Hry zdarma: epický simulátor mouchy, omibitové závody a horor z dětské perspektivy
zdroj: tisková zpráva

Hry zdarma: epický simulátor mouchy, omibitové závody a horor z dětské perspektivy

1. 8. 2015 17:00 | Téma | autor: Ladislav Loukota |

Letní měsíce dříve patřily k tradičnímu období, kdy měli školou zmáhaní amatérští vývojáři konečně čas pustit se do svých vysněných projektů. S rozvojem indie scény tato oblíbená kratochvíle notně opadla, i tak se však v posledním měsíci urodilo hned několik sympatických freewarovek. Od stylového mixu adventury a akce přes simulátor života Moby Dicka až po závodní hru, která dokonale simuluje osmdesátkové pojetí digitálních autíček, je vidět, že vývojáři her zdarma ani v létě neusnuli na vavřínech. 

Badass Inc. (homepage)

Ludum Dare 32 nepřestává překvapovat ani několik měsíců po svém konci. Na netradiční zbraň, téma 32. kola soutěže v rychlovývoji, dojde i v příjemné, cca patnáctiminutové, hříčce Badass Inc. Namísto jiných třeskutě originálních kolegů však neonově-pixelový Badass Inc. zůstává pevně nohama při zemi – čtvrthodinový příběh nájemného vraha, který neustále žmoulá trojpixelové žváro, a do poldů střílí svým masterem, je mixem adventury a akční hry. Téma netradiční zbraně je přesto zachováno skrze přítomnost netradičního zabití vašeho cíle.

Badass Inc. dýchá nádherným retrem, a kdyby vývojáři ze studia Motion Twin (v tomto případě za hrou však stojí jen jeho člen Sébastien Bénard) trochu poladili ovládání a mechaniky akce, klidně by notně přifouklou verzi hry mohli prodávat za nějaký menší obnos. Vzhledem k tomu, že jejich poměrně bohaté portfolio zatím ničím ekvivalentně drsným nedisponuje, třeba dojde i na to. S Badass Inc. navíc souvisí i závěrečná třešnička, totiž poučná možnost podívat se na zrychlený vývoj hry.

zdroj: Archiv

The Plan (homepage)

Několikaminutový kousek The Plan je dalším důkazem, že i hry o velmi krátké herní době mají rozhodně právo na život – obzvláště, když jsou k dispozici zdarma či za dobrovolný příspěvek vývojáři. Tato simulace létání mouchy může na první pohled vyvolat vzpomínky na Bad Mojo, devadesátkovou adventuru, kterou jste hráli v roli švába. Namísto toho se však kratičká hříčka ukáže být čímsi mezi geniálním vtipem a hlubokým zamyšlením na povahou bytí…

Já vím, pseudointelektuální freewarovky se v mém přehledu objevují snad až příliš často. The Plan je však odlišná. Hry si všimli i redaktoři z Giantbomb, Eurogameru či RPS a jednohlasně ji doporučují. Důvod je prostý – The Plan je totiž, navzdory vyvolávání existencialistických pocitů, rozhodně vtipná. Dle prudérních definicí nejde o hru, ale jakousi interaktivní vizuální báseň s pekelnou pointou. Ale bez legrace, pokud vás v půlce asi pětiminutového hraní nepřepadne husina, a na konci se naopak nahlas nezasmějete, nemáte srdce!

zdroj: Archiv

Lantern (homepage)

Celých několik sekund jsem zvažoval, jestli namísto Lantern nedat prostor jiné, tradičnější hře – povedených konvenčních nápadů se totiž v posledním měsíci urodilo hned několik. Nakonec však zvítězila skutečnost, že Lantern disponuje velmi solidními produkčními kvalitami (grafikou, atmosférou) a krapet hlubší, intimnější zápletkou. Celá hra je jakousi metaforou úzkostných stavů, deprese a dalších pocitů, na které ve hrách obvykle nedochází (alespoň ne záměrně), čemuž odpovídá i zádumčivá atmosféra.

Asi nebude šokující, když řeknu, že Lantern rozhodně není běžný zážitek pro každého hráče. Titul však ve sféře zajímavosti vyvažuje parádně zpracovaná atmosféra deštěm prosáklé krajiny, která přijde vhod zejména během současných spalujících teplot. Navíc nabízí otevřený herní svět, a tudíž i nelineární putování s více než hodinovou hratelností.

Vzhledem ke kvalitám hry by zjevně nebyl takový problém sem nasázet pár beden s municí a genericky se objevující potvory. Jenže právě téma, které vývojář s přezdívkou Zenuel (rovněž autor jiné, vesele znějící, hry Comfy Coffin) do hry zapracoval, z Lantern činí projekt k zapamatování. Jak jinak by totiž autorské hry už měly vznikat, když ne ve freeware provedení?

Lantern zdroj: Vlastní foto autora

Night Blights (homepage)

Kdo si oblíbil hororovou záležitost Among The Sleep, v níž jste hráli za malé dítě v průběhu noci, ten se bude v Night Blights cítit jako doma. I tady dojde na řadu hororových elementů, ale spíše než přímočarý zážitek se Night Blights blíží jakési tiché arénové akci. Cílem je totiž v průběhu několika hrůzostrašných nocí ochránit před monstry vaše rodiče a starší sestru. Batole je tedy tentokrát v roli jakéhosi superhrdiny, který systematicky eliminuje postupně vzrůstající hrozby. Tady nakrmí potvory pod postelí hračkou, tamhle zavře periodicky se otevírající skříně, z nichž jinak asi vylézají démoni, a támhle zase musí pamatovat na zavírání dveří od garáže.

Na freewarovou hříčku nabízí Night Blights poměrně dlouhou dobu hraní – k dispozici je hned několik nocí, během nichž je nutné ochránit spící rodinu před nočními běsy, to celé se strmě gradující náročností. Každou noc se objevují další a další mechaniky a nové výzvy k překonání.

Bohužel, ne vždy je Night Blights etalonem zábavy. Multitaskingová hratelnost, spočívající v hlídání více monster sice dává vzpomenout na různé obranné režimy akčních her, tentokrát se ale hra obejde bez střílení. Neustálá nutnost řešit cosi kdesi tak spočívá spíše v hráčově trpělivosti pobíhat z bodu A do bodu B, pak C, a nakonec zase A a celý proces opakovat. I tak je ale Night Blights rozhodně dílkem, které v kategorii subžánru „hororová hra z pohledu dítěte“ stojí za pozornost, zvláště za svou příjemnou (nulovou) cenu.

zdroj: Archiv

Slipstream (homepage)

Výběr těch nejzajímavějších her ale zakončíme přece jen tradičnějším titulem. Slipstream totiž rozhodně nenabízí žádné filosofování nebo inovativní prvky - namísto toho jde o klasickou, oldschoolovou pseudo 2D závodní hru vonící pozdními 80. až ranými 90. léty. Kdo pamatuje Test Drive, OutRun nebo Road Rash, ten rozhodně u několika minut Slipstream s gustem zamáčkne nostalgickou slzu. Nechybí zde nezbytné prvky každé slušné závodní hry z doby před více než 20 lety (první Need For Speed vyšla už v roce 1994), například velmi postupně se načítající horizont nebo velmi primitivní jízdní model.

Slipstream vás ale ohromí tím, jak úžasně plynulý zážitek hra nabízí! Díky překotné rychlosti vozidel (kolem 200 km/h) a triviální fyzice si tu svištíte po dokonalé rovině jedna radost. Slipstream disponuje doslova nakažlivou energií. Aktuální verze hry je přitom pouhou ochutnávková demoverze. Plná verze by měla vyjít koncem roku. Nedávno navíc prošla na Steam Greenlight. Velmi brzy tak tahle příjemná jízda bude k dostání i za nějakou sumu peněz ve své delší verzi.

zdroj: Archiv


Mohlo by se vám ještě hodit...

Dolly - překrásně vypadající minimalistická hopsačka s brutálně obtížnými mechanikami skákání. Pokud si libujete v opakovaném krvavém umírání v nádherném prostředí, krátká, maximálně půl hodinu trvající, Dolly vám přichytá spoustu od obojího

Pequod - také jste vždy chtěli vidět příběh Moby Dicka z pohledu Bílé velryby? Pak je tu pro vás akční 2D rubačka Pequod. Potápění stále tužších hladinových lodí i ponorek rozhodně může naservírovat pár desítek minut zábavy. Velmi zábavná standardní rubanice navíc disponuje lehkými RPG prvky a krásným efektem slunce zapadajícího na horizont

Type Raiders - tuhle hříčku se mi bohužel nepodařilo rozjet, což je to škoda. Type Raiders totiž, jak napovídá název, servíruje obranu před mimozemskou invazí ve stylu The Typing of The Dead - je nutné psát požadované fráze, abyste odráželi útoky

Tonight You Die - pro případ, že by vaše bydliště bylo v noci příliš pěkné a příliš bezpečné a vy byste chtěli zažít iracionální pocity strachu z půlnoční procházky, je tu pro vás tahle podivná hříčka. Tonight You Die se totiž nepokrytě pyšní titulem “strašidelný simulátor chození”. Jde o pěkný úvodní build pro jakoukoliv další nádstavbu, sama o sobě však hra nenabízí více než jen neodbytný dojem, že vás někdo sleduje. Problém je, že vás nikdo nesleduje. Alespoň v téhle hře hře ne

Skyrider – tohle demo z hopsací akce (která vybírá peníze na Kickstarteru) vypadá velmi slušně a nabízí zajímavé mechaniky. To celé však jenom ruku v ruce s bizarně nadesignovanými a jen velmi problematicky hratelnými mapami. Celková zábava tak vlivem bugů notně klesá na kvalitě. Přesto mrkněte na trailer níže a posuďte případně na vlastní prsty

Nejnovější články