Podle praotce onlineovek směřuje free to play model ke svému konci
zdroj: tisková zpráva

Podle praotce onlineovek směřuje free to play model ke svému konci

16. 7. 2014 17:48 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Profesor Richard Bartle je průkopníkem onlineovek a jeden z tvůrců MUD1 (Multi-User Dungeon), ale také spisovatel a vědec věnující se herní teorii. Bartle se v rámci vývojářské konference v Brightonu vyjádřil k free to play modelu a je celkem jasné, že není jeho fanouškem. Domnívá se, že momentálně se sice F2P nachází na vrcholu obliby, ale časem dojde k jeho úpadku, protože se lidem znechutí. I když je to celkem odvážné tvrzení, má několik argumentů proč se tak stane.

Hlavním argumentem je podle něj fakt, že free to play model je příliš různorodý a většinou neférový k hráčům. „Lidé odejdou, protože rozpoznají, kdy je tvůrci odírají. Prostě takové hry přestanou hrát.“ Navíc dle Bartla je jen omezené množství hráčů, kteří jsou ochotní investovat velké částky a o jejich pozornost se bude ucházet stále více, což není zcestná myšlenka.

Další věc ale mohu Bartlovi podepsat. Podle něj je implementace free to play nekonzistentní, a i když víte, že hra model využívá, vůbec dopředu netušíte, co hodlá zpoplatnit. Jako příklad uvádí hru, kdy pro splnění úkolu musíte posbírat osmnáct předmětů, ale ten poslední bude buď stát peníze, nebo obrovskou časovou investici.

Jiná hra zase může vytvořit překážku, která vybízí k investici jinde. Jde o chaotický přístup, který vytváří nejistotu. Jen si nejsem jistý, zda hráči úplně zanevřou na free to play (což si myslí Bartle), nebo si jen vyberou jinou hru. „Dokud tento systém nebude mít jednotnou formu, což může trvat roky, dokud nebudeme vědět za co se platí, bude to divoký západ,“ říká Bartle.

Poněkud idealistická je Bartlova domněnka, že free to play skončí kvůli tomu, že hráči budou chtít sofistikovanější hry. Předjímá totiž, že free to play hry nemohou být sofistikované, což není pravda. Bartle se v této věci projevuje jako velký teoretik, což není nutně špatně. Ale zdá se, že vidí herní prostředí jako vyvíjející se k lepšímu, kdy hráči požadují komplexnější a obsahově bohatší hry, přičemž se ale ukazuje, že nemalá část sáhne spíše po přístupnějším titulu.

Jeho idealismus podtrhuje i domněnka, že postupem času budou i herní vývojáři stále méně spokojení s tvorbou free to play her. „Většina takových lidí pracuje v herním průmyslu proto, že rádi dělají hry. Chtějí, abyste je hráli, protože jsou zábavné. Ne proto, že používají laciné psychologické triky. Chtějí se skrze hry vyjádřit. Samozřejmě chtějí i vydělat peníze, ale peníze jsou vedlejší věc.“ No není to idealista?

Navzdory příkře formulovaným názorům ale Bartle přeci jenom, alespoň v něčem, udeřil hřebíček na hlavičku. Problém free to play her tkví v tom, že některé tituly podstatu modelu zneužívají. Myslím tím neférové systémy, které z vás ždímají peníze, často navíc až po delší době, kdy už jste hrou pohlceni a náhle musíte začít „sypat.“ Na druhou stranu existují modely, které nedají virtuální nůž na krk, ale platíte, jen když chcete.

Časem se určitě musí trh zahltit, protože objem hráčů, kteří jsou ochotní opakovaně investovat do free to play, je omezený a počet free to play titulů rapidně narůstá. Pochybuji, že tento model zemře, ale časem nejspíše dojde k jeho normalizaci.

Nejnovější články