Co prozradil test Steam Machine a Steam ovladače?
zdroj: tisková zpráva

Co prozradil test Steam Machine a Steam ovladače?

5. 11. 2013 16:31 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Před měsícem byli novináři z Verge a dalších světových periodik pozváni k otestování jednoho z prototypů Steam Machine a Steam ovladače od Valve. K vidění byl kupříkladu vnitřek jednoho ze Steam strojů, což je, pokud se oprostíme od PR řečí, prostě od Valve sestavené PC, na které dá firma svůj štempl. Zlý jazyk by mohl říci, že počítač si umím poskládat sám, ale nešť.

Redaktor si pochvaloval systém chlazení tohoto konkrétního prototypu. Prý byl designován tak, že každá komponenta „dýchá“ samostatně. Procesor má výdechy na vrchu krabičky, grafika vzadu, zdroj na boku. Nápad jednoduchý, ale účinný. Nicméně, ten samý zlý jazyk by se mohl ptát, zda nenastane problém, až krabičku od Valve začnou uživatelé cpát v obýváku do poliček.

Design Steam stroje vypadá funkčně a kompletní oddělení jednotlivých komponent, které nejsou poskládané v klasickém puzzle i poměrně hezky. Pokud tedy oceníte krásu vnitřku počítače. Jinak toho ale samozřejmě nebylo moc k popsání. Navíc, Steam Machines budou pro Valve dělat externí firmy a kdoví, jakých podob se nakonec dočkáme.

Steam ovladač s haptickými ovladači naopak má na triku přímo Valve a redaktor Verge si mohl osahat prototyp. Ten ještě nemá dotykovou plošku uprostřed gamepadu a není bezdrátový, ale představa o haptickém ovládání se asi dala udělat dobrá. Jako první při ovládání her je zmíněno zmatení, protože Steam ovladač funguje trochu jinak než gamepad klasický.

Opravdu to bude záležitost zvyku skákat tlačítky na spodku gamepadu, když jste roky navyklí tisknout palcem tlačítka na vršku. Dotykové plošky haptického ovladače navíc sledují každý váš pohyb. Ve chvíli, kdy necháte prst na ovladači odpočinout, a sklouzne vám, tak se vám postava otočí. Na klasickém gamepadu by se přitom nic nestalo.

...

Opět ale platí, že jde o zvyk. Jinak systém haptických plošek obstál na jedničku Nabízí možnost rychlého otáčení, při dotyku na okraji plošky jdete nepřetržitě tím směrem a neunavuje se vám prst, jako když neustále tisknete analogovou páčku. Osobně si neumím představit, že se přeorientuji na ovládání na zadní ploše gamepadu (s PS Vita jsem si prostě nezvykl), ale člověk si říká mnohokrát „nezvyknu si“, i když to nakonec zvládne.

Steam ovladač bude mít navíc veřejně modifikovatelné profily, takže si budete moci ušít styl ovládání sobě na míru. Co se týče samotného operačního systému SteamOS, při demonstraci prý byl systém několikrát přepnut ze SteamOS na Windows a zpět a nebylo nic poznat, ale to není zrovna zevrubný test.

Celkově vypadá celý systém solidně. V průběhu roku 2014 vyjde několik typů Steam Machines v různých cenových hladinách a velikostech. Nejde o záležitost, která by mě jakkoliv zajímala, ale chápu, že malá krychlička, která bude fungovat jako PC do obýváku, může pro některé zákazníky znít atraktivně. Mnohem více mě ale zajímá Steam ovladač. Dokonce se mluví o tom, že by Valve ráda přidala na ovladač možnost pohybového ovládání s využitím gyroskopu.

Během prezentace byla nakousnuta i myšlenka, že by mohla Valve propagovat SteamOS skrze nějakou bombastickou exkluzivitu – nabízí se Half-Life 3. Prý ne, rozhodně ne, že je to proti filosofii společnosti. Žádné exkluzivity pro SteamOS prostě nebudou. Sympatické rozhodnutí. Uvažuje se i o systému ve Steamu, který by vám ukazoval, které Steam Machines danou hru rozběhnou, a které komponenty musíte vylepšit. Na fotky rozebraného Steam Machine se podívejte do daného článku.

Nejnovější články