Oblivion versus Gothic III - téma
zdroj: Archiv
Téma

Oblivion versus Gothic III - téma

27. 1. 2007 0:00 | autor: Redakce Games.cz |

Která hra je celkově lepší, Oblivion nebo Gothic III? Ožehavá otázka, na kterou se pokusíme odpovědět ve vzájemném srovnání jednotlivých vlastností obou těchto skvělých RPG s nesmiřitelnými tábory příznivců.

Autor: IN
Publikováno: 27.ledna 2007
 
Zvětšit zdroj: Archiv
Oblivion nebo Gothic III? To je ta otázka. Pokusím se jí na následujících řádcích alespoň trochu zodpovědět anebo alespoň trochu sblížit oba nesmiřitelné tábory příznivců obou her. Nejsem bůhvíjaký expert, ale nějaký čas už hry hraji, zmlsaný jsem dost a ledacos mě nenadchne. Sérii TES znám od prvního dílu Arena, ke kterému jsem se bohužel dostal až po Daggerfallu a hrál jsem ho opravdu jen okrajově. Zato Daggerfallu a Morrowindu jsem si užil vrchovatě. Oblivion se mi stal denním chlebem, milovaným a leckdy zatracovaným dítkem, díky překladu.

Nikdy jsem si nedovedl představit, že by mohlo být něco lepšího než série TES, když kde se vzal, tu se vzal, objevil se Gothic II. A musím říct, že je to jediná hra (pokud nepočítám Doom), kterou jsem dohrál dvakrát a opravdu jsem si to užil. K prvnímu dílu jsem po dvojce přistupoval trochu s despektem, ale opět dokázal nadchnout. Na třetí díl jsem čekal jak na smilování… a konečně jsem se dočkal.

Hardware
Obě hry jsou jistě tím nejlepším, co dnešní technologie dokáží nabídnout. A proto za to musíte být připraveni náležitě zaplatit. Vím, že se vývojáři série Gothic holedbali, že kdo hraje v pohodě Oblivion, nemusí se bát, že by mu Gothic nechodil. Opak byl bohužel pravdou a byl to právě jejich třetí díl, který se pro mne stal tou pomyslnou poslední kapkou a donutil mě zcela inovovat herní počítač. Zatímco Oblivion si celkem v pohodě zahrajete na P4/AMD >2GHz, 1GB RAM a kartě ekvivalentní GF6600GT, u Gothicu máte s touto sestavou smůlu. Tedy, ono to „jde“, ale doslova. Sám jsem to zkoušel, ale nahrávací doba a škubání ve městech a soubojích jsou tak šílené, že hra brzy omrzí. Navíc si neužijete to, v čem Gothic opravdu exceluje, a to jeho přírodní scenérie. Nejenom že je doporučeno RAM 1,5 – 2GB, ale grafická karta ekvivalentní GF7600GT nebo lepší..

Grafika a interakce
Zvětšit zdroj: Archiv Jsou lidé, kteří tvrdí, že není nad Oblivion, a grafika Gothicu se jim hnusí a naopak. Každé má svoje. Jedno je úchvatné a druhé famózní, jedno je splendidní a druhé fantastické… Oblivion působí pohádkověji, barevněji a různoroději. Naopak Gothic je realističtější a jeho ztvárnění reliéfu krajiny, skalní hrady a tvrze je to nejlepší, co jsem ve hrách viděl. Oblivion se soustředí na detail. S každou věcí můžete hýbat, vzít si ji, hrát si. Všude se válejí tuny zbytečností, které ale vše dokonale dotvářejí. V Gothicu také, ale s jejich interakcí už je to slabší.

Skvěle je zase vyřešeno použití různých nástrojů, kdy na kovadlině kováte, nad ohněm opékáte, apod. Nicméně v obou hrách jsou stromy jako živé, louky s vlnící se trávou a jezera, v nichž se odráží štíty hor ozářené jen zapadajícím sluncem. V obou hrách není problém se jen tak zastavit a zírat na všechno to kolem. Ten, kdo si může dovolit luxus zahrát si obě hry na plné detaily, ví, o čem mluvím.

Vývoj postavy
Zvětšit zdroj: Archiv Pro hardcore fanoušky RPG mi připadá pochopitelnější vývoj postavy v Oblivionu. Osm vlastností a dvacet jedna dovedností, zlepšuje se to, co právě používáte, omezený inventář nosností, zkrátka jednoduchý a logický systém. Gothic se omezuje pouze na životy, výdrž a manu, přidává vědění lovecké, kovářské, alchymistické, zlodějské a magické, ale o to lepší je systém perků, které můžete získat. Je úžasné, jak se učíte kovat lepší zbraně, vyrábět lepší lektvary, krást a používat magické nástroje. Inventář není závislý na síle postavy a pomyslná kára, kterou si váš hrdina s sebou táhne, by musela být za chvíli opravdu pořádná.

Naprosto mě ale zklamal systém odemykání zámků, který je v Oblivionu zvládnut vtipnou mezihrou. Tady buď máte perk a truhlu odemknete, nebo nemáte a máte smůlu a prázdné kapsy. Škoda. Cestování, které můžete řešit v Oblivionu koňmo nebo rychloposunem do vytoužené lokace, řeší Gothic systémem magických run a portálů pro každé významné místo. Nejlepším herním systémem by byl asi nějaký model mezi. Zlepšování dovedností a sem tam nějaký perk na speciální dovednost.

Zvětšit zdroj: Archiv Souboje
S dovednostmi souvisí ještě jedna důležitá činnost, a to bojování. Oblivion je místy hodně akční a málem jsem mačkal čtyřku, abych se přepnul na rotačák (reflex z Doomu). Super je, že se regeneruje mana, a není tedy problém vystačit si ve hře s plně magickým charakterem, což je u ostatních her, kde musíte kvůli regeneraci many pořád odpočívat, docela problém. Nebo procházet hru po vzoru Thiefa a likvidovat nepřátele ranou zezadu, která má kritický násobitel.

Gothic má vše výše zmíněné také (i když jak regenerace many, tak útoky zezadu jsou poměrně pokročilé perky). Obecně je Gothic o něco těžší a každá potvora vás sejme na pár kousnutí. Poněkud podivné mi přijde akorát to, že úspěch soubojů v Gothicu mi připadá závislý na tom, kdo první sekne. Pak dostanete soupeře (nebo on vás) do jakési série úderů, kdy sebou akorát škube a už nemá šanci se bránit (tedy kromě trollů a obrů, od kterých je lepší si držet uctivou vzdálenost). Ještě jeden drobný plus pro Oblivion. Není zde zvláštní mód na sesílání kouzel a můžete čarovat, kdy se vám zachce, tedy klidně i mezi sekáním. Gothic má klasické schéma, buď a nebo.

Zvětšit zdroj: Archiv Příběh a hratelnost
V této kapitole budu asi ukamenován, a proto si to odbudu hned na začátku. Osobně mě příběhově Gothic trochu zklamal. Po strhujícím prvním a druhém díle přišla jistá sterilita. Ne že by hlavní příběhová linie Oblivionu byla bůhvíjaká, ale přeci jenom se hrou táhnou nádherné úkolové linie pro Temné bratrstvo a Cech zlodějů.

Gothic sice oplývá opravdu velkým množstvím questů (více jak 300), ale nějak tomu chybí vyšší cíl. V pozadí tušíte jistá vodítka na shánění kalichů, zbroje prvního paladina a tajemství ztráty magie, nicméně samotný systém dobývání měst je po třetím, čtvrtém městě již trochu nudný. A upřímně, u každého nového města jsem se děsil, pro co všechno a kam zase budu chodit a jakou havěť to mám zase zabít. Systém získávání reputace ve městech, aby vás pustili k pánu města, vítězstvími v městské aréně a děláním poskoka, není dvakrát přitažlivý.

Zvětšit zdroj: Archiv Svět Gothicu má jistě tradici a příběh bezejmenného se vyvíjí s jednotlivými díly, přesto si myslím, že svět TES je stvořen uvěřitelněji. Na svědomí to mají hlavně všudypřítomné historické knihy a traktáty, které tak dokonale podkreslují fungování Impéria, rod Septimů, rasové třenice a občanské války. Prostě skvěle fungující svět se svou minulostí, přítomností a budoucností. Ne, že by toto vše Gothic neměl, ale něco málo prostě chybí. V prvních dvou dílech to skvěle kompenzoval partou NPC kolem hráče a skvělou mapou, kde si hráč zapamatoval opravdu každý koutek, ale třetí díl pro svou velikost na tohle všechno zapomněl.

Podpora
Tady se opět projevila genialita vývojářů z Bethesdy, která již od počátku dala hráčům k dispozici jedinečný nástroj v podobě Construction Setu, kterým lze ve hře vytvářet prakticky cokoli. Tomu prostě Gothic nemůže konkurovat a je jen škoda, že se mu nedostalo podobného požehnání. To, na co nadáváte, si lehce můžete opravit nějakým modem a to, co máte rádi, si můžete zdokonalit. Unese vaše postava málo? Není problém, použijeme sedlové brašny na koně, které pro nás už někdo na internetu vyrobil. Celkem vtipné bylo, když se můj kůň, kterého napadli vlci, sám začal léčit popíjením lektvarů, které jsem si v sedlové brašně schoval. Nakonec vypil lektvar neviditelnosti :-) Bez Construction Setu bychom nikdy neudělali ani překlad a nedivil bych se, kdybych za chvíli našel modifikaci pro fotbal v enginu Oblivionu.

Závěr
Nemůžu se zbavit dojmu, že Gothic nezůstal na půli cesty, ale těsně pod vrcholkem. Teď nemyslím oproti Oblivionu, kterému k dokonalosti také něco málo chybí, myslím vůči své vlastní dokonalosti. Hra samotná má v sobě ohromný potenciál a chybělo tak málo, aby byl opět dokonalý. Doufám, že se to vývojářům povede napravit v datadisku pro G3 (údajně již na jaře).
Zvětšit zdroj: Archiv
Není vítěze a není poraženého. Pouze my hráči máme štěstí, že se nám sešly dvě takto skvělé hry v jednom roce a není problém u každé z nich nahrát nějakých 150 hodin. Na obě hry bych rovněž neaplikoval klasický systém hodnocení, protože prostě nemůžete srovnávat nesrovnatelné. A vytvořením takto obrovských a především fungujících a zábavných světů se vymykají všemu, co na herní scéně vzniká. Jsem fanoušek obou a nestydím se za to. Jaký názor máte vy?

Související články: Oblivion mega-recenze, Gothic III mega-recenze

IN  
autor je překladatelem Oblivionu
 

 

 
 
 

Nejnovější články