Zaklínač 3 - technický rozbor PC verze
zdroj: tisková zpráva

Zaklínač 3 - technický rozbor PC verze

23. 5. 2015 16:30 | Téma | autor: Jan Olejník |

Jako by se snad už žádná velká hra neobešla bez aférky. Assassin’s Creed Unity pohořel na zabugovaném enginu, Order: 1886 dostal na frak kvůli nedostatečné délce a třetí Zaklínač si zase vysloužil internetový hejt kvůli údajně horší grafice oproti předpokládanému nástřelu z roku 2013. Když jsem hru po pročtení diskuzí zapínal, byl jsem tedy připravený na nejhorší: že se vrátím někam do dob třetího Fallouta – až tak mocný efekt mohou drby vyvolat. Příjemným zjištěním však bylo, že hra vypadá skvěle a dobře se hýbe i na starších sestavách.

To správné železo

Zatímco konzolisté si mohou užívat bez větších průtahů to nejdůležitější, tedy propracovaný příběh a zábavné vedlejší questy, majitelé PC se pustí do klasického rituálu: konfigurace grafického nastavení. A předem je nutno zmínit, že pokud nevlastníte výkonné SLI kombo, našlapanou GeForce GTX 980 nebo rovnou GeForce Titan X s 12 GB videopaměti, tak na rutinní „všechno na max“ rovnou zapomeňte. Tedy za předpokladu, že hodnoty kolem 30 fps jsou pro vás noční můrou. Dosáhnout hladkých šedesáti snímků za vteřinu při „ultra“ nastavení, to je úkol pro ty nejvýkonnější sestavy.

Naštěstí, pokud jste ochotni stáhnout dvě až tři položky na nižší hodnoty, sotva poznáte výraznější rozdíl ve vizuální kvalitě, zato bude hra perfektně plynulá. Třetího Zaklínače jsem otestoval na čtyřech různých sestavách a majitele staršího hardwaru snad potěší, že jsem do výběru zahrnul i starší kousky v podobě GeForce GTX 560 a GTX 580 v kombinaci s procesorem Core 2 Quad. Podíval jsme se na zoubek i minimálním požadavkům a vyzkoušel, co se stane, když namísto uvedených 6 GB RAM použijete jen 4 GB.

hustota_tráva_minimum zdroj: tisková zpráva   hustota_trávy_maximum zdroj: tisková zpráva Hustota trávy - minimální a maximální detaily

Bohaté možnosti nastavení

Vývojářům budiž ke cti, že se rozhodli vybavit PC verzi bohatými možnostmi nastavení grafiky. Dělí se na dvě části: obecné nastavení a postprocessing. V obecném nastavení nalezneme typické položky včetně rozlišení textur, kvalitu zobrazení vodní hladiny nebo hustotu vegetace. Poněkud zamrzí fakt, že český překlad je někdy dost kostrbatý, což platí dvojnásob v sekci postprocessing. Překládat chromatickou aberaci jako „lom světelných paprsků“ či vinětaci jako „popisky“ není úplně šťastné a řadě uživatelů to pravděpodobně trochu zamotá hlavu.

Krom samotného nastavení ve hře je možné editovat i konfigurační soubory hry, s čímž už někteří začali experimentovat v naději, že se jim podaří „odemknout“ vzhled hry ze dva roky starého videa. Vzhledem k tomu, že bychom se snad měli dočkat i modifikačních nástrojů, je možné, že se tu za pár měsíců znovu sejdeme a podíváme se na to, jak dát Geraltovi pořádný facelift.

min_detaily zdroj: tisková zpráva   max_detaily zdroj: tisková zpráva Minimální a maximální detaily

Snímkožrouti

První testovací sestavu tvořil Intel Core i7 4770k na frekvenci 3,5 GHz, 12 GB RAM a vystřídaly se v ní grafické karty AMD Radeon 280X a GeForce GTX 690. Následně proběhlo testování na Core i5, 8 GB RAM a GeForce GTX 580 a vše zakončila sestava z Core2Quad, 4 GB RAM a GeForce 560 Ti. Všechny testy krom posledního probíhaly v rozlišení 1080p. Zaklínač 3 nemá zabudovaný benchmark, tudíž se bavíme o průměrných snímcích za vteřinu, které se podařilo zachytit během boje, průchodu lesem (kvůli vegetaci) a vesnicí (vyšší počet postav na scéně).

Mezi největší žrouty výkonu patří především položka "viditelnost listoví" (Foliage Visibility Range), která určuje, do jaké vzdálenosti se vykresluje detailní flóra. Rozdíl mezi minimálním a maximálním nastavením může přesahovat i 20 fps. Naštěstí není rozdíl mezi středními a ultra detaily vizuálně až tak znatelný, tudíž pokud potřebujete přidat 10-15 fps, klidně nechte nastavení na střední. Stejně tak pravděpodobně nepoznáte rozdíl, když si snížíte kvalitu stínů na střední hodnotu. Úspora sice nebude až tak velká, ale 4-5 fps k dobru se hodí. Poslední v seznamu je samozřejmě nVidia Hairworks, pomocí které vykreslují vývojáři o něco lépe vypadající vlasy. Pokud nejste zrovna trichofil, klidně tuto grafickou parádičku úplně vypněte, zas taková sláva to není. V závislosti na grafické kartě získáte až 20 snímků za vteřinu k dobru.

Nastavení v sekci "postprocessing" pak zůstávají především na osobních preferencích, protože až na ambientní okluzi („zastínění okolím“) se většinou jedná o položky, které ubírají řádově kolem jednoho až dvou snímků za sekundu. Pokud máte výkon nazbyt, Ambient Occlusion se vyplatí nastavit spíše na vyšší hodnotu HBAO. SSAO má občas problém s vykreslováním stínů. Naopak, řada lidí asi ráda vypne příšernou věc jménem chromatická aberace, která rozostřuje barvy a snaží se simulovat nedokonalost čočky kamery. Proč se z toho stala taková móda, když se výrobci objektivů snaží naopak aberaci potlačovat, zůstává záhadou.

Co starší hardware?

Z předchozích odstavců vyplývá, že pokud máte trochu lepší kartu a nemáte morální problém s tím, že dva posuvníky nebudou na nejvyšších hodnotách, užijete si Geraltovo putování ve FullHD a v hladkých šedesáti snímcích za vteřinu. Ale co když jste pěkných pár let neupgradovali a přesto si chcete zahrát?

Kombinace Core i5, 8 GB RAM a GeForce GTX 580 stále dokáže hru utáhnout ve FullHD rozlišení, ovšem nastavení grafiky už musí výrazně níže a zastaví se někde kolem středních až nižších detailů. Textury, pokud možno, nechte na nejvyšší hodnotě, protože rozdíl je vizuálně dosti znatelný, zvlášť na postavách. Přesto lze s trochou laborování dosáhnout slušných 40-45 fps v závislosti na tom, co jste ochotni obětovat.

S GeForce GTX 560 Ti už však musíte jít výrazně dolů s rozlišením, ideálně na 1366x768, a většina nastavení bude na nejnižších hodnotách. I v kombinaci s pouhými 4 GB RAM lze dosáhnout akceptovatelných hodnot kolem třiceti snímků za vteřinu a až na pár míst, která starý hardware potrápí, si zahrajete docela obstojně.

les_min_detaily_s_postprocess_efekty zdroj: tisková zpráva les_min_detaily_bez_postprocess_efektů zdroj: tisková zpráva Minimální detaily se zapnutými a vypnutými postprocess efekty

Wiedźmin 3 na pececie

Jak tedy dopadla PC verze třetího „Wiedźmina“? Máme být natolik oddaní a povznést se nad to, že nám proradní vývojáři lžou stejně jako naaranžované fotografie hamburgerů na reklamních panelech v McDonald’s? Ano, předchozí věta je sarkasmus. Sám jsem si na vlastní kůži vyzkoušel, jak mi aféra kolem downgradu pozměnila osobní přístup k celé hře. Upřímně řečeno jsem skoro čekal grafiku jak z doby PS3.

Ano, Witcher je často hodně barevná hra ("překvapivě" především při východu či západu slunce), neměl jsem však pocit, že by to bylo na úkor kvality grafiky. Postavy jsou jedním slovem fantastické, rozhovory jsou na hony vzdálené RPG standardu, kde postava jen stojí a opakuje pětivteřinovou animaci ve smyčce, a takhle bohaté a husté lesy jsem ve hře už také dlouho neviděl. Jedinou výhradu bych měl k ovládání pomocí klávesnice a myši, které mi úplně nesedlo. To je však věc vkusu a ochoty zapojit k PC gamepad.

Zaklínač mě potěšil tím, že se po delší době objevilo na monitorech RPG evropského střihu. Připomněl mi Gothica nejen prostředím, ale i nesmlouvavým světem a uvěřitelnými postavami. Nebudu nikomu upírat jeho názor na downgrade, jen bych zkrátka rád podotkl, že Zaklínač 3 je po čertech skvělá a zábavná hra – na což se kvůli diskuzím o kvalitě nasvícení v novém rendereru tak trochu zapomíná. A pokud vás to fakt trápí, zkuste pár měsíců počkat. Uvidíme, co vymyslí komunita.

Nejnovější články