Udom Nebdon (download)
Horory jsou častou žánrovou volbou začínajících tvůrců – snad kvůli tomu, že řada vývojářů má levné lekačky za vhodný způsob, jak si u hráčů nahnat kladné body. Jenže vykouzlit hororovou atmosféru je mnohdy náročnější, než jen zhasnout in-game světla nebo okopírovat postupy filmových krváků. Prvnímu ze dvou vybraných freeware hororů posledního měsíce se to ale vcelku daří díky použití starého triku.
Udom Nebdon vytvořil Paul Lawitzki (mimo jiné i autor simulátoru šíleného robota, zabíjejícího posádku kosmoletu pro Ludum Dare 30) během pouhých 72 hodin pro Ludum Dare 32. Jak už před pár týdny zaznělo v tomto článku, tématem soutěže byly "netradiční zbraně". Udom Nebdon zpracovává téma tak, že hráč musí likvidovat ojedinělé potvory odrážením světla pomocí zrcadla. Více než tato mechanika však na hře potěší využití statické kamery. Dění totiž sledujete z pevně umístěných kamer na způsob Alone in the Dark či prvních Resident Evil her, z čeho vyplývá řada pozitiv i negativ.
Mezi pozitiva patří efektní využití kamerových úhlů pro ozvláštnění jinak jednoduchých levelů (zvláště téhle praktiky by si mohlo všimnout více vývojářů), stejně jako tradiční pocit, že hráčova avatara sleduje někdo další než hráč u monitoru. Naopak ovládání Udom Nebdon připomíná, proč se od tohoto stylu perspektivy ve 3D hrách raději upustilo – v závislosti na umístění kamery mají směrové klávesy v každé obrazovce jinou funkci. Otravné je to hlavně při „pomalých honičkách“, protože po smrti následuje restart celé hry od začátku. Přesto Udom Nebdon ukazuje, že statická kamera ve hrách má stále své uplatnění. Děste se zde.
zdroj: Archiv
Hyper Vanguard Force (homepage)
I když je práce tradičních vývojářů synonymem pro šílené pracovní hodiny, pravidelné přesčasy a spory s producenty s hlavou v oblacích, ne vždy musí všechna studia následovat příkladů z EA a jiných velkých firem. Tradiční retro vatou tohoto měsíce je tedy solidní shora viděný shmup (střílečka) od některých tvůrců Star Citizen. Prohlížečová střílečka Hyper Vanguard Force se hraje jako trochu ošklivější Raptor: Call of the Shadows a zabaví přesně na dobu, po kterou má člověk chuť si arkády z první poloviny 90. let nostalgicky připomenout. Titul je v prohlížeči k vyzkoušení zde.
Leč krom připomínky, že shmup dělá design nepřítel, nikoliv hráčovy lodičky, je titul zajímavý i tím, že jej mají na svědomí tvůrci z Roberts Space Industries. Za vývoj jsou odpovědní Dave Richard a Christine Marsh, kteří hru Hyper Vanguard Force vyvinuli jaksi mimoděk. Moc bych za to tedy nedal, že se s Hyper Vanguard Force setkáme v in-game arkádových automatech v rámci Star Citizen. Celkem triviální shmup navíc vzbudil mezi fanoušky Star Citizen poměrně velký rozruch, který má podobu třeba podobně roztomilých video poct...
zdroj: Archiv
Foundations (download)
Nejen Ludum Dare jsou game jamy živy. Kratičkou, za čtvrt hodiny dohratelnou, point and click adventuru Foundantions vytvořil Mattem Frithem během dvou týdnů pro adventurejam 2015. Nabízí sice jedinou obrazovku, ale na druhé straně čaruje atmosférou klasických adventur z dílny Lucasarts.
Foundations je příjemným cvičením v expozici větší zápletky - jediná obrazovka vykresluje část příběhu dívky Nary, která je odsouzena k sbírání šrotu u jakési vysoké a tajemné zdi. Cílem hry je dostat se přes zeď s pomocí tradičního adventurního smlouvání s dvěma a půl postavami a kombinování předmětů. Pak hra končí.
Spíše než povídku tak Foundations připomíná úvod mnohem většího příběhu. A vzhledem k pozitivním ohlasům, které se na Foundations snáší, by rozhodně neškodilo story rozvinout dále. Ostatně, adventurám se dnes v různé podobě daří více než kdy dříve, i když her ve stylu klasik od Lucasarts najdeme v indie sféře překvapivě málo. Jednu z nich však můžete stáhnout zde.
Power Drill Massacre (download)
Napodobit staré tituly se snaží i horor Power Drill Massacre, který se stylizuje do podoby 3D hry z 90. let, potažmo do podoby filmového vyvražďovacího hororu z 90. let. Ano, VHS efekty jsou tedy přítomné. Ve 3D hře ovládáte dívku, která hledá pomoc po automobilové nehodě, načež během několika minut skončíte uzamčeni uvnitř tmavého komplexu chodeb. Těmi po vzoru Slendermana putuje duch zabíjející na potkání, přičemž při každé smrti nebohé ženštiny se pozice klíčů, odemykajících jedinou únikovou cestu, náhodně změní.
Power Drill Massacre je v zásadě jen jedním z mnoha exploatačních hororů, v jehož temných chodbách si při lekačkách zaječí hlavně řada pubescentních youtuberů. Nabízí však solidní zpracování, a kdyby si tvůrci pohráli s herními mechanismy, prodloužili herní dobu a zapracovali na retro vzhledu, klidně by hru mohli prodávat za pár euro. Současnou podobu hry ale tvůrci označují teprve za alfa demo. Je tedy klidně možné, že za pár let tenhle titul z dílny ministudia Puppet Combo uvidíme na Steamu ve vyleštěné podobě. Momentální verzi si ale můžete zahrát zde.
zdroj: Archiv
Royals (download)
Nehledě na krásy Power Drill Massacre nebo návykovost Hyper Vanguard Foce je titul Royals z hlediska hráče, kterého spíš nebaví všemožné experimenty, rozhodně nejzajímavější z vybraných her v článku. Stroze vypadající hybrid RPG a strategie je v zásadě simulátorem středověkého nýmanda, který se rozhodne stát králem.
Široká paleta možnosti, jak toho dosáhnout, v sobě mísí kvality roguelike her, životních simulací a 4X strategií ve velmi úsporné, ale svižné formě. Mapa odkryje rozměrnou zemičku, kterou si musíte kraj po kraji podmanit – každý tah však ze života hlavní postavy ukousne jeden rok, není proto mnoho času na zbytečné cavyky.
Díky široké škále možností, jak získat korunu od verbování jiných poddaných po přímý útok na královský hrad, a díky famóznímu pocitu, že prožíváte skutečně ubíhající život, je Royals navzdory spartánskému vzhledu velmi příjemný zážitek. Hře by jistě prospěl o něco modernější kabátek, ještě širší paleta možností nebo třeba i tutoriál. Na druhou stranu by pak z ní zmizel odér DOSovských titulů. Že na trůn není zrovna nejsnazší, si můžete potvrdit sami tady. Můžete mít hru zdarma, nebo tvůrci přispět libovolně vysokou sumou. Možná by si nějaký ten dolárek zasloužil, co říkáte?
Mohlo by se vám ještě hodit...
Zac McKracken: Between Time and Space – tohle třígigové fanouškovské pokračování původního Zaka McKrackena sice vyšlo už v roce 2008, nová verze přidává další scény a především je k dostání i v anglickém jazyce!
Rock and Paper and Scissors – westernová hra (vítěz Ludum Dare 32), v níž namísto přestřelek s oponenty hrajete kámen, nůžky, papír je asi nejvtipnější cvičení na stanovené téma "netradiční zbraně!.
Bloodshot – další účastník Ludum Dare 32 přináší netradiční hru, v níž po nepřátelích střílíte vlastní krev. Příliš hustá palba tak dříve zabije vaši postavu...
The Knobbly Crook – nemám nejmenší ponětí, o co v téhle adventuře jde, ale grafická stylizace působí jako bizarnější Machinarium, takže to nemůže být úplně špatné!
Menagerie – skvěle vypadající experimentální titul, který simuluje bizarní konverzaci. Tak nějak se na venek Menagerie prezentuje, po vyzkoušení se však chce dodat, že hra simuluje „konverzaci na drogách“.
Celá kolekce vítězů Ludum Dare 32 – přehled vítězů nabízí sumu desítek a desítek her, které nelze realisticky všechny vyzkoušet. Ale můžete se o to pokusit.