Sundberg: „Co s hackery? Dejte jim práci a lepší PC hry!“
zdroj: tisková zpráva

Sundberg: „Co s hackery? Dejte jim práci a lepší PC hry!“

25. 3. 2011 14:42 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Christofer Sundberg, šéf švédských Avalanche Studios, patří k zajímavým osobnostem herního byznysu. Dlouhodobě se staví proti používání DRM vyžadujícího online připojení a celkově jsou jeho prohlášení po chuti PC komunitě, až to občas vypadá, že se snaží hlavně zalíbit. Což ovšem nic nemění na tom, že má občas pravdu, s níž udeřil pomyslný hřebíček na hlavičku. V rozhovoru pro CVG nakousl několik témat, přičemž dominantní bylo pirátství a hackerství. „Pirátství nám přidělává vrásky. Vývojářům zrovna moc nepomáhá. Tu bitvu ale necháme vybojovat naše vydavatele. Stejně ale, padesát procent lidí, kteří pro mne pracují, jsou z hackerského prostředí.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Ano, rozhodně si myslím, že je to fér přístup. Myslete na ty lidi, jak by se mohli uplatnit na správné straně zákona. Je to jedna z cest. Možná jen ti nejtvrdší piráti jsou příliš daleko na cestě anarchie, aby s námi pracovali, ti už nás vidí jako zlo“. Sundberg má jistě pravdu v tom, že nabízet práci lidem s výjimečnými schopnostmi z hackerského prostředí může být prospěšná. Na druhou stranu to nevyřeší problém s pirátstvím. Pirát dnes nepotřebuje mít nějaké schopnosti, stáhnout a cracknout hru umí i nepříliš zkušený uživatel. Ti, k nimž se obrací, jsou hackeři vytvářející tyto cracky apod. Tradičně se vyjádřil i k DRM.

„DRM nezastaví pirátství, jen potrestá lidi, kteří za hru zaplatili. Je to k ničemu. Nutit lidi být neustále online a tak neukazuje žádný respekt k těm, kteří hru zakoupili“. Nu, dá se k tomu říct něco víc? Oponovat tomu může jen málokdo, pokud pomineme naprostou výjimku oné nejotravnější ochrany Ubisoftu u Assassin's Creed II, která zachránila nemalé zisky dobou vzdorování, Sundbergova slova by se dala tesat do kamene.

Horší už je to s některými jeho prohlášeními na téma PC a konzolí, která spíše zní jako z nějakého oddaného fóra, které uctívá tuto virtuální hádací válku. „Vždy jsem byl názoru, že by se PC hry měly designovat pro PC hráče a konzolové hry pro konzolové hráče. To jsou dva odlišné typy spotřebitelů“. Což je dost diskutabilní prohlášení, v němž nevím, kam mám sám sebe zařadit a mnoho lidí, kteří hrají na PC i konzolích taktéž. Škatulkování nikdy nebylo k dobru věci. Na druhou stranu ale má opět v něčem Sundberg pravdu. „Je nefér nedesignovat hru pro své cílové publikum“. Problém je v tom, že se publikum dělí spíše žánrově, nežli podle platformy.

Podle Sundberga je navíc PC scéna opomíjena, k čemuž ale poněkud alibisticky nedodává proč (byť na začátku potvrzuje problematiku pirátství). „Na PC verze se myslí vždy jako na druhé. Vydavatel si vždy řekne – jo a vlastně potřebujeme i PC verzi. Nakonec děláte port, na který není moc času, peněz anebo kreativního myšlení. Je to smutné, nás průmysl by měl brát PC platformu více vážně. Každý si stěžuje na pirátství, ale když se podíváte na in-game DLC nebo sociální konektivitu, PC nemá v konzolích konkurenci“.

Bohužel, tady je už Sundberg trochu idealistický. Herní byznys je pořád byznys a problém pirátství se nevyřeší, jak Sundberg říká pouze „lepšími PC hrami, které nahradí ta stupidní DRM“. Opět jde o prohlášení dvou stylů. To, že extrémní DRM ničemu nepomohou, je výrok neoddiskutovatelný. Ale kvalita her ani tak nemusí být zárukou minimalizace pirátství. Bohužel, ne všichni lidé jsou tak idealističtí. Každopádně jde ale o zajímavý a otevřený názor na celou komplexní a komplikovanou situaci.


Nejnovější články