Takže se těšíte na nový zážitek a už na vás marketing řve „kup si svého Protehana a zažij s ním úžasná dobrodružství“. Nu, mnoho lidí tohle prostě naštve.
U řad lidí to dokonce vede k úvahám, že určitě jde o kus hry, který byl odstraněn, aby byl prodáván. Ono, když to vezmeme do konečného důsledku, všechna DLC jsou kusy hry, které vám někdo prodává zvlášť, jen se liší datem vydání. Nicméně v případě DLC From Ashes k Mass Effect 3 podle Christiny Norman není DLC jen tahání peněz a hlavně by se měli kritici nad věcí nejdřív zamyslet.
Kdo je Christina Norman? Bývalá designérka a programátorka, která na sérii Mass Effect pracovala a nyní je v Riot Games. Na Game Developers Conference se na toto téma krátce rozohnila a nutno říci, že ne úplně neprávem. Podle všeho jí nadzvedla současná vlna kritiky DLC (která jde ale bohužel ruku v ruce s vlnou samotných DLC, která nejsou vždy tak nějak... v odůvodnitelné míře).
„Není důvod vydávat DLC rok potom, co vaše hra vyšla a většina lidí už ji třikrát stihla prodat do bazaru. Takže je musíte vydat brzy. Což znamená DLC v den vydání. Pro některé hráče je to strašná věc. Nadávají na ten fakt, aniž by kromě názvu věděli cokoliv o tom DLC. Ale hned to je – ach, tahle hra je nekompletní, úplně ji zničili. Herní vývojáři nejsou zlí. Tedy někteří jsou. Ale většina zlá není“, položila se do tématu Norman.
„My chceme jen vytvářet skvělé věci. Prosím, dejte nám šanci. Posuzujte naše hry podle toho, jaké jsou. Posuzujte DLC podle toho, jaká jsou. Přestaňte si myslet, že jste producenti a neříkejte nám, kdy máme vytvářet svůj obsah“. Jak příjemná změna oproti tradiční, spíše podlézavé, rétorice vývojářů.
Pravda, Norman tu, stejně jako lidé, které kritizuje, míchá dvě věci dohromady. A tedy samotný institut DLC a DLC, která vyjdou první den. Faktem samozřejmě je, že DLC je prostě v současnosti ověřený a profitabilní marketingový prvek. Není to dokonce ani nic přelomově nového, jen se v rámci mikrotransakcí změnily velké datadisky na malé bonusy. A je třeba klást důraz na to, že prostě DLC tu jsou proto, aby se vydělávalo a pokud vyjdou první den, i přes fakt, že třeba jsou kvalitní a byla vyvíjena odděleně, pořád mohla být v celém balení hry (teoreticky, někdy se stane, že prostě DLC nemohlo být z logistických, tedy spíše časových, důvodů prostě u hry „přibaleno“).
Na druhou stranu, kritici velmi často nezvládají mezi DLC rozlišovat a samotný pojem je pro ně zlo. Což je zase krátkozraké. Je třeba posuzovat, co konkrétně hře přináší a kdy. Pokud chce někdo kritizovat Lair of the Shadow Broker k Mass Effectu 2, je prostě jen zaslepený a nestrávil nad problémem víc než půl sekundy přemýšlením „DLC – špatné“. Občas jde poznat, kdy bylo DLC šité horkou jehlou a kdy se nad něj někdo posadil a pořádně jej propracoval. Stejně tak je otázkou, jak moc daný balíček pro hru znamená. Jde o kus, který vysvětlí, proč rozšlapal Pepíček Nanynce košíček? Nebo jde o příběh Pepíčkova strýce, který má problémy s nadýmáním? Protože ne všechna DLC si musíte kupovat a hra nebude o nic ochuzena, když si některá, či spíše mnohá, nekoupíte.
Takže ano, jak chce Norman, každou věc je třeba posuzovat podle toho, jaká je a neodsuzovat něco en bloc jako „zlo“. A nezapomínat, že ač nám DLC většinou přináší další zábavu, není to jen dobrosrdečnost vývojářů.
13. 3. 2012 18:41 | Téma | autor: Aleš Smutný |
DLC prvního dne alias „day-one DLC“ jsou taková, které vám hra nabízí už ve chvíli, kdy jste si domů přinesli disk s hrou a mechanika na konzoli či počítači jej zrovna chroustá.