Čeho se tedy vývojáři tolik bojí? Podle Jamese Brooksbyho, šéfa Doublesix, budou nové konzole omezovat kreativní a inovativní hry. Náklady na vývoj totiž zase stoupnou (snad ne o tolik, jako minule), takže se bude muset do vývoje her nasypat ještě víc peněz a studia ani vydavatelé nebudou chtít tolik riskovat. Zvlášť, když ještě bude mít nové konzole ze začátku jen pár lidí a nebude tak existovat moře desítek milionů potenciálních zákazníků.
Nebude na domácích konzolích inovace? Ve sféře nejdražších AAA her asi nebude, stejně jako nyní (až na výjimky). Co ale třeba Xbox Live Arcade? Trh s hrami je navíc úplně jinde, než byl před sedmi lety, kdy současná generace začínala. Inovativní hry jsou dnes k nalezení na iOS, Androidu, v Chrome Web Store. Máme tady rozjetou digitální distribuci, máme streamování her, máme Kickstarter, máme tolik možností, jak se dostat k inovativním hrám, že by nám případná absence inovace v Call of Duty: Modern Warfare 6 snad ani nemusela vadit.
“Lidé jsou nadšení ze všech těch nových způsobů jak udělat, distribuovat a prodávat hry. Těch možností je možná až moc. I když je digitální distribuce považována za cestu kupředu, tak je hodně lidem jasné, že se tyto trhy mění a to velmi rychle. Přesun hráčů na nové systémy se děje a možná je to jen tím, v jakém stádiu konzolového cyklu se nacházíme, ale hráči se rozhodně přesouvají, protože mají tolik možností,” řekl v rozhovoru pro GamesIndustry International Brooksby.
Pak se nabízí otázka, jestli nové konzole nepřijdou už trochu s křížkem po funuse. Nebude už třeba taková pátá šestá generace iPadu standardem pro hraní všech her? Zapojíte do nějakého docku, připojíte k (Apple) TV a hrajete. Casual a jednodušší hry nativně, velké AAA hardcore hry přes OnLive. I když kdo ví, co bude za hry na iPadu za dva tři roky. Proč ne? A přijde vám snad, že by tuhle generaci konzolí vymřely inovativní hry, třeba v porovnání s PlayStation 2 érou?