Dust 514 bude i na konzolích (skoro) zdarma, ale každý hráč bude na počátku nucen do hry investovat 10-20 dolarů, za které dostane in-game kredity k utrácení. Není to tedy stejné, jako by si hru koupil za 20 dolarů, ale silně to klasický model připomíná. Proč tento poněkud komplikovaný systém CCP uplatní, proč prostě hru nebude hru prodávat za těch 20 babek rovnou? „Vždycky jsme věřili, že komunitu a sociální síť každé hry je potřeba budovat pomalu a předvídatelně. Byli jsme svědky toho, že když se to tak nedělá, je výsledkem komunita bez soudržnosti a struktury. Postupným budováním komunity hned od začátku pomůžeme ve hře vytvořit zdravé prostředí,“ prohlásil v rozhovoru pro GI.biz Hilmar Veigar Pétursson, CEO CCP. Dvacetidolarový „poplatek“ je tedy vývojářským bičem na hráče, aby se aktivně do hry zapojili a svoji investici nepromrhali, ale naopak se snažili ji ve hře co nejlépe využít, když už k ní byli "donuceni".
Pétursson dodává, že postupem času mohou tvůrci Dust 514 překonvertovat na plnokrevný free to play model, ale pro začátek potřebují mít věci pod kontrolou, aby pomohli komunitu vykopat ze země, k čemuž slouží právě onen poplatek. Myšlenka je to rozhodně zajímavá a ne zcela scestná. Až příliš mnoho her, které jsou založeny na komunitním a koordinovaném hraní, neudělá díru do světa právě proto, že se z nějakého důvodu ona komunita nevytvoří nebo je příliš fragmentovaná. Příkladem budiž masivní střílečka MAG, což je shodou okolností rovněž PS3 exkluzivní titul.
Pro Dust 514 by mohlo být výhrou napojení na EVE Online, což je hra s jednou z nejlépe fungujících komunit v rámci online her obecně. Už nyní jednotlivé klany EVE Online shání hráče, kterým jdou střílečky, aby si je najaly jako žoldáky a agenty pro Dust 514. Jak známo, události z této střílečky totiž budou přímo ovlivňovat situaci v EVE Online. A to do vydání Dust 514 zbývá nejméně rok, spíše však víc. Už nyní se tedy postupné budování komunity jinak, než jenom zveřejňováním obrázků a planých slibů na fórech, ukazuje jako užitečné.
Pétursson zatím neprozradil, co všechno si hráči za těch 20 dolarů přeměněných na in-game peníze budou moci pořídit. Jestli budou mikroplatby určené pro nákup doplňkových předmětů, které neovlivňují samotnou hratelnost, jak tomu bude po dohodě s hráči v EVE Online, nebo naopak půjde o model, kde bude možné nakupovat skrze mikroplatby nové schopnosti, zbraně – zkrátka výhody ve hře. Vývojáři sice mají jisté představy, jak by to mělo fungovat, ale ty se začnou prověřovat až na konci tohoto roku, kdy se začnou jednotlivé segmenty hry privátně testovat, a ukáže se, jak moc jsou životaschopné.
A pouze dalekosáhlá budoucnost ukáže, jestli je vůbec propojení EVE Online a Dust 514 životaschopné, zvlášť když je Dust 514 PS3 exkluzivní. Na první pohled to moc smysl nedává, protože EVE Online je prototyp hardcore PC hry, která by na konzolích nikdy nefungovala. Pétursson však předestírá pádný argument, proč dává smysl mít Dust 514 pouze na jedné konzolové platformě: „Konzolové platformy jsou dost složité, hlavně to, jakým způsobem řeší technické zázemí. Hodně se v tom liší. Výběr buď jedné, nebo druhé platformy nám poskytuje více prostoru k inovaci.
Kdybychom totiž chtěli hru udělat na více platforem, museli bychom vše upravovat podle nejslabšího článku celé skládačky a nemohli bychom tak realizovat ty opravdu zajímavé věci. No a v Sony nám rádi umožnili dělat to, co jsme po nich žádali až do té míry, že říkali ‘tohle po nás ještě nikdo nechtěl, nikdy jsme o tom nepřemýšleli, ale proč ne’. Hodně nám v Sony pomáhají a umožňují realizovat zajímavé věci, což nás přesvědčilo k tomu, abychom se dohodli s nimi.“
Nezbývá než doufat, že CCP a Dust 514 nezaplatí obvyklou nováčkovskou daň, kterou musí dát do banku titul, který prošlapává cestu ostatním a nezřídka to s ním dopadá špatně, protože funguje jako testovací zvířátko.