje palbu s tím, že Luckey tyto vlastnil a Carmack si je prostě jenom nevyžádal... Mno, hodně štěstí s dokazováním této kličky. Největším důkazním břemenem zde nejspíše bude skutečnost, že Carmack v kritickém období stále mluvil o Luckeym jako o jediném vývojáři Oculu a nedával sobě či týmu takovou úlohu, jakou jim přisuzuje ZeniMax.

Oculus VR i po nynějším prohlášení požaduje, aby šla celá kauza dále k soudu, ergo se cítí poměrně pevná v kramflecích. Na každou stranu se zdá, že Oculus VR nebude (alespoň prozatím a alespoň veřejně) svolná k mimosoudnímu řešení. O celé situaci tak asi ještě několikrát uslyšíme. Vhledem k nynější hodnotě společnosti a jejím vazbám na moloch Marka Zuckeberga je určitě se na co těšit!

Tagy: soudní spor oculus rift

Zdroje: Polygon,PC Gamer

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.