Počet stížností na mikrotransakce, o kterých uživatelé nevědí, údajně stále narůstá a na základě toho se rozhodla Evropská komise situaci prošetřit. Aby se podle nich mohla ekonomika aplikací rozrůst do svého plné potenciálu a inovace mohla v tomto směru i nadále pokračovat, je podle EK důležité, aby zákazníci těmto produktům věřili. EK konkrétně vadí, že hry, které se prezentují jako „free“, tedy v naší terminologii free to play, většinou obsahují často i drahé in-app purchases, tedy mikrotransakce.
Zákazníci si prý nejsou plně vědomi že utrácejí peníze a částky se jim strhávají z kreditní karty automaticky. Zajímavá je definice těchto her podle EK - jsou prý free to download, ale nejsou už free to play. Tady by se jistě dalo polemizovat o tom, co je a co není free. Technicky je například mobilní Dungeon Keeper bez problémů hratelný úplně zadarmo a je tak skutečně free to play - i když zrovna v tomto trochu extrémním případě je hra navržena tak, aby vás k nakupování mikrotransakcí svým designem „motivovala“.
Evropská komise se tak v těchto dnech (27. a 28. února) schází s velkými technologickými společnostmi (pravděpodobně Apple a Google) i s příslušnými vnitrostátními orgány, zatím pouze za účelem vzájemné diskuze. Od technologických společností a herních vydavatelů/vývojářů bude EK v jasně daném časovém horizontu požadovat, aby se zavázaly k řešení jak zákazníky lépe chránit. Jako nejpalčivější problémy vidí Evropská komise tyto čtyři body, které se na schůzkách řeší:
- Hry, které jsou propagovány jako „free”, by neměly klamat zákazníky skutečnými náklady, které jsou v nich obsažené
- Hry by neměly k nakupování předmětů přímo vybízet děti, ani by neměly přesvědčovat dospělé aby svým dětem předměty koupili
- Zákazníci by měli být o platebních podmínkách adekvátně informováni a nákupy by neměly být provedeny skrze výchozí nastavení bez výslovného souhlasu kupujícího
- Prodávající by měl poskytnout emailovou adresu, na které by ho mohli zákazníci ohledně dotazů či stížností kontaktovat
„Evropský průmysl mobilních aplikací má ohromný potenciál pro vytváření pracovních míst, budoucí růst i pro zlepšení našich každodenních životů skrze inovativní technologie. Aby se mohl potenciál tohoto sektoru naplnit, musí mít k novým produktům zákazníci důvěru. Klamání zákazníků je bez pochyb špatný obchodní model a také to jde proti duchu pravidel Evropské Unie na ochranu spotřebitelů. Evropská komise bude od aplikačního průmyslu očekávat naprosto jasné odpovědi na otázky a obavy vznesené obyvateli a národními orgány spotřebitelů,“ uvedla v tiskové zprávě víceprezidentka Viviane Reding, Eurokomisařka pro spravedlnost, základní práva a občanství.
Cílem schůzek by tak vedle odpovědí mělo být i nalezení společného porozumění celé situace. Pokud by výsledky schůzí z nějakého důvodu neodpovídaly představám Evropské komise, jsou její představitelé připraveni v problematice i nadále pokračovat „pomocí veškerých nezbytných opatření.“