Vše, co víme o Starfield
zdroj: Bethesda

Vše, co víme o Starfield

18. 7. 2023 17:30 | Téma | autor: Redakce Games.cz |

Příští velká hra Bethesda Game Studios? Nikoliv dávno odhalený The Elder Scrolls VI, který je ještě vzdálený několik dlouhých let, ale ve stejný den oznámený rozmáchlý Starfield. Vesmírné sci-fi, u kterého si nejde nevzpomenout jak na No Man’s Sky, tak na některá předchozí díla Bethesdy.

Prý nejambicióznější projekt studia by měl vyjít ještě letos, ale zatím toho o něm není známo moc. Pojďme si tedy dát dohromady všechny doposud zveřejněné informace a podívat se na to, co všechno o Starfieldu víme.

Co že tedy Starfield vlastně bude?

Starfield bude sci-fi RPG. Těšit se můžete na singleplayerový otevřený svět v podobě vesmíru s řadou planet. Na hře prý pracuje až 2,5krát víc vývojářů, než pracovalo na Fallout 76.

zdroj: Xbox

Kdo má Starfield na svědomí?

Starfield tvoří Bethesda, přesněji řečeno Bethesda Game Studios. Tedy tvůrci série The Elder Scrolls a posledních několika Falloutů (3, 4, 76).

Jak bude Starfield velký?

Bethesda slibuje „více než 100 slunečních soustav“ a „více než 1000“ planet. Jak ovšem budou jednotlivé planety velké, propracované, detailní a nacpané obsahem, zatím nevíme a moc nám v tom nepomohlo ani první video se záběry z hraní.

Navzdory masivní velikosti celého vesmíru a velkému počtu planet by vám ale dohrání hlavní příběhové linie mělo zabrat jen pár desítek hodin, odhadem údajně 30–40.

Jenže jakkoliv může znít tisícovka planet jako opravdu hodně (a ono to hodně je), životem bude prý oplývat jen zhruba desetina z nich. Vývojáři se tím snaží simulovat „Zlatou zónu“, tedy ideální vzdálenost od hvězdy, kde voda zůstává v kapalném skupenství za správného atmosférického tlaku.

Zbylých přibližně 90 procent planet sice bude prázdných, ale vyloženě o pustiny bez čehokoliv zajímavého taky nepůjde. Každopádně nemáme očekávat pusté planety plné opuštěných základen. Spíše půjde o „velkolepé pustiny“ s hromadou zajímavých, byť prázdných míst, případně s vzácnými zdroji, které můžete těžit. Jakou budeme mít v praxi motivaci létat na pusté planety, se uvidí až po vydání.

Jak bude Starfield upovídaný?

Starfield má být prý ukecanější než Skyrim a Fallout 4 dohromady. V praxi to znamená přes čtvrt milionu nahraných řádek dialogů.

Středobodem příběhu se zdá být uskupení Constellation, o jehož existenci na začátku hry ví už jen málokdo. Jde o poslední skutečné průzkumníky galaxie snažící se najít odpovědi na ty největší otázky a vy jim v tom budete pomáhat honbou za jakýmsi blíže nespecifikovaným artefaktem, respektive jeho částmi.

Kdo bude hlavním hrdinou Starfieldu?

Hlavního hrdinu či hrdinku si vytvoříte v editoru postavy na začátku hry. Editor nebude nepodobný těm z předchozích her studia, jen by měl nabídnout ještě víc možností. Bohužel, i v takhle upovídané hře půjde o němého protagonistu.

Vývojáři se chlubí, že jejich nový editor postav bude zatím ten nejpropracovanější ze všech her Bethesdy. Tvůrci totiž naskenovali spoustu lidí, následně data „smíchali“ a výsledkem je mnohem víc možností než v jakémkoliv předchozím editoru postavy.

Bethesda použila stejný systém i při tvorbě NPC, tudíž jakoukoliv postavu ve hře potkáte, můžete se jí inspirovat a třeba si svého dalšího hrdinu vytvořit v jejím stylu.

Na samotném začátku vám editor nabídne 40 předpřipravených postav. Vy si jednu z nich vyberete a následně z ní můžete dál vycházet pro všechny své úpravy. Nic ale měnit samozřejmě nemusíte a klidně se můžete hned vrhnout do hry s jednou z připravených postav, ale kdo bude chtít, bude moct v editoru strávit velké množství času a ladit tam každou drobnost.

Editor postav není jen o vzhledu, ale bude sloužit i jako odrazový můstek pro vaše příběhové pozadí. Vyberete si tam totiž své původní zaměření, tedy například Beast Hunter, Bounty Hunter, Combat Medic, Cyber Runner, Explorer, Gangster, Ronin, Professor, Long Hauler apod. Od toho se pak budou odvíjet i některé dialogové možnosti.

Každé z příběhových pozadí vaší postavy vám navíc ještě nadělí do vínku tři startovní schopnosti a navrch si vyberete ještě tři vlastnosti (Traits), každou s jistými výhodami i nevýhodami.

zdroj: Bethesda

Jak se bude Starfield lišit od No Man’s Sky?

Z prvních videí se největší rozdíly zdají být v příběhu, postavách, dialozích a designové péči. Zatímco No Man’s Sky je z drtivé většiny „jen“ automaticky generovaná hra téměř bez postav a bez příběhu, Starfield bude v tomto směru o tradičnější.

Počítejte s jasně nastaveným příběhem, úkoly, spoustou nadabovaných postav s vlastní agendou a mimo jiné i s designéry navrženými velkými městy, základnami a vůbec prostředím, které není jen a pouze vygenerované. Přesto bude i Starfield se svou tisícovkou planet z nemalé části stát na generovaném, nikoliv ručně vytvořeném obsahu. Skutečné praktické rozdíly tak ukáže až čas.

Jedním z největších rozdílů mezi oběma hrami budou jistě velká města, kterými NMS zrovna neoplývá.  Ve Starfieldu jich bude několik a jedno z těch nejdůležitějších bude New Atlantis. Jde o první velké lidské město ve vesmíru a najdete ho v The United Colonies. Na Marsu je zase Cydonia, největší těžařská kolonie. Hlavní město Freestar Collective Space je Akila a jde o jakousi sci-fi variantu na divoký západ. Neon je zase město požitků, které jako by vypadlo ze Cyberpunku 2077 a kde je dovoleno skoro všechno.

Mimo tyto relativně bezpečné obydlené zóny najdete ve Starfieldu i kolonie a města plná nepřátelských frací, jako třeba město Red Mile v systému Porrima, kde si už musíte dávat pozor. Nemluvě o pirátech z Crimson Fleet.

Jak bude ve Starfieldu vypadat akce?

Bethesda zatím ukázala víceméně standardní střílení, házení granátů a krytí se za překážkami. Pokud bude protagonista vládnout nějakými speciálními schopnostmi či originálními mimozemskými zbraněmi, tak je tvůrci zatím tají.

Střílení vypadalo v prvních záběrech z hraní přízemně a svým způsobem nezajímavě, byť funkčně. Nakonec by ve hře ale možná nemuselo být zase tolik akce – primárně má jít o příběhové RPG s důrazem na dialogy a prozkoumávání, tudíž konflikt bude hrát pravděpodobně druhé housle. Hektickou střílečku typu Doom tady očekávat opravdu nemůžeme.

Jakkoliv střelné zbraně vypadají relativně obyčejně, budete si na nich moct upravit, modifikovat a vylepšit prakticky cokoliv tak, aby to odpovídalo vašemu hernímu stylu. Chybět nebudou ani různé druhy munice nebo zbraně na blízko včetně nožů a sekyr.

Souboje se mají odehrávat nejen na zemi, ale také ve stavu beztíže, případně ve vzduchu s jetpackem. Vývojáři zatím mluví jen o střelných zbraních a zbraních na blízko, ale v přiloženém videu ukázali i jednu „nadpřirozenou“ schopnost. Nakolik tak budeme střílet a nakolik budeme vládnout schopnostmi jako rytíři Jedi, se uvidí asi až po vydání.

zdroj: Bethesda

A co vesmírné souboje?

Chybět nebudou ani vesmírné souboje, které nemají být jen o mačkání tlačítek. Dle slov tvůrců půjde o „komplexní tanec“ zahrnující vaše schopnosti pilotovat loď, spravovat jednotlivé lodní systémy a samozřejmě i střílení.

Klíčová má být energie. Té máte omezené množství a můžete ji přidělovat jednotlivým lodním systémům a tím upravovat chování lodi. Například tak můžete alokovat víc energie do motorů, díky čemuž loď poletí mnohem rychleji. Jen vám už pak nezbude moc energie pro štíty a zbraně, a naopak.

Díky jedné speciální schopnosti pak budete moct zacílit nejen nepřátelskou loď jako celek, ale i její konkrétní systémy a tím jí vyřadit třeba motory. S nepřátelskými plavidly se ale nemusíte jen přestřelovat. Klidně je můžete zničit a vznášející se zbytky vyplenit, ale taky máte možnost loď oslabit, nalodit se a jít si to vyříkat s nepřátelskou posádkou ručně.

Vývojáři se prý inspirovali u FTL a MechWarriora, nepřátelské lodě tak budete moct i ukrást. Z prvních záběrů z hratelnosti působí vesmírné souboje relativně přímočaře, ale jejich pravou hloubku ukáže samozřejmě až plná hra.

Vaše loď nebude jen dopravním prostředkem, ale má být také domovem pro vás i vaši posádku. Loď si budete moct koupit a následně vylepšovat, upravovat, měnit a vůbec ladit k obrazu svému, jak už detailně znázorňuje přiložené oficiální video.

Do lodě si taky můžete najmout posádku, která ji bude spravovat. Upravit a vylepšit si můžete prakticky cokoliv, od motoru a reaktoru, přes nákladový prostor a generátor šítů, až po zbraně či kokpit.

Příliš komplexního systému úprav se ale bát nemusíte – klidně půjde vylepšovat i celé části najednou. Anebo si můžete, pokud budete chtít, opravdu vyhrát s každým detailem a statistikou. Hračičky taky jistě potěší, že si budete moct postavit normální loď, malou loď, velkou loď, loď s velkým místem pro posádku, s malým místem pro posádku, ale zase s více zbraněmi, nebo třeba i úplně absurdního „robota“, jak ukazují tvůrci na videu.

zdroj: Bethesda

Nějaké další věci kromě příběhu a akce?

Ve Starfieldu nebudou chybět ani outposty, tedy vlastní menší i větší základny. Ty si budete moct přizpůsobovat k obrazu svému, najímat do nich dělníky i společníky, spustit v nich těžařské práce a vůbec si z toho udělat takovou vlastní mini kolonii.

Hračičky jistě potěší, že stavění bude fungovat ne nepodobně jako v No Man’s Sky – tedy s poměrně velkou mírou svobody, kdy si můžete s každou budovou, tunelem a strukturou opravdu vyhrát. Následně se lze přepnout do režimu z pohledu první osoby a ladit si interiér tak trochu ve stylu The Sims.

Na jakých technologiích Starfield stojí?

Hra běží na Creation Engine 2, tedy vylepšené verzi roky fungující technologie pohánějící hry od Bethesdy. Svým způsobem jde oproti dřívější produkci studia o nemalé vylepšení, jenže dosavadní výsledky Bethesdy nabádají spíše k obezřetnosti.

Vzhledem k předchozím hrám studia a rozmáchlosti Starfieldu nejde bohužel automaticky očekávat bezproblémový start hry. Zdravá dávka skepse a opatrnosti je v tomto případě namístě.

Z technických věcí stojí za zmínku ještě uzamčený snímkové frekvence hry na pouhých 30 FPS na Xboxu a v neposlední řadě také exkluzivní partnerství s AMD - díky čemuž hrozí absence technologií od konkurenční Nvidie v čele s užitečným a populárním DLSS.

Kdy Starfield vyjde?

6. září 2023.

Bude Starfield součástí služby Xbox Game Pass?

Ano, hned od prvního dne.

Na jaké platformy Starfield vyjde?

Starfield si „nativně“ zahrajeme na PC (Windows) a Xboxu Series X/S. Díky službě xCloud pak bude hra dostupná i na mobilních telefonech a v podstatě na jakémkoliv zařízení, kde spustíte kompatibilní prohlížeč, respektive službu xCloud.

Nejnovější články