V pátek bylo v Anglii konečně typicky britské počasí. Sluníčko se schovalo za hradbu mraků a odmítalo vykouknout, snad v tušené hrozbě dnešních vyhazovů. V každém regionu se v pátek vyhazoval další hráč, aby se zas o krůček postoupilo k velkolepému finále, po jehož skončení zbude jen ten jeden nejlepší. To všechno se musí stihnout do středy, takže nebylo času nazbyt. V jiných regionech se dokonce vyhazovalo už dopoledne, kdežto ve švédsko-polsko-české enklávě se ještě jezdilo několik testů v caterhamech (ale prý žádná pila, jen ladění souhry rukou a nohou), než přišel na řadu tzv. pit stop challenge.
zdroj:
tisková zpráva
My novináři jsme si mezitím vyzkoušeli v Nismo Lab na kolik procent jsme tzv. Nismo atlety. Je to hezká zážitková kůra, kterou vám Nissan naordinuje v pojízdné laboratoři, jež možná jednou zabloudí i do Česka. Můžete si tu nechat změřit tělesný tuk, vyzkoušet hardcore simulátor vozů LMP, nechat vlastní mozek vyhrát virtuální drag race nebo si zahrát Batak. To je speciální hra na postřeh, která pomáhá závodníkům vylepšit reakce a periferní vidění. Na velkém ocelovém rámu je do X několik tlačítek, která se na střídačku osvětlují. Hráč musí stát dostatečně blízko, aby na tlačítka dosáhl, ale také dost daleko, aby je měl v zorném poli. Nejlepší hráči se nerozhlížejí, ale snaží se rozsvícené body zachytit v zorném poli a jen vystřelit ruce.
Žebříček momentálně vede loňský šampion Miguel Faisca, který na půlminutové verzi hry namlátil 66 bodů (nejlepší z novinářů jen cca 33, ostatní šampioni GT Academy se pohybují od 44 do 54). Batak je nainstalovaný i v hangáru, kde se zdržují mezi disciplínami letošní účastníci. A zrovna tu běžela minutová verze, když šel zrovna Miguel kolem. Zeptal jsem se ho, jaký je jeho rekord na minutové variantě. Odvětil, že asi 121 bodů, načež se po pár krocích zarazil, sundal si bundu a šel to zkusit. Hned na první pokus dal 115 zásahů. Jak to vlastně vypadá? Podívejte se na mistra v akci:
zdroj: Vlastní
Ale zpátky k našim. Michal Šmídl a Antonín Bláha jezdili ve čtvrtek solidní časy, ale skvěle připravení Švédové i polský střelec Kamil Franczak jim trochu ujížděli. Polák se dokonce zlepšil natolik, že pro páteční rozstřel získal imunitu, a proto se pitstopová challenge stala švédsko-českou doménou. Kamil z Polska mimochodem studuje na stíhacího pilota, takže je pro něj GT Academy takovým milým rozptýlením. Místní testy fyzičky, neustálé přetížení při jízdě autem nebo zkoušení postřehu ho tak nějak nemohou rozhodit.
Naší dvojici začalo těsně před začátkem disciplíny pršet, což samozřejmě na náladě nepřidá. Michal mi nervózní, ale Antonín s ním všechno několikrát prošel. Kluci si určili pořadí, odkoukali poctivě předchozí průběh, takže věděli, že při sundavání mohou utahovací pistoli zahodit, protože utahovat už za ně bude profík (to aby někdo neudělal minelu a kolo mu neuletělo uprostřed zatáčky).
Když přestalo pršet, navlékli se všichni do závodních mundůru a boj o život začal. Jeden z poražené dvojice totiž musel z kola ven. A stalo se tak v řádu minut po skončení disciplíny. Bohužel se jednalo o jednoho z Čechů, protože při sundavání kola Michala trochu zlobily ruce a následně zapracovaly i nervy, to když kolo ne a ne opustit zbytek auta, zatímco švédský Juke už vyjížděl z boxové uličky. Michal vypěnil, ulevil si několika sprostými slovy, ale než se stačil zkoncentrovat a zdolat neposedný kaučuk, uplynuly další cenné vteřiny, které už na trati nešlo dohnat. Švédský klid, kombinovaný s pověstnou trochou štěstíčka, zkrátka slavil úspěch a Kimmy s Alexandrem mohli jít slavit, zatímco Tonda a Michal šli na kobereček.
Tady v Michalovi bohužel pořád pracovaly emoce a hlavnímu sudímu, Johnnymu Herbertovi, nedokázal na otázku, proč by ho měli koučové v Silverstone i po tomhle přešlapu nechat, odpovědět víc, než že to pokazil a že si asi další šanci nezaslouží. Byla to mladická prchlivost, cementovaná vypjatým bojem o všechno. I bohorovný klid a schopnost se rychle zkoncentrovat je ovšem u závodníka klíčovou komoditou, a proto dal Herbert po poradě s Josefem Králem šanci Antonínovi, který sice zajížděl o chlup horší časy než Michal, ale postavil se k celé věci s větší rozvahou a dokázal pojmenovat, kde udělal tým chybu.
Nezbývá než Tondovi držet palce, protože následující dny budou krušné a náročnost disciplín bude podle všeho strmě růst. My budeme jeho snažení dál sledovat a přineseme vám samozřejmě i další zpravodajství z GT Academy. Michalovi pak přejeme, aby všechny zkušenosti případně zúročil v dalších závodnických příležitostech. Snad přijdou. Za pár hodin ze Silverstone odjíždíme a jsme moc rádi, že jsme si mohli kus toho prožít na vlastní kůži díky českému zastoupení Nissanu. Hlavně možnost projít několika disciplínami člověku otevře oči. Ale o tom zase až příště…
Připraveno ve spolupráci s automobilovým webem www.ifaster.cz