Oculus Rift v současnosti nemůže být levnější
zdroj: tisková zpráva

Oculus Rift v současnosti nemůže být levnější

7. 1. 2016 19:15 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Po včerejším spuštění předobjednávek (první várka zmizela za čtvrt hodiny) Oculus Riftu a oznámení ceny, která se v přepočtu vyšplhá na 19 tisíc korun (viz článek), se na kolbiště Redditu postavil Palmer Luckey, aby v rámci AMA odpovídal na otázky často rozladěných potenciálních kupců. Nutno říci, že své odpovědi nehalil do marketingových frází jako „přemýšlíme o tom, nikdy nic nevylučujeme, jsme potěšeni odezvou“. Většinou na rovinu řekl co ví a může to také říct.

Jedna z nejdůležitějších otázek se týkala toho, zda můžeme čekat nějakou levnější, ořezanější verzi Oculus Rift třeba bez Xbox One ovladače, sluchátek a her. A odpověď je jasná – ne. „Není to pravděpodobné, alespoň co se týká první generace Riftu. Standardizovaný systém je v nejlepším zájmu všech vývojářů, protože umožní oslovit nejširší publikum. A my prostě nemůžeme výrazně snížit cenu bez snížení kvality," vysvětluje Luckey.

Zároveň se ale nedá čekat, že by do budoucna první generace Riftu nějak výrazně zlevnila. Podle Luckeyho už nyní Oculus na každém prodaném kusu Riftu prodělává (samozřejmě se počítá s výdělky skrze prodej obsahu) a náklady není jak srazit, protože za cenovku mohou brýle, ne příslušenství. „Xbox ovladač nás v bundlu prakticky nic nestojí. Lidé říkají, že můžeme prodávat Rift bez bezcenných přídavků jako je high-endové audio, kufřík, hry apod., ale to by opravdu nijak významně nesnížilo cenu.“

Nejde totiž srazit cenu klíčové technologie Riftu, tedy dvojici OLED displejů, vytvářených specificky pro virtuální realitu, s vysokou obnovovací frekvencí a hustotou pixelů, nebo přesný sledovací systém, mechanické části, které musí být z lehkých, odolných materiálů a kvalitní optiku, kterou je drahé vyrobit. Luckey dokonce říká: „Náš přístroj je drahý, ale za těch šest set dolarů dostanete mnohem víc než u jiné spotřební elektroniky. Výroba telefonu za šest set dolarů stojí jen zlomek té částky, což platí pro televize.“ Luckey si stojí za tím, že uvedená cena je nejnižší možná, jakou šlo za Rift při daných nákladech chtít, a asi má pravdu, protože Oculus si musí nechat vyrábět specifické komponenty.

oculus rift zdroj: tisková zpráva

Neznamená to ovšem, že si Luckey nestihl nasypat na hlavu poctivou porci popela. V září se totiž vyjádřil, že Oculus Rift bude stát něco přes 350 dolarů a celková cena se bude pohybovat v tomto okruhu. A přestože skutečná cena dřívějšímu prohlášení neodporuje, přeci jenom si Luckey uvědomuje, že možná vzbudil falešná očekávání. „Moc jsem nezvládl komunikaci … v září jsem v rozhovoru pronesl tu nešťastnou větu 'pohybujeme se přibližně v oblasti 350 dolarů, ale produkt bude stát o něco víc'. Abych to vysvětlil, a to nemyslím jako výmluvu, během té doby média vydávala zprávy, že Rift bude stát 1500 dolarů a frustrovalo mě, kolik lidí je bralo vážně. Když jsem uvedl zmíněnou částku, chtěl jsem vytvořit kontrast mezi 350 a 1500 dolary, i když jsme věděli, že se budeme blížit ceně 600 dolarů. Pak jsem se snažil naznačit, že to bude opravdu víc, hlavně minulé dva týdny. … Navíc, lidé čekali, že když mnohem méně technologicky dokonalý DevKit 2 stál 350 dolarů, bude stát podobně i hotová verze. Za to, že jsem já a Oculus vše dostatečně nevysvětlili, se omlouvám.“

Jak už ale mnozí upozorňovali, udělat špičkový VR systém prostě nemůže být tak levné, jak si lidé mysleli. Na Twitteru to zopakoval i Luckey: „Na hardwaru Riftu nic nevyděláváme. Highendové VR je drahé, ale Rift je až neslušně laciný na to, co nabízí.“

Nejspíše má pravdu. Čeká se, že HTC Vive od Valve a HTC bude díky špičkové technologii a přibaleným senzorům a ovladačům ještě výrazně dražší. Otázka visí nad virtuální realitou od Sony pro PS4. Už dříve se firma vyjádřila, že cenově bude v hladině nového herního systému, což tehdy vyvolalo bouři nevole. Ve světle ceny Riftu by se částka kolem deseti tisíc korun najednou zdála být velmi příznivá. Tím spíše, že k systému nebudete potřebovat opravdu kvalitní počítač za několik desítek tisíc.

Nicméně, uvedenými informacemi zásoba zajímavých postřehů ze zmíněného AMA nekončí. Kupříkladu cena her a programů bude různá - od těch zdarma, až po dražší AAA tituly. Obecně se ale bude cena pohybovat spíše v hladině PC a konzolových her, ne mobilních. Zajímavé je, že v multiplayerových hrách by mělo být k dispozici jedno Oculus ID, takže si nebudete muset pro každou hru od jiného vývojáře zřizovat extra účet. Další užitečná informace říká, že kabely z PC k Riftu mají délku 4 metry a lze k nim pořídit prodlužku...

Včera představená doporučená sestava pro provoz Riftu neznamená, že všechny hry na ní spustíte v maximálním nastavení. „Není zaručení, že s doporučenou sestavou rozjedete vše na maximální nastavení. Doporučená sestava specifikuje, že si zahrajete všechno z Oculus Store ve vysoké kvalitě (90 fps). Osobně ale budu hrát právě na standardní doporučené sestavě, abych měl jistotu, že vidím to, co většina našich uživatelů,“ říká Luckey.

oculus rift zdroj: tisková zpráva

Luckey také upozornil, že lze na Gear VR (mobilní virtuální realita od Samsungu) krom filmů, které jsou dostupné na Oculus Store, pouštět i vaše vlastní filmy. Podobnou funkci časem nabídne i Rift, což znamená, že ji nemusíte čekat při vydání. Stejně budou fungovat i aplikace, snad už od vydání. Buď si je pořídíte z oficiálního obchodu, nebo si je nahrajete sami. Naopak ale nečekejte žádný systém dopočítávaného 3D pro hry, které nejsou nativně přizpůsobené pro Rift. Půjde prý přidat toto „falešné“ 3D pomocí aplikací jiných vývojářů, ale vývojáři z Oculus tuto funkci sami nenabídnou.

Na řadu otázek nemohl Luckey odpovědět kvůli smlouvám s partnery. Nemohl prozradit přesné specifikace komponent, nemohl říci kolik předobjednávek se prodalo apod. Nakonec alespoň specifikoval, na co se Oculus zaměří, aby byl v budoucnu Rift dostupnější. „Budeme nadále pracovat s výrobci procesorů a grafických karet, abychom optimalizovali jejich produkty pro VR a snížili náklady na výrobu hardwaru. Navíc se postupem času sníží cena doporučeného PC hardwaru. Pro průměrného uživatele totiž nebude největším výdajem headset, ale vyhovující PC. Naším cílem je zajistit, aby mohli lidé používat PC, která už mají.“ Takže se třeba za pár let snížení ceny Oculus Riftu dočkáme - nejdříve se ale musí ukázat, že jde o produkt, o který stojí mainstreamový zákazník, aby se mohla výroba rozběhnout masově. Do té doby půjde pořád o výrobek určený jenom pro nadšence. Ne kvůli ceně, ale ze samé podstaty celé technologie.

Nejnovější články