Dead Space se vrátí, až v EA vymyslí koncept hry pro novou generaci
zdroj: tisková zpráva

Dead Space se vrátí, až v EA vymyslí koncept hry pro novou generaci

17. 6. 2014 13:47 | Téma | autor: Petr Poláček |

Spekulace o zaříznutí série Dead Space kvůli nenaplněným očekáváním EA ohledně prodejů třetího dílu zůstaly pouze spekulacemi. Stejně jako zvěsti o nejisté budoucnosti vývojářů z Visceral, kteří se nám nedávno představili jako tvůrci Battlefield Hardline a doposud neoznámené Star Wars hry. Faktem ale zůstává, že EA ústy Franka Gibeaua už v roce 2012 ventilovala podmínku, podle níž od Dead Space her potřebuje prodeje okolo pěti milionů kusů, aby se jejich produkce vyplatila. Třetímu dílu se ale uvedenou metu překonat nepodařilo (odhadované prodeje 1,75 milionů kusů). Co to znamená pro budoucnost série? Je efektivně mrtvá, spinká snad na věčnosti nebo si jen z příkazu nadřízených orgánů EA vzala dlouhou dovolenou a vyjela si třeba na cestu kolem světa? Víceprezident EA Studios Patrick Söderlund má na otázky odpověď, ale ne příliš přesvědčivou.

V rozhovoru pro Polygon se Söderlund dušuje, že vedení EA v obecném měříku chce nechat studia pracovat na věcech, na kterých chtějí pracovat vývojáři ze svého rozhodnutí. A momentálně jsou prý v rámci studia Visceral všichni enormně nadšení z vývoje BF Hardline a Star Wars hry. Ale co tedy Dead Space? Mohou na čtvrtém dílu, který už se dle dřívějších spekulací nacházel ve fázi preprodukce, začít pracovat po dokončení alespoň jednoho z uvedených aktuální projekt?

Spíše se zdá, že ne a EA přeci jen nenechává studiím stoprocentní volnost ve výběru nových projektů. Vyplývá to ze Söderlundova komentáře: „Myslím si, že někdy uděláme další Dead Space? Podle mě ano. Když a až na to ale dojde, tak se musíme zamyslet, proč byly předchozí díly úspěšné, a jak by měla vypadat Dead Space hra pro novou generaci.“ 

Dovolím si vyjádření Patrick Söderlunda přeložit do srozumitelné řeči: „Až se rozhodneme udělat nový Dead Space, bude to pravděpodobně úplně jiná hra než předchozí díly. Hlavně v tom, že bude dobrá, ale zároveň se bude, na rozdíl od předchozích dílů, také dobře prodávat.“

Samozřejmě Söderlundovi rozumím. Žádná firma nechce vydávat špatné hry, naopak je tam vždy snaha o to, aby hra byla co nejlepší. Platí to pro EA, pro Activision a platí to i pro CD Projekt. Zároveň se ale taková hra musí i prodávat, což opět platí pro všechny firmy. A ne vždy se podaří jednu z podmínek naplnit.

Rozdíl je v tom, že když se blbá hra prodává, mají tvůrci šanci dělat pokračování a svá pochybení napravit. Když se ale dobrá hra neprodává, většinou další šanci nedostane. Maximálně jednu, ale pokud se nedostaví dvakrát takový úspěch, je to pro značku konečná na o to delší dobu. Vychází z toho logicky, že rozhodující jsou prodeje, které Dead Space série nedokázala ve finálně přitáhnout v dostatečném množství, aby mohla dále pokračovat.

Fanouškovskou základnu však Dead Space rozhodně má a nebojím se použít srovnání s Mirror’s Edge. EA uloží Dead Space na pár let k spánku, nechá fanoušky, aby si sérii v mezičase zbožštili (na to špatné zapomenou, udrží v hlavách jen to dobré - klasika), a později se pokusí o restart s dalším dílem.

Podobný závěr mi alespoň vyplývá z vyjádření Söderlunda pro Polygon: „Neberte to tak, že oznamuju Dead Space hru. Na žádné se nepracuje, aby bylo jasno. Jen říkám, že na otázku, jestli existuje možnost, že nějaká DS hra v budoucnu vznikne, odpovím, že absolutně ano.“ 

Fanoušci Dead Space tak mohou tipovat, jak dlouhý spánek sérii čeká. Tři roky, čtyři roky, do další generace konzolí?

Nejnovější články