Call of Duty Online se musí přizpůsobit specifikům čínského hráče
zdroj: Archiv

Call of Duty Online se musí přizpůsobit specifikům čínského hráče

19. 6. 2014 15:56 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Myslíte, že herní zážitek je univerzálně přenosný napříč kulturami? Kdepak. Své vám o tom pro Polygon říkají vývojáři multiplayerovky Call of Duty Online, která je určená vyhradně pro čínský trh. Activision a studio Raven Software pracují na hře už tři roky a postupně zjišťují, v čem všem je čínský trh specifický. Došli přitom k nesmírně zajímavým poznatkům, podle nichž musí hru upravovat.

Dosavadní jedničkou na čínském trhu je nejvýdělečnější hra světa, válečná střílečka CrossFire, kterou provozuje Tencent. Stejná společnost také spolupracuje s Activision na vydání Call of Duty Online, protože cítí, že čínský trh už potřebuje změnu, vývoj vpřed a značka Call of Duty je zde známá – byť Activision otevřeně přiznává, že primárně kvůli pirátství.

Jak se tedy s CoD Online na čínském trhu prosadit? Základní úvaha je jednoduchá. Oproti CrossFire (viz trailer níže) nasadíte mnohem hezčí Call of Duty Online (složenou z grafiky a herních mechanik vyzobnutých z Modern Warfare 1-3, Black Ops, Ghost i Advanced Warfare) a je vyhráno, Číňané vám utrhnou ruce. Ale ouha, tak snadné to není.

Kupříkladu může čínské hráče odradit grafické zpracování. Ne tím, že hra podle nich vypadá špatně, právě naopak. Čínského hráče můžete snadno zastrašit příliš dobře vypadající hrou, protože si pak řekne, že ji na svém počítači nerozchodí. Activision se musí postarat, aby byla hra co nejméně náročná a klient, aby se tahal rychle.

zdroj: Archiv

Důležitou roli hraje i obsah. Některé mechaniky jsou prý kulturně nepřenositelné. Když hráč na západě vidí velký blýskavý předmět, automaticky chápe, že jde sebrat a je to žádoucí. Čínský hráč má ale zcela odlišné návyky a sebrání předmětu se vyhýbá. Týká se to třeba módu Kill Confirmed, kde sbíráte psí známky padlých protivníků a parťáků. Pro Číňany je tohle typ hry, který se jim nelíbí a nechtějí jej hrát. Uvedená data jsou založena na rozsáhlém průzkumu trhu a testování na vybraném vzorku dvou se tisíc hráčů.

Další věcí, která čínské hráče od západní podoby CoD odrazuje, je obtížnost. Když vidí záznamy z opravdu hektického hraní z posledních dílů CoD, automaticky hru vnímají jako příliš složitou. Vyplývá to hlavně z faktu, že CrossFire a další čínské střílečky nepoužívají střelbu s mířidly nebo zalehávání. Když k tomu přidáte skákání a killstreaky, vzniká natolik zastrašující obrázek komplexní hry, že se část čínských hráčů raději vrátí k tomu, co zná a zvládá.

zdroj: Archiv

Raven Software proto do hry přidává rozsáhlé tutorialy, které hráčům vysvětlí, že použití mířidel jim zvyšuje přesnost a pohyb po mapě není zas tak obtížný. Vlastně si musí svou hráčskou základnu vycvičit na jiný druh herního obsahu, než jsou zvyklí.

Stejně tak je ale nutné uzpůsobit potřebám čínského trhu free to play obsah. Všechny módy musí být zadarmo, příjem vyplývá z úprav hráčských postav ať už kosmetickými předměty, nebo lepšími zbraněmi, které pořídíte jen za peníze. Čínský, respektive asijský hráč nemá s tímto přístupem problém a považuje zvýhodnění za reálné peníze za férové, což je zrovna věc, kterou západní hráč nemůže ani vystát. Inu, jiný kraj...

Call of Duty Online bude mít tři mód. Klasický multiplayer bez módů typu Kill Confirmed, které místní hráči nemají rádi. Dále kampaňový modul s názvem Hero Ops. A nakonec mód Cyborg Evacuation, což je ekvivalent klasických zombie módů. Protože je ale v Číně téma oživlých mrtvol nepřípustné a hra by neprošla u státních orgánů, zombíky nahrazují ploužící se krvežízniví roboti.

Jak je vidět, není hraní jako hraní. Pokud je nějaký trh dostatečně velký, jako je právě ten čínský, vytvoří si vlastní návyky, které nejsou nutně špatné, jsou jenom odlišné. Pokud pak chce vydavatel se svou hrou na lokálním trhu uspět, musí se přizpůsobit zdejším mravům. Tím spíš, pokud jde o free to play titul, který musí zapůsobit dlouhodobě.

Nejnovější články