Out of Sight (download)
Hledání ztracených vzpomínek amnézií postižené Mary je předmětem hipsteřiny s názvem Out of Sight. Projekt skupinky studentů z francouzské herní a animační školy Isart Digital je v zásadě adventura - cílem je totiž z náznaků a předmětů poskládat dohromady Maryin zapomenutý příběh. Tady jde o to nakouknout do odpadků a najít láhev alkoholu, jinde je třeba se podívat na zakrvácený telefon. Na zajímavosti však hře, mírně připomínající reverzní Remember Me, přidává hlavně netradiční grafické zpracování a snová atmosféra.
Out of Sight však přes všechny kvality trpí jednou, přímo bestiální, chybou - ačkoliv jde primárně o hru na PC, dá se ovládat prakticky výhradně jen gamepadem. Vývojáři, kteří prozatím sklízejí solidní ohlasy, by tak před slibovaným portem pro Mac a Windows 10 možná udělali lépe, kdyby hru upravili pro ovládání myší a klávesnicí. Přesto se pozitivním dojmům nelze divit a vůbec by nebylo překvapivé, kdyby se z Out of Sight za rok či dva stal komerční projekt. I když titul zaujme spíše fanoušky her typu Dead Esther, i škarohlídi musí Out of Sight přiznat působivou atmosféru. Stahujte zde.
zdroj: Archiv
Sagittarius (download)
Sagittarius je, na rozdíl od výše zmíněné hry, spíše sympatickou hříčkou, na které si může na čtvrt hodiny (nebo i déle) solidně ujet parta přátel sedící u jednoho počítače. Za jiných okolností bych hru jen letmo zmínil v kategorii "mohlo by se hodit", ale poté, co jsem nedávno recenzoval rovněž původně freewarovku Orbitalis, musím se u Sigattarius na chvíli zastavit. Sagittarius totiž svým velmi podobným nápadem položil Orbitalis na lopatky.
Stejně jako v Orbitalis hrajeme v Sagittarius v planetárních soustavách, kde hraje významnou roli gravitace. Zatímco Orbitalis ale pracuje s dopředu nepříliš dobře vypočitatelnou dráhou letů vržených těles, v Sagittarius dopady svých omylů vidíte a můžete se jim vyvarovat. Celá hra je v zásadě vesmírnou verzí Schorched Earth - cílem je eliminovat lučištníka na jiné planetě a využívat přitom balistickou dráhu i další principy gravitace.
Výsledek je díky kompetitivnímu elementu (a.k.a. "musím zabít toho druhého parchanta") mnohem lépe pochopitelnější a hratelnější než éterický Orbitalis, ačkoliv k dokonalosti hře stále chybí mnoho. Hledáte-li ale něco netradičního k posezení u jednoho počítače, je Sagittarius rozhodně skvělou volbou. Stahujte zde
PuniTy (download)
S nenápadně pojmenovaným titulem PuniTy jste se možná v poslední obě setkali - jedná se totiž o předělávku projektu P.T. (Playable Teaser) v Unity Enginu (Honza o hře dříve informoval zde). Zatímco P.T. už si však z PS Storu nestáhnete, a po zrušeném Kodžimově a del Torově projektu zůstává především pachuť v ústech, PuniTy tu bude napořád!
PuniTy není kompletní předělávka P.T. se vším všudy - nabízí "jenom" nápodobu bytu v základní formě. Cílem projektu Farhana Qureshiho ostatně nebylo navnadit hráče na Silent Hills, ale především procvičit své schopnosti v 3D modelování a level designu (detailní popis vývoje PUnity můžete číst zde). Nekonečné procházení smyčky jako v P.T. byste tak v PuniTy hledali marně. Přestože je PuniTy spíše benchmarkem než plnohodnotnou hrou, své místo v nejzajímavějších projektech poslední doby si ale rozhodně zaslouží. Když nic jiného, tak přesvědčivě ukazuje, jak důležitá je ojedinělá tvůrčí vize, nikoliv jenom technologie, kterou v konečném důsledku může disponovat i tvůrce freewarovky. Stahujte zde.
zdroj: Archiv
No Pineapple Left Behind (download)
O No Pineapple Left Behind možná slyšíte poprvé, ale ne naposledy. Jde o simulátor školy se silným satirickým podtónem, který se jen obtížně vejde do některé z tradičních herních škatulek. RPS například hru přirovnává k Dungeon Keeper - máte na starost správu školní instituce (viděnou z izometrického 3D pohledu) a vaši učitelé jsou v důsledku podobní chodícím obráncům dungeonu. Zároveň ale nemáte za úkol invazní sílu - tedy studenty - vyhladit z povrchu zemského, nýbrž ji co nejefektivněji učit látku tak, aby se ze študáků nestaly příliš svobodomyslné a anarchistické postavy. V metaforickém zasazení No Pineapple Left Behind je totiž většina dětí proměněna na chodící ananasy, a když si při učení (probíhajícím pomocí kouzel!) nedáte pozor, vyrostou z nich postupně skuteční malí lidé. S těmi je ale daleko větší práce než s ananasy, poněvadž mají emoce a touhy. Tady chtějí někoho zbít, tam zase někomu vyznat lásku...
Udržovat balanc mezi oběma popsanými stavy je hlavním cílem hry. No Pineapple Left Behind loni neuspěla na Kickstarteru a aktuální freeware verze je jakýmsi raným přístupem k neustále zdokonalovanému projektu. Hlavním důvodem, proč o No Pineapple Left Behind píšu, je ostatně právě potenciál projektu, než jeho současný stav. Přestože už aktuální verze hry obsahuje celé dvě mise, momentálně se No Pineapple Left Behind... hraje tak trochu na autopilota. Důležité je nastavit správná úvodní kritéria a každodenní průběh správy školy je pak už spíše pasivní zážitek. Herní námět a systém navíc není úplně dobře vysvětlený. I když tak titul vybízí k očekávání mixu Theme Hospital a Dungeon Keeper, jde spíše o příslib do budoucna. Přesto, mrkněte na video ze hry, a pak mi tvrďte, že vás to ani trochu nenavnadilo! Stahujte zde.
zdroj: Archiv
The Red Planet (download)
Původně jsem chtěl poskytnout prostor novince od tvůrce Papers, Please Lucase Popea, ale nakonec jsem namísto umělecké simulace kapitalismu a marketingu raději zvolil jinou hru z Ludum Dare 33 s tématem "You Are Monster". Střílečka The Red Planet je totiž (pre)doomovkou jak se sluší a patří! Hra ovládaná šipkami sice připomíná, proč jsme dvě dekády nazpět všichni tak rychle emigrovali k rozhlížení myší, právě vysoká obtížnost však z The Red Planet činí titul se silným odérem minulosti.
Dle stanov soutěže vypráví krátká zápletka The Red Planet o nezdařeném prvním kontaktu lidí a rudých ufounků, kteří až do příslovečného posledního muže eliminovali celou posádku pozemského plavidla. Je pak už jen na hráči, aby skrze postup lodí a přehrávání palubních deníků zjistil, co se skutečně stalo. Než ale vcelku krátká hra dojde konce, většina z hráčů několikrát zemře, protože - světe div se - pohyb šipkami, strafování a střelba jsou zde, právě kvůli archaickému ovládání, ultra náročnou výzvou! The Red Planet skrze ragequit během jejího hraní plným doušky připomíná, že ne všechny prvky herního designu minulosti byly lepší než ty dnešní. Stahujte zde.
Mohlo by se vám ještě hodit...
Banned Memories Yamanashi - vydařená, ovšem jinak vcelku standardní 3rd person hororovka se statickou kamerou. Dost se podobá prvním dílům Resident Evil nebo Alone in the Dark
Unsolicited - nová hra od tvůrce Papers, Please, která je v zásadě simulátorem tvorby reklamních letáků. Yeah, je to přesně tak meta a nezábavné, jak to zní. Umění, přátelé, umění!
Roguelight - sympaticky působící retro hopsačka
BOG - příjemný akční zážitek s netradiční grafikou a izometrickým náhledem. K hraní potřebujete gamepad, respektive rovnou dva
Disposable - velmi pěkně stylizovaná a svými mechanismy i originální plošinovka, který však trpí haprujícím ovládáním. A hráč spolu s ní