Nezávislý rozcestník – Gamescom 2012 #2
zdroj: tisková zpráva

Nezávislý rozcestník – Gamescom 2012 #2

16. 9. 2012 12:40 | Téma | autor: Marek Král |

Letošní Gamescom ukázal obvyklé podezřelé v jasnějším, ale i v matnějším světle, představil pár skvělých nezávislých titulů, a nebál se ani poněkud odvážnějších kousků z kategorie bizár. Zkrátka a dobře: nezávislá tvorba jak má být, jakou ji máme rádi a o jaké si dnes můžeme číst. Tak s čtením do chuti!

Archeblade | Codebrush Games

Do Kolína nad Rýnem zavítali i vývojáři s duší. Říkají si Codebrush Games a na Gamescom přiletěli až z dalekého Soulu. Stejně jako jiná korejská tvorba je i videohra počítačová hra Archeblade asijsky švihlá a přepálená, co to jenom jde. Tahle multiplayerová řežba poháněná enginem Unreal totiž vychází ze stejnojmenné a v Koreji známé fantaskní novely, která je přeplácaná osobitými manga-hrdiny, až oči přechází. Tvůrci tak slibují mnoho styčných bodů s původní předlohou, stejně jako se nebojí odvážného tvrzení, že hra bude mít silný příběh. Snad se v něm kvůli tradičně kozatým MMO-babám neztratíme.

12 borců, přes tři roky vývoje a výsledek je takřka na dosah ruky. Archeblade nám dovolí vybrat si z desítky „známých“ postav, v multiplayerových kláních se mlátit hlava-nehlava, útoky skládat do brutálních komb, a během 20 minut mít dobojováno. Hrdinné bitvy totiž těch 20 minut zaberou, takže se připravme na taktická, ale i hektická opojení vítězstvím, stejně jako na potupné chvíle, kdy nás protihráči vypráskají. Rozmanitost hratelných postav a herní režimy známé z moderních FPS nám snad zajistí, že jim to vypráskání nedáme zadarmo.

Tím, že Archeblade zjevně cílí na fanoušky sérií Street Fighter / Tekken, má titul šanci vzrušit nejednoho hráče, navíc PC-hráče! Nechme se tedy překvapit, jak tenhle autorský debut na Steamu v březnu příštího roku dopadne. Ať už ale dopadne jakkoliv, jedno vím jistě: pokud se mi Archeblade dostane do rukou, budu si hrát jedině s Dickem the Megatonem. (Jen si to hezky přeložte.)

zdroj: Archiv

Dungeon Fighter Online | NeoPle | Nexon

A opět něco pro labužníky asijských zvláštností. Co do stylu si Dungeon Fighter Online s předchozí Archeblade takřka nezadá. Takřka... Oproti 3D modelu totiž sází na 2D zpracování ve stylu Double Dragon / Golden Axe, kdy se na nás valí nepřátelé, vlna za vlnou, a my se je snažíme buď usekat nebo ukuchat, ustřílet nebo sežehnout. Sice jsem nikdy nepochopil hry ani hráče z kasty grindcore, pohled na 300 milionů registrovaných hráčů DFO mě však skřípl k doznání, že na tom prostě něco musí být. (I tak ale nic pro mě.)

Že DFO nebude pro více hráčů, s tím ze začátku tak nějak počítali i sami tvůrci. Na původním prototypu dělali hoši z NeoPle necelý půlrok a naději na přežití hře moc nedávali. Osud tomu však chtěl jinak, a tak se hra chytla nejenom v Koreji, odkud pochází, ale i v Japonsku, v Číně, a z Tchaj-wanu, kde si ji hráči rovněž oblíbili, si to přeplavala až do Severní Ameriky, odkud se přes Steam podívá i do Kanady. Chápete správně: Evropa zatím není na tohle multiplayerové peklo připravena.

A tak se alespoň pokochejme anime-upoutávkou, v níž tvůrci představili Avengera, novou hratelnou postavu klerika. Ten zbožňuje Boha, nevynechá nedělní návštěvu kostela, a když na to přijde, tak se přemění v Ďábla... Cože?! Komu to přijde naprosto normální, ten by se měl popídit po anime-seriálu či manze, jež na motivy DFO vznikly.

zdroj: Archiv

Ni no Kuni: Wrath of the White Witch | Level-5 | Namco Bandai Europe

Do třetice všeho dobrého, jak se říká. A v případě Ni No Kuni: Wrath of the White Witch to platí dvojnásob! Japonští šikulové ze studia Level-5 (Dragon Quest IX: Sentinels of the Starry Skies, série s Professorem Laytonem, Jeanne d'Arc, Dragon Quest VIII: Journey of the Cursed King nebo Dark Cloud) nám 25. lednem příštího roku na PlayStation 3 nadělí roztomilost, kterou si hraví Japončíci a hravé Japončice už dva roky užívají na DS. (Někdy těm Japončíkům docela závidím.)

S 13letým Oliverem se vydáme do pohádkového světa, abychom snad našli a pomohli zpět své mamince, která zemřela, když nás zachraňovala před utonutím. Tragický civilní příběh, jakých se pro videohry moc nepíše. Přitom nezapomíná být pohádkový! A je to vidět, když ruku k dílu přiložili i schopní výtvarníci ze studia Ghibli (From Kokuriko Hill, The Secret World of Arrietty, Cesta do fantazie, Princezna Mononoke), pro které je to již druhá videohra, na níž se podíleli. Ale tím to ani zdaleka nekončí.

Na zvuku je skvělé to, že si můžeme přepínat mezi anglickým a japonským dabingem, což ocení snad úplně všichni anime-pozitivní. Na hudbě je zase skvělé to, že ji skládal Joe Hisaishi, čímž je audiovizuální duo Hisaishi–Ghibli kompletní! Rozumíme si: Joe Hisaishi dlouhodobě tvoří pro Hayao Miyazakiho, tedy Studio Ghibli. Vlhký sen všech videoherních milovníků Miyazakiho se za pár měsíců splní. No není to sen? Už jsem to psal: není!

Herními mechanizmy mi NNK:WotWW připomíná Final Fantasy XII. (Nic novějšího jsem totiž v tomto žánru nehrál, tak mi to promiňte, ďábelští fanatici... Na svoji obranu pouze dodám, že FF XII je pořád dost dobrá hra!) Boj tu tak neprobíhá náhodně a nepřátelům se můžeme vyhnout, i když ty smradi nás proklouznout jen tak nenechají. Boje jsou real-time, takže zatímco se s jednou postavou prosekáváme k vítězství, o zbytek party se stará UI, a docela jí to jde. Vlastnoruční nastavení bojové taktiky pro jednotlivé hrdiny je rovněž samozřejmostí. Zaujaly mě i takzvaní přítelíčkové, které vyhodíme na zem a pak nám pomáhají v boji. Gotta Catch 'Em All? Proč ne: pokémoni v podání studia Ghibli jsou totiž k sežrání!

zdroj: Archiv

Diggs Nightcrawler | Moonbot Interactive | Sony

Co se komu vybaví, když se řekne: Wonderbook Game? Já si třeba vzpomenu na starší pohádky od Disneyho, které se prodávaly jako ilustrované knížečky s přibalenou červenobílou audiokazetou s nahranou zvukovou stopou. Pohádky se tak daly nejen číst, ale i poslouchat na řádně vytuněném magiči. Audiokazeta navíc obsahovala jak český dabing, tak originální anglickou stopu; to samé pochopitelně platilo i textově pro knížečku. Psala se 90. léta a mně to přišlo naprosto fantastický.

Diggs Nightcrawler na to jde velmi podobně, jenom s tím rozdílem, že využívá modernějších technologií pro tvorbu videoher. Diggs Nightcrawler stejně jako již na E3 představená Book of Spells pracuje s takzvanou augmented reality (AR) / rozšířenou realitou (RR), která snoubí skutečnou realitu s realitou virtuální. Blbnutí s RR známe v menší či větší míře všichni, jak ale bude vypadat hra, o níž tvůrci prohlašují, že ji ocení i milovníci klasických adventur? Ani sami tvůrci zatím nemají jasnou odpověď. O herním příběhu a stylu však vypráví s lehkostí.

V kůži detektiva červa Diggse (správně by se mělo přeložit „knihomola“, když je Diggs „detective bookworm“, ale zrovna v tomhle případě by překlad moc nefungoval) se dostaneme do nehezké situace, kdy jsme obviněni ze smrti svého parťáka Humptyho Dumptyho. V noirovém Library City (heh) tak budeme odkrývat jednu špínu za druhou. Jak to však bude vypadat v praxi, to nevíme. Navíc mi přijde, že herní trailer pěkně mlží. Čekejme tedy na skutečné obrázky z hraní. Tenhle titul si totiž přes to, že je určen především dětem, naši pozornost zaslouží.

zdroj: Archiv

SMITE | Hi-rez Studios

Studio Hi-Rez je známé svými sci-fi onlineovkami Global Agenda a Tribes Ascend. Nejednoho z nás tak překvapilo, že se pustilo do fantaskního žánru, kde si to spolu rozdávají mytičtí bohové napříč všemi panteony, a že jich není málo! SMITE nabízí rovnou třicítku bohů od norské až po čínskou mytologii. Žánrově se ocitneme ve free-to-play multiplayerové arénovce (MOBA), která na první pohled připomene slavnou Defense of the Ancients (DotA), ačkoliv má mnohem blíž k League of Legends (LoL), a to zejména tím, že naše postava postupným hraním sílí, tudíž nejsme odkázáni na pouhé „povzbuzující“ předměty, které ve hře najdeme. Co dalšího můžeme od SMITE čekat?

Izometrický pohled to nebude. Tvůrci hru přenesli za naši hlavu do pohledu z třetí osoby, abychom měli pocit, že hrajeme spíš střílečku než bezduchou klikačku, v níž vždycky vyhraje ten, co má tabulky s vyššími čísly. Kdepak: ve SMITE mnohem víc rozhodují dovednosti samotných hráčů, a to především takové, jež jim ulehčují si efektivně poradit s bojovými situacemi. Hráč ale na všechno sám nestačí – potřebuje tým schopných lidí; tohle se ve SMITE nemění.

S týmem přichází i obměněný chat, než na jaký jsme mnozí z nás uvyklí. Ve SMITE totiž můžeme chatovat akorát s naším vlastním týmem, což nás nutí soustředit se na to nejhlavnější: „Thóre, potřebujeme, abys kryl Kálí prdel!“ Kdo hraje Tribes, nebude mít s chatovacím stylem SMITE žádný problém. Snad se tím zároveň předejde trapné internetové morálce, kdy na sebe uživatelé beze studu křičí a nadávají si.

Šarvátky nesmrtelných bohů nepotrvají standardní hodinu, ale 20 až 30 minut. I to by mohlo vnést větší mír mezi hráče, kteří mají v týmu náhodného hráče-pitomce nebo prostě kámoše, který si pro danou bitku vybral „špatného“ boha. Další výhodou jsou bezpochyby dynamičtější boje. Od konce května se hraje v uzavřené betě, takže by nebylo vůbec od věci, kdyby se v diskuzi přihlásili ti, kteří ji poctivě hrají, a podělili se tak o své zážitky. Hraní si na bohy je vždycky sranda. O to větší, čím víc se vyrojí náboženských protestů.

zdroj: Archiv

Hotline Miami | Dennaton Games | Devolver Digital

Kdo si říká milovník nezávislých her a zná jenom populární BLT (Braid, Limbo, Trine), tak pěknou prdlačku! Jelikož kdo nikdy neslyšel o Jonatanu Söderströmovi a jeho instantních klasikách, ten se nemůže pasovat na milovníka indie her! Ale dělám jako by nic. Po menší odmlce se tenhle Cactus ze severu spolčil s grafickým výtvarníkem Dennisem Wedinem, spoluzaložil Dennaton Games, spoluoslovil vydavatelství Devolver Digital, spoluspojil se se Steamem a ke konci roku do světa spoluvystřelí další přestřelenou klasiku Hotline Miami, která vlastně bude jeho první komerční hrou!

Kdo JE skutečným milovníkem nezávislých her, ten jistě ví, na co se od Cactuse můžeme těšit. Přesně: krev bude stříkat a mozky polezou z hlavy. Hlavním „hrdinou“ Hotline Miami je totiž borec, který po večerech ve velkém likviduje grázly z Miami. Likviduje je způsobem, jaký v daný moment uzná za vhodný: od drcení lebek „bejsbolkou“ po dírkování brokovnicí. Vše záleží na jeho okamžité představivosti a choutkách, jak ty šmejdy nakonec odpraví. Taktika a správné načasování se tedy dost hodí. A když to nevyjde, nevadí – hra se okamžitě loadne a jde se na to znova. Kdo sází na to, že se tak bude dít ve velmi pravidelných intervalech, ten má ode mě jedno velké... bezvýznamné plus. Hotline Miami je totiž arkáda, takže na jeden zásah od nepřátel jedna smrt. A tak to má být! Kdo nesouhlasí, ten je měkkej.

Na videoherních akcích bylo kolem Hotline Miami mnoho povyku – v tom nejlepším možném smyslu. A nebylo to tím skvělým soundtrackem (na kterém se podíleli M.O.O.N., PERTURBATOR, Jasper Byrne a další frajeři), ale především tím, že se Cactusovi opět povedlo vymačkat maximum z minimalistického designu. Ti Švédi!

zdroj: Archiv

Co se všechno odehrálo, zatímco jsme hráli...

  • Ve čtvrtém díle našeho retro-seriálu Arcade Olé! představil Martin Bach Pac-Manovu slečnu. Zn.: ročník 1981.
  • V 89. díle redakčního podcastu se chlapci zaměřili na novou hru od thechineseroom, autorů Dear Esther.
  • Atmosférická modifikace DayZ pro ArmA II se dočká samostatného vydání!
  • I přes nepřízeň osudu na Kickstarteru Rake in Grass nadále vyvíjejí svou karetní hru Northmark.
  • Na GAMES.cz si můžeme v klidu přečíst jeden z několika obsáhlých článků o DayZ od Jana Smejkala. Třeba ten Okem avatara. Nebo Okem naivy?
  • Legrační Iron Brigade od studia Double Fine vyšla 13. srpna na Steamu, včetně přídavku Rise of the Martian Bear.
  • Jima Rossignola známe nejenom jako videoherního novináře z Rock, Paper, Shotgun, ale i jako autora půvabné sci-fi s anglickými roboty Sir, You Are Being Hunted.
  • Luke Skywalker doporučuje Starship Corporation, další z plánovaných herních simulací kapitána vlastní vesmírné lodi.
  • Koho by na Steamu bral i nákup neherních programů, tomu se pravděpodobně splní sen.
  • Kluci z CD Projekt RED na Gamescomu představili modderské nástroje pro druhého Zaklínače.
  • Koho minula recenze na hádankovou Unmechanical (nebo kdo naše recenze nerad čte), ten se může přesvědčit obrazem, zdali by ho hra zajímala.
  • Druhou část nejlepšího českého rozhovoru s legendárním Brianem Fargem (mimo jiné tvůrcem Wasteland 2) jsme snad taky viděli už všichni... několikrát?
  • ABCgames.cz nás zásobují další várkou bonusového obsahu: návodem na Penumbra: Requiem a Penumbra: Black Plague, tapetami na plochu z her Northmark: Hour of the Wolf, Unmechanical či Tower Wars, češtinou k titulu Anna, nebo cheaty k Awesomenauts, Penumbra: Black Plague a Penumbra: Requiem.
  • S videoherním uměním The Last Guardian od tvůrců ICO (2001) a Shadow of the Colossus (2005) to vypadá všelijak.
  • Výbornou známkou osm ohodnotila Lucie Jiříková novinku od Daedeliců The Dark Eye: Chains of Satinav.
  • Fight Club s číslem 90 se točí okolo české karetní hry Northmark, okolo okulárů Oculus Rift a okolo Johna „id“ Carmacka.
  • Pátý díl Arcade Olé! nás přenáší do roku 1980 k legendární firmě Atari, která se proslavila nejen hrou Battlezone.
  • Wings: Director's Cut od Cinemaware se přes Kickstarter nenakopnul... Škoda.
  • Wargaming.net představili svou novou karetní hru z Druhé světové války World of Tanks Generals.
  • Cyberpunková akce z Marsu? I to je možné!
  • Zase jedno herní umění s malým chlapcem, kroky a nekonečným deštěm. Rain.
  • Half-Life modifikace Black Mesa je konečně venku, tedy ne celá, ale na pár hodin zábavy to bude.
  • Máte i vy nějaké nezávislé tipy? Jakékoliv: nedávno zakoupené indie hry, jež byste chtěli doporučit, nebo naopak tituly, od kterých byste rádi čtenáře odradili, nově objevené stránky „zapadlých“ nezávislých tvůrců, tipy na videoherně-filmový / hudební / divadelní / prostě umělecký underground, cokoliv? Pak se je nestyďte napsat do diskuze. Prozraďte rovněž, jakou hru budete v nejbližší době hrát a na jakou další se těšíte?

    Nejnovější články