Nvidia podle AMD ztěžuje optimalizaci ovladačů grafických karet pro konkrétní hry, Nvidia to kategoricky odmítá
zdroj: tisková zpráva

Nvidia podle AMD ztěžuje optimalizaci ovladačů grafických karet pro konkrétní hry, Nvidia to kategoricky odmítá

29. 5. 2014 20:00 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Zatímco se Watch Dogs stala nejrychleji prodávanou hrou v dějinách Ubisoftu, v posledních dnech se proměnila i v zástupné bokiště, které může být klíčové pro vývoj PC jako herní platformy. Před třemi dny vyšel ve Forbesu článek, v němž se Robert Hallock z AMD vyjádřil, proč hry na strojích s grafickými kartami AMD vypadají hůře, než na počítačích s GPU značky Nvidia. A přestože je logické a všeobecně známé, že se AMD a Nvidia jako konkurenti nemusí, Hallockovo prohlášení připomíná deklarace a tvrdá obvinění z dob studené války. Příčinou problému a snad i sporu je přitom platforma GameWorks.

Hallock doslova říká: „GameWorks představují jasné a aktuální nebezpečí pro hráče, protože úmyslně ochromují výkon her na produktech AMD, aby pak vynikly produkty Nvidia.“ Když se podíváme na neúprosná pravidla konkurenčního trhu, není to zase tak překvapivé, firmy si musí jít po krku a budou chtít urvat co největší díl z koláče. Ale v případě GameWorks jde de facto o obvinění, že Nvidia úmyslně přetvořila zdrojový kód Watch Dogs tak, aby hra běžela na strojích s AMD hůře.

Trable s GameWorks

Nvidia GameWorks sdružuje proprietární technologie jako třeba TXAA, vývojářům umožňují hru vizuálně vylepšovat v oblasti nasvícení, kouřových efektů apod. Pro využití těchto bonusových efektů v rámci GameWorks spolupracují po určitou dobu technici Nvidia přímo s vývojáři. A v tom tkví jádro problému. Podle Hallocka právě tato spolupráce vede k horší optimalizaci her pro grafiky AMD a Nvidia tak cíleně svému velkému konkurentovi škodí.

Hallock tvrdí, že GameWorks je natolik součástí kódu hry, že je nemožné při optimalizaci ovladačů vše podchytit. Tím spíš, že pokud je v kódu hry GameWorks, AMD k některým datum přístup nemá a tím hůře může nejenom optimalizovat ovladače, ale hlavně nemůže tvůrcům navrhovat různá zlepšení. Hallock říká, že v Nvidia dokonce za tímto účelem stáhla všechny ukázky Direct3D kódu ze svých stránek, což je opak přístupu AMD. „Věříme, že zpřístupnit vývojářům jasný a editovatelný kód prospívá nejen AMD, ale i hráčům, kteří těží z tohoto vztahu s vývojářem. TressFX běží stejně dobře na AMD a Nvidia hardwaru.“

Hry s implementací GameWorks (např. Batman: Arkham Origins) i podle dalších zdrojů neběží stejně na grafických kartách AMD a Nvidia. Teoreticky jde o zcela normální konkurenční boj, jenže ve skutečnosti podobné (údajné!) znevýhodnění konkurenta nechce vývojář a samozřejmě ani hráč, tím spíše pokud má doma AMD.

Autor článku pro Forbes ukázal několik testů, dle nichž skutečně Watch Dogs běží na AMD hůř. Pochmurnou budoucnost této sféry PC hraní dále demonstruje konstatováním, že Unreal Engine 4 má v sobě GameWorks už zabudované.

zdroj: Archiv

Nvidia vrací úder

K nepříjemnému obvinění AMD se samozřejmě vyjádřila i Nvidia. Opět pro Forbes se rozpovídal Cem Cebenoyan, který Hallockovo obvinění popřel. Nvidia se samozřejmě s vývojáři setkává, nabízí jim nápady i nové technologie, ale rozhodně podle Cebenoyana nenutí vývojáře, aby schválně nespolupracovali s AMD.

„Něco podobného už jsme od AMD slyšeli dřív a nechápu to. Nikdy jsme AMD nebránili v přístupu k vývojářům. Ani s Watch Dogs, ani s jinými hrami. S vývojáři spolupracujeme na vylepšení zážitku pro všechny PC hráče a samozřejmě zákazníky Nvidia. Vývojáři ale mohou dávat build komu chtějí, je to jejich produkt.“

Omezený přístup ke zdrojovému kódu her, který podle AMD znemožňuje optimalizaci ovladačů, je podle zástupce Nvidie běžný. „Většina vývojářů vám zdrojový kód nedá. Pro optimalizaci to nepotřebujete. AMD říká, že bez přístupu k němu nemůžou optimalizovat. To je šílené.“ Cebenoyan také potvrzuje, že na základě dohody si vývojáři licencují software od Nvidie. Doslova ale říká, že třeba Ubisoftu Nvidia nikdy nezakázala poskytnout potřebné podklady AMD.

Když se však autor článku dotázal Cebenoyana, jak je to v opačném případě, tedy když vývojář spolupracuje od začátku s AMD (např. Tomb Raider), zazněla odpověď, která nepřekvapila: „Liší se to. Někdy to bylo celkem obtížné, což podle nás pramenilo z konkurenčního boje. Nestává se to často. Ale když už na to dojde, stojí nás to dost úsilí. Mohu vám říct, že dohody, které uzavíráme ohledně GameWorks, nevedou k tomu, že bychom někomu zakazovali přístup k buildům.“

Na závěr Cebenoyan potvrdil, že GameWorks je sice v Unreal Engine 4 integrovaná, ale jen na základě dlouholeté spolupráce na všech platformách. Epic prý nemá zájem upřednostňovat jednoho výrobce před druhým. A ukázky Direct3D kódu prý k dispozici také jsou, přestože zástupce AMD tvrdí opak.

Watch Dogs zdroj: tisková zpráva

Quo vadis PC?

Takže, co si z toho všeho můžeme odnést? Že stejně nevíme, jak se situace opravdu má, protože jde stále o tvrzení proti tvrzení ve vysoce odborné rovině. Je ale neoddiskutovatelné, že na poli grafických karet probíhá dlouhodobá válka, ze které paradoxně hráč těžit nemusí. Jak se vyjádřil třeba Joel Hruska, situace je skutečně nevyrovnaná. GameWorks podle něj vytváří situaci, kdy AMD tahá za kratší konec provazu. Pokud by AMD chtěla mít stejnou pozici, musela by spolupracovat s vývojáři od začátku vývoje, stejně jako Nvidia. Vývojáři by fakticky museli vytvářet dvě specifické varianty kódu hry, každou pro jednoho z výrobců grafických karet, což prakticky žádný vývojář kvůli časové a finanční náročnosti dělat nebude a nemůže.

Varování z klávesnice Hrusky je jasné. AMD nemá v takovém případě kontrolu nad optimalizací ovladačů pro své karty, protože se nedostane ke všem potřebným částem kódu. Ani vývojář, pokud by se Nvidia rozhodla třeba zrušit podporu starších karet, nemůže s takovým rozhodnutím nic udělat, protože nedokáže modifikovat GameWorks data v kódu své hry.

„A i když žádný z momentálních titulů, co využívá GameWorks, nevykazuje známky, že by omezoval grafické karty od AMD, vývojáři, kteří na GameWorks budou spoléhat, mohou zjistit, že jejich hra bez zjevného důvodu běží na AMD hůř a nikdo neví proč.“ Tuto větu napsal v prosinci minulého roku, tedy dlouho před vydáním Watch Dogs.

Obecně se říká, že konkurence je pro zákazníka dobrá, protože nutí výrobce a prodejce, aby se víc snažili a předháněli v lepších nabídkách. Ale co když nastane situace, kdy je kvůli konkurenčnímu boji zákazník s jedním typem zařízení (grafickou kartou) výrazně znevýhodněný vůči majiteli konkurenčního výrobku? Nechtěl bych zažít budoucnost, kdy se do sebe AMD a Nvidia pustí přes hry a hráče. Dva počítače s různými grafickými kartami (abych měl jistotu, že mi alespoň na jednom novinka poběží jak má) si kupovat nebudu a počítám, že vy také ne... Ostatně, v takové situaci by se PC platforma z hlediska her de facto proměnila v několik vzájemně nekompatibilních konzolí. Konzole už tu ale jaksi máme.

Nejnovější články