Debata o vývojáři placených let's play videích značí nutnost profesionalizace let's play scény
zdroj: tisková zpráva

Debata o vývojáři placených let's play videích značí nutnost profesionalizace let's play scény

16. 7. 2014 18:08 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Nesmírně zajímavé téma už nějakou dobu řeší v sérii článků server Gamasutra. Věnují se fenoménu letsplayerů na YouTube a mimo jiné se bez předsudků či odsuzujících závěrů dotýkají otázky etiky tvůrců videí a důvěryhodnosti vzniklých materiálů. V rámci dotazování skoro stopadesáti anonymních letsplayerů Gamasutral zjistila, že čtvrtina významnějších youtuberů, s počtem odběratelů nad pět tisíc, dostala peníze od vývojářů či distributorů za prezentování konkrétní hry.

Graf s výsledky průzkumu najdete zde. Rozdělení na dva koláče je logické. Pouhá dvě procenta dotazovaných tvůrců videí s méně než pěti tisíci odběratelů na YouTube odpověděla, že někdy dostali peníze od vývojáře či distributora. Dopad videí těchto tvůrců videí je příliš malý na to, aby byl kvůli propagaci zajímavý.

Pětadvacet procent youtuberů s počtem odběratelů nad pět tisíc odpovědělo, že peníze dostali a dalších pět procent se nechtělo vyjádřit. Protože někteří tvůrci videí z této skupiny už mají víc než milion odběratelů, jsou logicky pro vývojáře a vydavatele mnohem zajímavější.

Teoreticky nejde o nic závažného. YouTube je stejně propagační platforma, jako je platformou pro uplatnění tvůrčích ambicí. Jde jen o označení každého výtvoru, zda jde přímo o reklamu, sponzorovaný obsah nebo čistě osobní dílo.

Údaje z průzkumu Gamasutry rovněž neříkají, že letsplayeři měnili u sponzorovaných videí obsah, aby vyhovoval sponzorovi. Průzkum jen říká, kolik z nich monetizuje svou popularitu i mimo tradiční formu AdSense reklam na YouTube.

biscuit zdroj: tisková zpráva

Pro jistou část komunity a rovněž některé letsplayery je však vytváření sponzorovaných videí nepřípustné. Řada lidí považuje „zábavný záznam hraní na internetu“ za přímou zpověď od hráče pro hráče a zprávu o tom, jak se jim konkrétní hra líbí.

Mnozí letsplayeři se dokonce zuby nehty brání argumentu, že vlastně vytváří recenze. Kupříkladu TotalBiscuit (John Bain) v této diskusi vysvětluje, že recenze nedělá, protože neudílí hodnocení a videa za recenze neoznačuje. Problém je ale v tom, že stejně hry hodnotí a diváci jej vnímají jako zpravodajce, který poskytuje tradiční servis ohledně kvalit hry. I proto se TotalBiscuit stal terčem kritiky za to, že dělá placená promo videa.

Můžeme se však něčemu takovému divit? Nejpopulárnější letsplayeři mají vliv na statisíce až miliony potenciálních zákazníků. Je pouze logické, že herní firmy chtějí, aby tvůrci videí o zrovna o jejich hře informovali, a neváhají pro to vynaložit jisté finanční prostředky. Platí to hlavně pro menší studia, pro které může jít o reklamu, jakou by si jinak tradiční cestou nemohli dovolit. A můžeme se divit letsplayerům, že neodmítají finance za svou práci, zvlášť když kvůli tomu nemusí nijak měnit obsah svých videí (jak alespoň řada z nich tvrdí)?

Pro mnohé jde však o znesvěcení fenoménu let's play videí, protože se do nadšeneckého prostředí najednou vloudily finance a marketing. Post Mortem hry Guns of Icarus Online odhalil, že v rámci propagace se uskutečněn turnaj skrze YouTube kanál Polaris, ve kterém se vývojáři utkali se slavnými letsplayery jako Angry Joe, TotalBiscuit či PBG. Každý z nich přitom hru okomentoval v samostatném videu.

Formu této placené kampaně nabídla YT sít Polaris. Na návrh tvůrci hry přistoupili poté, co jim TotalBiscuit potvrdil, že podobné kampaně dělal i s mnoha jinými nezávislými hrami. Když se podíváte na video, skutečně je označené jako součást promo kampaně Guns of Icarus Online. Bohužel pouze textově a v popisku videa, kde si něčeho podobného málokdo všimne. Na to konto se logicky objevují pochybnosti, jestli se všichni zúčastnění opravdu dobře baví, nebo jde o hrané reakce kvůli zadavateli kampaně. Fakt, že tvůrce videa bere peníze od tvůrců obsahu, který ve svém videu hodnotí, je pro mnohé hranicí, co by se neměla překračovat.

Gamasutra se v rámci dotazníku zeptala, zda jednotlivým letsplayerům přijde v pořádku, aby dostávali peníze od vývojářů nebo si o ně dokonce sami řekli za to, že se jejich hře budou věnovat. Seznam odpovědí najdete v článku - jsou mezi nimi reakce souhlasné, ale též nesouhlasné. Kupříkladu si můžete v článku přečíst, že „youtubeři prokazují tvůrcům službu, proto by za to měli dostat zaplaceno.“

Zazněl však i opačný názor: „Není to správné. Většina youtuberů si i tak vydělává reklamami a ještě dostanou hru zdarma. Udělat video jen proto, že za to dostanete peníze, mi nepřijde správné.“ Jiné názory říkají, že placená videa jsou v pořádku, ale jen když divák ví, že tvůrce dostal za video peníze. Právě tato neprůhlednost by mohla nahlodat důvěru v práci některých oblíbených letsplayerů.

Reflektoval to i TotalBiscuit. Původně se hádal, že nemusí dávat upozornění do videí, která jsou placená, protože Federal Trade Commision (americká vládní agentura, která se věnuje ochraně spotřebitele) požaduje, aby zmínka o placené propagaci byla uvedená u videa jen písemně. Což TotalBiscuit splnil. Bohužel jsou podobné zmínky uvedeny v popisku videa na YT úplně dole - skoro by se chtělo říct schválně, aby si toho nikdo nevšiml. A pokud je video někde vložené a nerozkliknete jej na YouTube, neuvidíte popisek vůbec.

Včera se k této situaci v článku vyjádřila Mary Engle z Federal Trade Commision a jasně řekla, že něco podobného v pořádku není. „Říkáme, že upozornění musí být spotřebitel dobře vidět nebo slyšet. Neříkáme jaká slova přesně máte použít, ale lidé musí poznat, kdy bylo za obsah zaplaceno tvůrcem hodnoceného obsahu, a kdy ne.“

Na to konto TotalBiscuit oznámil, že bude do videí dávat upozornění, pokud půjde o placenou propagační akci. Jen mám podezření, že reaguje na slova Engle a nerozvádí svůj argument „pokud vám věří vaši diváci, musíte i vy věřit jim.“

yogscast zdroj: tisková zpráva

Nejde však jen o TotalBiscuita. Populární kanál Yogscast se sedmi miliony odběratelů zveřejnil program, v jehož rámci bude během měsíce propagovat určitou hru (v červenci to bude Space Engineers) výměnou za procenta z prodejů. Komunita se na to netvářila pozitivně a šéf Yogscastu Mark Turpin musel reagovat otevřeným dopisem.

Důležité je, zda se fenomén let's play videí na YouTube dokáže vyrovnat s faktem, že je zajímavý kvůli propagaci. Skončila doba idealistického malování si let's play videí jako ničím neovlivněné zkušenosti přenesené na video. Přišel čas, kdy si diváci musí vybírat, komu z prezentujících věří a komu ne. Je to ale proces, kterým musí projít většina médií.

Otázkou zůstává, zda nemůže současný proces profesionalizace zlomit některým letsplayerům vaz. Nejde jen o případnou ztrátu části publika, ale o velmi cílené napadání, které okamžitě sklouzne k argumentům, že je daný člověk zaplacený. Jelikož je samotný princip let's play videí založen na osobním dojmů a případná nenávist bude cílená na jednoho člověka, nemusí to každý tvůrce vydýchat.

Myslíte si, že je v pořádku, když jsou letsplayeři placení vývojáři či vydavateli za předvedení jejich hry? Vadilo by vám, kdyby váš oblíbený tvůrce videí dělal podobné propagační akce, nebo to berete jako součást byznysu?

Nejnovější články