Filmový Assassin‘s Creed má největší šanci uspět, když se zbaví břemene hry
zdroj: tisková zpráva

Filmový Assassin‘s Creed má největší šanci uspět, když se zbaví břemene hry

19. 10. 2016 11:41 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Filmy podle her mají dlouhodobý problém s kvalitou. Paradoxně, velmi často spočívá v tom, že se filmaři snaží až příliš viset na herní předloze a přitom zapomínají, že film je poněkud jiné médium, než hra a to, co funguje v ní, nemusí (a nebude) fungovat v kinosále. Největší šanci na to, aby měl herní film šanci jako film je, aby se nenechal omezovat předlohou a v první řadě vyprávěl svůj vlastní příběh, a to pomocí kinematografických nástrojů. Až v té druhé řadě se může snažit uspokojit hráče toužící po tom, aby se na plátně objevily jejich zážitky ze hry. Nový trailer na Assassin‘s Creed naznačuje, že jeho tvůrci tohle možná pochopili.

Už dříve se objevila informace, že větší část děje filmu (který má už tak hraniční stopáž 140 minut) se bude odehrávat v současnosti v laboratořích Absterga a výlet do Španělska 15. století bude zabírat kratší část. Tedy opak her, kde všichni chtějí hrát v minulosti a pasáže ze současnosti je otravují. I proto se mnoho hráčů zlobilo, že filmaři vůbec nepochopili o čem Assassin‘s Creed je. Já si spíš dovolím kontrovat, že daní hráči nepochopili, o čem je film jako médium.

Kouzlo herního Assassin‘s Creedu spočívá v tom, že se interaktivně procházíte po pečlivě vymodelovaných kulisách minulosti, což je, v tomto rozsahu, ve hrách stále nepříliš vídaný prvek. Tomu ustupuje i dramatická složka, která je, přiznejme si, standardně průměrná, přitažená za vlasy a ve filmu by silně pokulhávala. Jenže, pokud má být film kvalitní, potřebuje v první řadě fungovat jako příběhové drama s funkčními postavami a ne jako procházení krásnými kulisami středověkého Španělska.

zdroj: Archiv

Režisér Justin Kurzel dostal film do svých rukou především proto, že klade důraz na charaktery, což dokazuje jak jeho prvotina Snowtown, tak nedávný Macbeth (kvůli kterému si jej vydupal Fassbender, který si zde zahrál právě s Marion Cotillard, kterou uvidíte i v Creedu). Je jasné, že středobodem filmu by měl být příběh Calluma Lynche, kterého Abstergo unese z cely smrti. Zatímco ve hrách je tou hlavní postavou, na jejíž emoce, postoje a příběh se soustředíte Ezio, Altair, Edward, prostě hrdinové minulosti, tady bude Aguilar de Nerha, Callumův předek, na druhé koleji. Hlavní je střet Calluma s Abstergem.

Samozřejmě, jak trailer naznačuje, zápletka v současnosti nebude příliš komplikovaná a dá se čekat, že věznění asasíni nakonec využijí schopnosti nabyté skrze výlety do genetické minulosti pro boj v současnosti. Takže asi žádný Macbeth. Nicméně, tohle je dle mne ten správný směr, kterým jít. Mít jako hlavního hrdinu člověka ze současnosti, který se musí vypořádat se svým vězněním, svou minulostí i genetickou minulostí Aguilara. V Callumovi prostě je mnohem víc potenciálu pro zajímavé motivy, než u Aguilara. A okouzlení exkurzí do krásně vytvořené minulosti funguje ve hrách. Ve filmu se z dobového, kostýmního dramatu už nikdo nenadchne a interaktivní magie herního Creedu by prostě nefungovala. Vůbec.

assassin film zdroj: tisková zpráva

Filmový Assassin‘s Creed tak má potenciál na to být dobrým filmem, který osloví i publikum mimo hry (a zároveň nezprzní motivy samotné hry, což je další mor tohoto žánru). Má vše potřebné. Kvalitní herce v podání Michaela Fassbendera, Marion Cotillard a Jeremy Ironse. Má režiséra, který si libuje v personálních dramatech a charakterové drobnokresbě. Má i solidní rozpočet (kolem 200 milionů dolarů) pro chvíle, kdy drobnokresba ustupuje parkouru a robotickým ramenům. A nebojí se hodit za hlavu hlavní lákadlo hry a brát si z ní jen to, co potřebuje. Snad tedy bude výsledek odpovídat potenciálu a nebude jen prefabrikovanou historkou, o povstání vězněných asasínů, s dobrými herci. Film má u nás premiéru 29. prosince a distribuuje jej CinemArt CZ.

Nejnovější články