David Lynch a jeho bizarní vize pro PlayStation 2. Zavzpomínejte na režisérovy kultovní reklamy
zdroj: Sony

David Lynch a jeho bizarní vize pro PlayStation 2. Zavzpomínejte na režisérovy kultovní reklamy

17. 1. 2025 13:00 | Téma | autor: Šárka Tmějová |

Zesnulý režisér David Lynch patřil k těm lidem, kteří dokázali v netradiční formu umění proměnit i prostou předpověď počasí. Ne každý ale ví, že se autor Twin Peaks, Mulholland Drive, Modrého sametu a mnoha dalších výjimečných děl během svého života otřel i o videoherní průmysl. Konkrétně sérií reklam na PlayStation 2.

Kolem roku 2000 oslovila surrealistického režiséra Sony, aby pro ni vytvořil reklamní kampaň, která osloví časné osvojitele a přiměje je pořídit si tehdy zbrusu nové herní zařízení. Ze spolupráce vznikla sada reklamních spotů, kde se PlayStation 2 stává portálem do fantasmagorického Třetího místa.

Jenom připomenu, že na přelomu milénia byly herní reklamy úplně jinou marketingovou disciplínou, než jakou jsou dnes – i v těchto poměrech ale Lynchovy výtvory působily velmi netradičním dojmem.

Kam se totiž ochucené kondomy a rozpraskaná bělma hrabou na klipy, které spíš než reklamu na herní zařízení připomínají vystřižené záběry z Twin Peaks. Čtyřicetivteřinový Bambi vypráví příběh, ke kterému se jistě mohou vztáhnout všichni řidiči a řidičky. Dramatická srážka vozu se srnkou ale nekončí zdaleka tak fatálně, jak by se mohlo zdát. Jiný svět, jiná pravidla, vysvětluje slogan na konci videa.

Půlminutová reklama nazvaná Králíci zase ukazuje spícího psa, který ve snech v kontrastu ke svému domestikovanému životu nahání divokou zvěř. V ní slogan na konci klipu nabádá, abyste i vy navštívili své Třetí místo.

Čímž odkazuje k poslední, nejdelší reklamě s názvem Vítejte na Třetím místě. A zatímco první dva klipy měly vcelku odlehčenou atmosféru, tady už Lynch dává vzpomenout spíše na Mazací hlavu a popouští uzdu svým divokým nápadům. „Ani nebdí, ani nespí.“ Černobílý klip se sirénami a podivnými zvukovými efekty se hemží kouřem, ruce v něm vyrůstají z úst a kachny mluví.

A dokonce mluví hlasem samotného Lynche, jak odhaluje kratičký dokument ze zákulisí natáčení jedné z nejpodivnějších reklam herní historie. Těžko říct, kolik kusů PlayStation 2 pomohla prodat, ale rozhodně zajímavě doplnila mozaiku tvorby krále snové logiky.

Smarty.cz

Nejnovější články