zavřít

Carmack napadl odbornost soudního znalce v procesu mezi Oculem a ZeniMaxem

- Téma autor: Aleš Smutný Komentáře: 0

Jak jsme včera psali (viz článek) soud došel k verdiktu v případě právního sporu mezi firmami Oculus a ZeniMax. První jmenovaný musí ZeniMaxu vyplatit kvůli několika porušením zákona půl miliardy dolarů, přičemž jádrem problému je zkopírování kódu, který John Carmack vytvořil ještě v době, kdy pracoval pro ZeniMax. Kromě toho, že obě strany podniknou další právní kroky se ale poměrně netradičně ozval i John Carmack, který je z tónu příspěvku na Facebooku mírně řečeno naštvaný.

Jeho reakce se dá shrnout tak, že nesouhlasí s věcmi, které u soudu zazněly a především zpochybňuje kvalifikaci experta žalující strany, který analyzoval technickou stránku věci. Nejvíce jej naštvalo tvrzení, že se Oculus provinil nepřímým zkopírováním (non-literal copy) materiálu náležejícího ZeniMaxu.

Definice „non-literal copy“ je pro případ a celkově právo v oblasti programování klíčová. Nejde o zkopírování celého kódu, ale částí programu jako jsou sekvence operací, struktura, funkce a metodologie. Jde o důležitou věc, protože znemožňuje prosté obcházení copyrightu tím, že pozmění několik částí programu, aby pak žalovaný argumentoval, že vlastně nejde o ten samý program, protože některé jeho části se liší.

Podle Carmacka ovšem k tomuto nedošlo a stejně tak prý nikdy žádná data ze svých počítačů nemazal. „Autoři Oculu neměli nikdy přístup k Id C++ VR kódu, jen malému kousku shader kódu z dema. Byl jsem opravdu zvědavý, jak dokáže placený expert najít spojitost mezi dvěma zcela nesouvisejícími kódy.“ Placený expert tuto spojitost zjevně našel a podle Carmacka přitom prokázal svou nedostatečnou kvalifikaci. Respektive, že cíleně uváděl porotu a soud v omyl tak, aby vše vyznělo ve prospěch ZeniMaxu. Což není tak překvapivé, vzhledem k tomu, že šlo o experta žalující strany, tedy ZeniMaxu.

Pokud si chcete přečíst celý Carmackův naštvaný příspěvek, v němž mimo jiné i napadá morální integritu daných expertů, můžete tak učinit zde. Samozřejmě, když se ozve jedna strana, brzy na to se ozve i druhá, tedy ZeniMax. Jejich reakce je kratší, méně zabíhá do technických detailů, ale zasahuje místa, která Carmack ve svém příspěvku nepokryl.

„Kromě výpovědi experta ohledně přímého i nepřímého kopírování, sami programátoři Oculu přiznali, že použili copyrightem chráněný kód ZeniMaxu (jeden doslova řekl, že jej přímo vyjmul a nakopíroval do Oculus SDK) a Brendan Irbe písemně požádal o licenci pro ‚zdrojový kód poskytnutý Carmackem‘, který potřebovali pro Oculus Rift.“ A aby si rýpli do Carmacka, zástupci ZeniMaxu dodali, že nezávislý soudní expert, tedy ne jejich, zjistil, že 92 procent Carmackova harddisku bylo smazáno a data permanentně zničena, hned poté, co se dozvěděl o žalobě.

Celá kauza tedy nyní přerostla v tristní dohadování se kdo lže a kdo ne. Což vlastně stálo už na jejím začátku. Faktem zůstává, že tímto rozhodně celý případ nekončí. Oculus se odvolá a ZeniMax zvažuje další žalobu, která by vedla k větší pokutě a zastavení prodejů Oculus Rift. Takže tohle berte jako první kolo.

Tagy: soudní spor virtuální realita

Zdroje: Facebook,Gamasutra,PC Gamer

Novinky na CZC.CZ

Poslední komentáře

celkem 0

Český herní web, který se soustředí na hry pro PC, PlayStation 4, Xbox One, Xbox 360, PlayStation 3, Nintendo Siwtch, 3DS, DS, PS Vita, Android a iOS. Pro všechny platformy nabízíme recenze, preview, videorecenze i pravidelné novinky. Na Games.cz najdete i pravidelné testy a novinky z oblasti hardwaru, podcasty, rozsáhlou databázi her a speciály k očekávaným hrám ze sérií jako Kingdom Come: Deliverance, Red Dead Redemption, Call of Duty, The Elder Scrolls, Assassin's Creed, Grand Theft Auto, Battlefield, nebo FIFA.