Crawford: „Kickstarter se změnil, je to marketingový kanál“
zdroj: tisková zpráva

Crawford: „Kickstarter se změnil, je to marketingový kanál“

27. 8. 2012 14:40 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Málokdo si uvědomuje, že Kickstarter je tu už nějaký ten pátek a hlavně, že tu byl...

Málokdo si uvědomuje, že Kickstarter je tu už nějaký ten pátek a hlavně, že tu byl předtím, než z něj Double Fine udělali takové uctívané médium. Nicméně právě tato masivní popularita Kickstarteru vedla k určitým změnám, které nyní pocítil na vlastní kůži veterán herního vývoje Chris Crawford. Ten se totiž na Kickstarteru objevil se svým dlouholetým projektem Balance of the Planet. Nyní chybí dva dny do konce projektu a on má 13 tisíc dolarů z potřebných 150 tisíc.


Můžeme tak teoreticky brát jakékoliv výtky ke Kickstarteru jako výkřiky zhrzeného vývojáře, jenže to bychom přešli všechny argumenty, které jsou občas velmi trefné. Osobně myslím, že jedním z problémů projektu je i jeho zaměření - Balance of the Planet se měla věnovat realistické simulaci proměny světa v kontextu enviromentálních a ekonomických změn. Prostě velmi zajímavý námět, který mainstreamového hráče (bohužel) neosloví. Dle Crawforda je však jedním z důvodu celková změna prostředí na Kickstarteru

Crawford konstatuje: „Jak se ukázalo, můj model byl vhodný pro to, čím Kickstarter býval. To znamená, že byl využíván jako napůl charitativní platforma, kde lidé mohli pomáhat tvůrčím projektům, které za to stály, a které by to nedokázaly komerčně. Byly to ale projekty, které si zasloužily realizovat. V oblasti her a komiksu už to ale neplatí“.

Proč to neplatí. Inu, Kickstarter se, jak jsme už párkrát poukazovali i my, stává distribučním portálem. „To co se teď děje“, pokračuje vývojář, „co jsem včas nepochopil, je, že se Kickstarter stal marketingovým kanálem pro hry. Místo toho, abyste si hru koupili po vyrobení, si lidé prostě zaplatí ještě předtím, než je vytvořena. V tomto kontextu to funguje, ale já měl v hlavě ještě ten původní, nyní nefungující kontext a proto se Balance of the Planet na Kickstarteru stala takovým propadákem“.

Tady Crawford určitě udeřil hřebíček na hlavičku. Dříve bylo běžné, že lidé prostě dělali mecenáše projektu, z nějž nic neměli, velmi často jen vyhlídku na další investici. A samozřejmě pocit, že někomu pomohli. Dnes? Přiznejte si, kdy jste naposledy podpořili projekt na Kickstarteru a nevybrali si možnost, kde je v odměně alespoň samotný výsledný produkt? Kickstarter se skutečně stal marketingovým kanálem, který prodává budoucí produkty. Nejste už mecenáši, jste zákazníky, kteří reagují na průzkum trhu.

Což je další věc, v níž Crawford vidí svou možnou chybu. Ukázal totiž veřejné demo nedokončené hry a lidé reagovali na to, že je zde (logicky) spousta nedodělků. Vyvstává tak otázka, zda je dobré něco ukazovat, zda není lepší prostě něco jen slíbit, maximálně se prezentovat nicneříkající animací či ideou s hezkou prezentací (a to píši jako sponzor hned několika takto prezentovaných projektů).

Bohužel, nejde nevidět, že v něčem má Crawford pravdu. Čím dál častěji jsou peníze na Kickstarteru distribuovány do takzvané herní nekromancie, kdy se vrací staré tituly v nových pokračováních, většinou ještě od známých tváří, jejichž jména mají zvuk, ale už nedominují na mapě předních vývojářů současnosti.

„Je tu mnoho skvělých, nekonvenčních her (na Kickstarteru), ale jen velmi málo z nich je zafinancováno. Jediné, které dostanou své zafinancování – bez ohledu na cenu – jsou ty, které se jasně vymezují. … Každá říká v hlavním titulku něco jako – Tohle je plošinovka se zvratem – či – Máme tu RPG s novými pravidly magie“, vysvětluje Crawford.

A má pravdu. Nikdo z nás nemá na to, aby mohl investovat do všech zajímavých projektů (tebe nepočítám Bille). Ale spokojíme se s tím, že podporujeme věci, které známe, chceme je vidět znovu v nové podobě. Nebo jsou to projekty od lidí, které uznáváme a rádi bychom jim dali prostor, aby se kreativně znovu vymáčkli.

Experimentální, novátorské projekty už jaksi ignorujeme, respektive nezbývají nám na ně finance. Což je škoda, protože tak z platformy, která měla být určena právě těmto projektům, skutečně děláme továrnu na retro projekty, které kráčí vyšlapanou cestičkou. Co víc, mnozí z nás investují do projektů, které jsou dávno zainvestované a tím de facto provádí nákup (zajíce v pytli), ačkoliv velmi často má vývojář třeba desetkrát víc, než chtěl i na splnění doplňkových prvků.

A kdo, stejně jako já, někdy čekal, jestli vyvolenému malému projektu v posledním dni přiteče těch posledních pár stovek dolarů, ví, že v tu chvíli proklínáte lidi, kteří klidně přihodí pěníze na projekt, co je už dávno zaplacen.

Jednoduše, Kickstarter se opravdu stal marketingovým distribučním kanálem. Je to přirozený vývoj byznysu v této oblasti. A je to zároveň určitá ztráta. Nicméně Kickstarter není jediným portálem, který umožňuje crowdfunding.

Nejnovější články