Podle tvůrce DayZ jsou VR exkluzivity nezbytné, protože ve VR „nejsou žádné peníze“
zdroj: Archiv

Podle tvůrce DayZ jsou VR exkluzivity nezbytné, protože ve VR „nejsou žádné peníze“

10. 12. 2016 12:30 | Téma | autor: Adam Homola |

Odvážné tvrzení Deana Halla, tvůrce DayZ, že ve VR nejsou žádné peníze, obletělo v posledních dnech snad všechny kouty herního internetu. Hall má za sebou vedle DayZ a několikaleté práce pro Bohemia Interactive také nedávno vydaný VR titul Out of Ammo. Na Redditu prozradil, že Out of Ammo je hodně nezisková hra, je prý extrémně nepravděpodobné že bude vůbec někdy v zisku, a to se prodává výrazně lépe než většina jiných her pro VR.

I přesto překonaly prodeje OoA interní odhady Halla, který ovšem s prodělečným projektem počítal, a tak to pro něj a jeho studio Rocketwerkz není takový šok. Hall se ve svém dlouhém příspěvku na Redditu tak trochu opřel do těch hráčů, kteří spílají vývojářům, co se „zaprodali.“ Jinými slovy tvůrcům, kteří vzali peníze od Facebooku (majitel firmy Oculus VR), nebo od někoho jiného a obviňují taková studia ze snahy koupit si někde ostrovy, auta a kdo ví co ještě.

To je podle Halla nesmysl, protože bez takových pobídek, finančních dotací a časových exkluzivit to prostě nejde. „Ve VR nejsou žádné peníze. A tím nemyslím peníze, za které si půjdete koupit Ferrari, ale peníze na výplaty.“ Bez finanční podpory držitelů platforem, či velkých firem obecně, teď podle Halla žádné VR hry vznikat nemohou, natož velké a komplexní hry.

Pro Out of Ammo prý sám zvažoval časovou exkluzivitu, ale přiznal, že takové peníze by jen pomohly pokrýt část nákladů na vývoj. Což bylo jednoduše příliš málo. Zatímco Hall možná žádné peníze nepotřeboval a s prodělečností hry počítal předem, u drtivé většiny vývojářů je to něco nemyslitelného. Něco, co si nemohou dovolit. Hall doslova tvrdí, že v současné době se vývojáři VR her bez peněz od Facebooku a jiných investorů nedostanou ani na nulu, natož aby něco vydělali.

zdroj: Archiv

Další z problémů je také vnímání hráčů – ti podle Halla na VR trh nahlíží stejně jako na PC trh a vyžadují podobné věci. Tedy zjednodušeně řečeno mnoho obsahu a funkcí za málo peněz. Jenže co může do jisté míry fungovat na PC, prý absolutně nefunguje na VR, jak se sám přesvědčil při rozšiřování Out of Ammo.

Sám Hall tak už prý VR hry dělat nechce a údajně o tom mluví hodně vývojářů mezi sebou, jen to zatím nikdo nemá odvahu říkat veřejně. Problémem je bez pochyby málo prodaných headsetů, za což logicky bude moci jejich vysoká cena (+ vysoká cena výkonného PC, případně relativně nízká cena PS4) a absence lákavého obsahu.

Problém „slepice – vejce“ se tak musí vyřešit právě třeba díky exkluzivitám a finanční výpomoci od velkých hráčů na trhu a držitelů platforem, jinak se budou ve VR vývojáři jen plácat a nikdy nevznikne nic pořádného. Hráči by tak měli mít spíše otevřenou mysl a nekritizovat často maličká studia za shánění peněz kde to jen jde. Jinak totiž, opět zjednodušeně řečeno, nebudou na tvorbu VR her peníze.

Nejnovější články