„Právě teď se oba světy zdají být vzdálené a hodně oddělené. Nekonkurují si, cílí na zcela jiné uživatele – myslím ale, že během pár let uvidíme, že to už není pravda. Myslím, že kvalita, která se u casual her vyvine, bude konkurovat té u tradičních MMO. A potom, protože jde o něco, kde nemusíte měsíčně platit a protože se šíří virálně, odkousnou pořádný kus ze základny klasických MMO her“. Dle Garriotta budou brzy firmy jako EA platit za to, že nedokázaly vstoupit do prostoru casual a sociálních her.
„Jediný důvod, proč Zynga existuje, je omyl lidí v EA nebo Blizzardu, kteří odmítli na tohle pole vstoupit. Každá z těchto významných změn je potenciálem pro nové, velké společnosti, které mohou naplnit nově utvořený prostor. A velké společnosti, které se vyšvihly v předešlém období, následně musí dohánět. Takže ano, myslím si, že tohle je výzva pro Blizzard. Když jste tak dobří, a když vyděláváte tolik peněz, pokud vytvoříte špičkovou hru v dané éře, je těžké investovat do věcí, které se nezdají být profitabilní. Myslím, že to je risk pro každého, včetně Blizzardu, že se včas nepřinutí zareagovat, protože nevidí, jak důležitá a relevantní věc to je“.
Určitě se nedá říci, že by byl Garriott mimo, protože rozvoj sociálního a casual hraní prochází masivním nárůstem zisků a celkového objemu peněz. Je samozřejmě otázkou, zda nepůjde jen o dočasnou bublinu, nicméně už teď si mohou manažeři top firem drbat hlavu, pokud z onoho objemu peněz nemají nic. A co se týče případné konkurence, velké „tradiční“ společnosti nemají na krku jen boj s casual hrami, ale i free-to-play modelem – obě kategorie mohou a budou v budoucnu stále více a více splývat.
2. 11. 2011 11:43 | Téma | autor: Aleš Smutný |
Říct, že se Richard Garriott pohybuje v herním byznysu už nějaký ten pátek, by bylo velmi nedokonalým vystižením toho, co Lord British pro tuhle sféru zábavního průmyslu znamená. Když se tedy rozpovídá o tom, kam hry budou směřovat a na co je třeba se připravit, není od věci naslouchat. A dle jeho názoru bude mít brzy Blizzard se svým klíčovým postavením v MMO sféře pořádné problémy, protože mu na paty šlape casual sekce. Jeho jediným štěstím je zatím to, že si tyto dvě části nekonkurují. Zatím.