Co trápí nezávislé vývojáře z XBLIG a co by chtěli od Microsoftu?
zdroj: tisková zpráva

Co trápí nezávislé vývojáře z XBLIG a co by chtěli od Microsoftu?

21. 3. 2011 14:20 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Pokud neznáte krásnou zkratku XBLIG, vězte, že jde o Xbox Live Indie Games. Je to uskupení...

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Pokud neznáte krásnou zkratku XBLIG, vězte, že jde o Xbox Live Indie Games. Je to uskupení nezávislých vývojářů, kteří tvoří hry pro Xbox Live pomocí prostředí Microsoft XNA. Členství v XBLIG lze získat jednoduše, prostě se přihlásíte a ročně platíte částku 120 dolarů. Skupina existuje už přes dva roky, ale její výsledky jsou diskutabilní, či spíše „případ od případu“. Někteří vývojáři si XBLIG pochvalují, jiní se nedokázali dostat do černých čísel, což je pro budoucnost jejich další vývojářské existence zhoubné.

Gamasutra uspořádala hromadné interview, v němž se zajímala o to, co dotazovaným na XBLIG chybí a co naopak vyhovuje. Odpovědi jsou zajímavé. Část vývojářů už například neplánuje, že by pro XBLIG dál něco vyvíjela, povětšinou z ryze komerčních důvodů. Uvádí to kupříkladu Matthew z Xona. „Odchod či spíše rozšíření záběru na další platformy má ryze finanční důvody. Vývoj na XBLIG sám o sobě nic nestojí, kromě toho ročního poplatku, ale samotný proces tvorby může být ze začátku dost nákladný“. Pro mnohé další je ale xboxová platforma úspěšným odrazovým můstkem pro další multiplatformní distribuci titulu. Co by ale chtěli nezávislí vývojáři na službě zlepšit?

Jako nejčastější argument je uváděn nedostatek hodnotící škály. Camille z Arkeda konstatuje: „Je třeba mít řazení her podle popularity. Nechme kvalitní věci zazářit“. Podle většiny je přílišný chaos v hrách na XBLIG pro kvalitní tituly kontraproduktivní. Stejně tak jim chybí achievementy a případné žebříčky. „Spousta lidí prostě ty hry hrát nebude, protože nebude odměněna v podobě achievementů,“ říká Luke z Radianu. A to je prý největší bolest.

Všichni dotazovaní se shodují, že pokud pomineme nepřítomnost hodnotící škály, lepší monetizaci zabraňuje i absence základního prvku Xboxu, achievementů. Shodují se i na tom, že nezáleží na způsobu, či jejich počtu (klasické XBLA hry mají třeba 200 bodů), který by mohl být odstupňovaný podle ceny hry, ale hlavní je hráče motivovat i tímto způsobem.

Mnozí tak stojí na rozcestí, zda u platformy setrvat anebo se pokusit prorazit jiným způsobem. K tomu prvnímu mnohé může pobízet fakt, že někteří jejich kolegové se pomocí XBLIG chytli. Bude však třeba i odpovědi od Microsoftu, protože nepřítomnost hodnotící škály je skutečně zarážející. A otázka achievementů? Tady by se měli za ušima drbat i samotní hráči, protože odměnou by nám měla být samotná hra, ne virtuální přeměřování hráčských účtů pomocí gamerscore. Nebo jsou pro vás tyto bodíky důležitou složkou (všichni známe ten milý pocit, když na obrazovce vyskočí ona známá ikonka)?

Nejnovější články