V Else Heartbreak můžete nahackovat herní realitu
zdroj: tisková zpráva

V Else Heartbreak můžete nahackovat herní realitu

17. 7. 2014 19:00 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Když nějaká hra zvládne už v názvu zkombinovat slovo pro rozchod spolu se závorkami, které používají jenom účetní a programátoři, je vcelku jasné, že máme zaděláno na nálepku "umění". Od titulu else { Heart.break() } z pera vývojáře Erika Svedanga však ani nic jiného nečekáme - již jeho předešlá hra Blueberry Garden byla surrealistickou hopsačku, co čarovala metakomentáři. V else { Heart.break() } (dále jen Else Heartbreak...) ale plánuje Erik jít o několik úrovní dále. Do virtuálního světa totiž předělá celé své město.

V Else Heartbreak může hráč přímo ovlivňovat herní kód hry. Jak poněkud zmateně popisují vývojáři, je možné nahackovat libovolnou herní proprietu a upravit si ji dle svého gusta. Klidně můžete zcela opustit merit původního herního designu a zcela jej překopat. Principy hratelnosti mají připomínat logické hry plné rébusů, v tomto případě však řešené úpravou virtuálního prostředí. Else Heartbreak přitom předpokládá, že hráči nemají žádnou předešlou znalost programování.

Svedang hru popisuje jako prostředí, ve kterém je konečně možné změnit realitu. Protože nejsme v Matrixu, nýbrž se pohybujeme v intelektuálních vodách, spíše než kung-fu bitky čekejte využití hackování „reality“ jako prostředku k uvažování nad existenciálními otázkami ohledně života, vesmíru a vůbec.

Hratelnost však nemá jít stranou. Při zmatení netradičním konceptem, jemuž prezentace vývojářů zrovna nepomáhá, totiž nakonec základní popis hry zní "něco jako první Grand Theft Auto, kdyby se obešlo bez zbraní i aut" a "trochu jako klikací adventura, ale v dynamickém světě".

Else Heartbreak zdroj: tisková zpráva

Osobitost vyplývá už jen ze skutečnosti, že je Else Heartbreak zasazena do fiktivní verze Erikovy domoviny, švédského Göteborgu – zrovna tak ve hře máme žít životem mladíka Sebastiana, který se poprvé odstěhuje pryč z domoviny, a najde nový domov v depresivně působícím Dorisburgu. Zaměření na intimní emoce je znát vzdor silné stylizaci i příslibu zápletky, v níž se političtí aktivisté s politiky rvou o schopnost ovládat zdrojový kód města.

Tvůrci též nově pustili informace o vytvoření přístavu nebo vysázení velkého množství zašedlých budov plných zrezivělých trubek, což zní spíše jako popisky z urbanistického projektu. O tom, že Svedang bere celý projekt velmi osobně svědčí i skutečnost, že se s miniaturním týmem rozhodli do hry vytvořit kasino jenom na základě toho, že jedno je i v Göteborgu.

Else Heartbreak zdroj: tisková zpráva

Vývojář Niklas Åkerblad například nedávno uvolnil video, v němž popisuje více z principů hry – třebas možnost jezdit tramvají, kouřit cigarety (?), chodit na procházku nebo brát tvrdé drogy. Akorát tím posledním si už nejsem tolik jistý, dost možná jsem si to vsugeroval při pohledu na Åkerbladovu prezentaci.

První zmínky o Else Heartbreak jsou už více než čtyři roky staré – aktuálně vývojáři rozjeli i vývojářský blog Postcards from Dorisburg (fiktivní Göteborg), kde můžete sledovat veskrze povedené artworky či Åkerbladovo autistické video. Další informace včetně inspiračních zdrojů či Svedangových názorů na jiné hry, které také obsahují možnosti hackování světa (Quadrilateral Cowboy, Hack'n'Slash), najdete v původním článku na gamasutře.

Else Heartbreak zdroj: tisková zpráva

Osobně si vlastně za mák nejsem jistý, jestli mě informace o Else Heartbreak baví kvůli hernímu potenciálu, nebo spíše pro fascinaci podobnou pocitu při sledování reality show. Inu, slib "něčeho netradičního" Else Heartbreak rozhodně splňuje. Už zbývá jen doufat, že se vývojářům podaří náročný projekt úspěšně dotáhnout do finiše a že maximum zákazníků pochopí (a ocení) jeho principy.

Nejnovější články