Jenže při bližším zamyšlení to určitou logiku má. Jakou? To si objasníme až po argumentech pana manažera, Joshe Olina: „Osobně, jako člověk, který se každodenně pohybuje v mediálním či sociálně mediálním světě, se domnívám, že sociální kultura videoher se pohybuje směrem k negativnímu pólu a to souběžně s vývojem technologií a sociálních médií.“
Olin pokračuje: „Spíše než aby se kultura rozvíjela, vidím, že degeneruje. Víc a víc hráčů zapomíná, o čem tenhle průmysl je. Jeho jádro je tvůrčí, nejvíce tvůrčí odvětví zábavy, jaké dosud existovalo. A spousta vývojářů, kteří se snaží být inovativní a tvůrčí, se spálí kvůli reakcím zuřivých fanoušků, kteří se staví do opozice, občas jen proto, aby v té opozici stáli. Jenže jediné, čeho tímhle dosáhnou, že onoho tvůrčího ducha a inovaci ještě více ubijí, což není nic, co by racionální hráč, který se chce bavit, mohl chtít“. Takže co se vlastně snaží Olin těmito slovy sdělit?
Při sebemenší změně (pokud možno v úspěšné sérii či značce) se fóra zaplňují nenávistnými reakcemi, které se staví proti všem inovacím. To asi není nic, co bychom nemohli podepsat. Občas jsou reakce skutečně překvapivé a nevybíravé, což souvisí s Olinovým výrazem „vývoj sociálních médií“, čemuž se jinak říká „internet a jeho anonymita snese vše“. A Olin, jako komunitní manažer, ví, o čem hovoří. Každý den komunikuje s fanoušky anebo čte jejich názory. A když se vrátíme k faktu, že Treyarch vytvořil Black Ops, což není vrchol inovace... Raději postavme vedle sebe stížnosti na Black Ops a prodejní čísla.
A výsledek? Kdepak, Olin ví, o čem mluví. Naopak tím dává trochu najevo, proč Black Ops vypadá, jak vypadá. Miliony spokojených hráčů kupují hru, které se vyčítá výše zmíněné. Treyarch se přizpůsobil, protože to od něj logicky zaměstnavatel vyžaduje – a vyžadují to i ti „zuřiví“ hráči. Můžeme si stěžovat na mnohé, ale vzhledem k nepopiratelnému úspěchu Treyarch doručil to, co majorita hráčů CoD chtěla. To, že změny, inovace a posuny někam jinam nevychází, je bohužel čím dál častějším faktem. Dragon Age II si bude muset svůj boj se změnami vybojovat. M.A.G. se kvůli přesně těmto zuřivým hráčům proměnil tak, že de facto opustil původní myšlenku a zkolaboval. A tak bychom mohli pokračovat. A že se komunikace v sociálně-mediálním prostoru zhoršuje...nu, tady si musíme sáhnout do svědomí každý z nás. Pravdou ovšem je, že toto se rozhodně netýká jen hráčů.
Nicméně ať nekončíme článek tak pesimisticky. Activision rozeslal zajímavý obrázek, na němž se dozvídáme, čeho všeho už stihli hráči v Black Ops dosáhnout a různé další perličky. Tak třeba, nejoblíbenější tři zbraně? Famas, AK74u, Galil. Perky? Marathon, Sleight of Hand, Lightweight. Bylo vystřeleno přes 1,1 bilionu kulek a celá světová populace byla zabita devětkrát. Celkem bylo provedeno 5 124 592 368 headshotů. 994 665 956 aut bylo zničeno. Z kuše se vystřelilo 3,4 miliardkrát. Hráči oběhli zemi více než 129 tisíckrát. Nahráno bylo 43 milionů videí. Čísla jsou to vskutku astronomická. Takže nedostatek inovací zjevně nevadí.
1. 2. 2011 21:00 | Téma | autor: Aleš Smutný |
Kdybychom chtěli být zlomyslní, poznamenali bychom, že poslední člověk, od nějž očekáváme stížnosti na nedostatek kreativity ve hrách, bude komunitní manažer Treyarchu, který má na pažbě zářez za veleúspěšné, ale rozhodně ne originální Call of Duty: Black Ops.