Blizzard odškodní korejské hráče za potíže s Diablo III
zdroj: tisková zpráva

Blizzard odškodní korejské hráče za potíže s Diablo III

21. 6. 2012 19:08 | Téma | autor: Petr Poláček |

Třetí Diablo bylo, je a ještě nějaký čas určitě i bude zdrojem zpráv, které vás rozhodně nenechávají v klidu. Spouštění hry bylo poněkud dramatické a její postupné záplatování také přináší řadu podnětů k diskusi, protože neprobíhá zcela standardním způsobem. Podle vyjádření Blizzardí podpory mohou být čerství kupci digitální kopie Diablo III z Battle.net omezeni (nebo spíš odsouzeni) až na 72 hodin k hraní tzv. Startovní edice. Minimálně v severní Americe.

V postu na US fóru Battle.netu se sice píše, že tahle vynucená karanténa obvykle celé tři dny netrvá, ale už samotná existence tohoto opatření má vysloveně popuzující efekt, protože Startovní edice hráče nepustí za 13. level, neumožňuje mu účast v jakékoli formě aukce, drží jej mimo online multiplayer v rámci Global Play a umožňuje mu hrát první akt pouze do určité fáze.

V dalším postu se zástupce podpory Blizzardu omlouvá za tuto nepříjemnost, ale prý je takto nutné každého majitele digitální kopie na nějaký čas omezit v rámci boje proti podvodům a podezřelým aktivitám, které ničí zážitek ze hry ostatním hráčům. Jakým aktivitám, to už nedodal. Každopádně, podle Kotaku může mít zavedení karantény po aplikaci patche 1.0.3. něco společného s bugem, který hráče limitoval v získávání zkušenostních bodů, i když dle Blizzardu prý byl už v mezičase odstraněn.

Situace je tedy zdá se dost nepřehledná a chtít si Diablo III teď koupit, tak bych asi svou kreditku zase pěkně zastrčil do šrajtofle a počkal, až si Blizzard všechny problémy vyřeší. V takovém případě by se ale mohlo stát, že až bych si na svou touhu hrát Diablo III za pár týdnů vzpomněl, tak už by dávno mohla být pryč a Blizzard by tak přišel o zákazníka. Chci tím naznačit, že sice rozumím a do značné míry i chápu, že spuštění online hry, která navíc tak nějak operuje s reálnými penězi, není žádná sranda, ale tolerance má své hranice.

Tím se zároveň dostávám k druhému Diablo III temátku, které herní weby po celém světě zaujalo. Jihokorejské kanceláře Blizzardu byly na počátku června poctěny návštěvou vyšetřovatelů, kteří přišli prověřit okolnosti problémového spuštění Diablo III v této zemi. V zásadě šlo o to, aby se určilo, jestli Blizzard vůči zákazníkům pochybil, nebo ne.

Jižní Korea má totiž takový hezký zákon, který zákazníkovi přiznává nárok na náhradu či vrácení peněz do sedmi dní, pokud produkt z jakéhokoli důvodu nefunguje. A nevztahuje se to jenom na fyzické zboží, ale i na software. A ruku na srdce, Diablo III asi krátce po zahájení prodeje spoustě jihokorejských hráčů nefungovalo. Požadovali tedy vrácení peněz, což ale Blizzard normálně neumožňuje.

Blizzardu však nyní dle WSJ nezbylo nic jiného, než se jihokorejskému právu podřídit a nabídnout všem postiženým hráčům jistou formu odškodnění. Jinak by asi došlo ke střetu s jihokorejskou vládou, což by pro Blizzard pravděpodobně neskončilo dobře. Hráčům s postavou do 40. levelu tak Blizzard nabízí až do začátku července blíže nespecifikovanou kompenzaci, zatímco hráči s postavou do 20. levelu mohou hru vrátit a žádat zpět své peníze v plné výši (opět to platí po určitou dobu).

Pokud vám to nepřijde zajímavé, zkuste se nad tím zamyslet ještě jednou. Pokud by totiž i na Západě platily podobné zákony, musely by se herní a softwarové firmy obecně mít na pozoru před tím, aby na trh nedodávaly nehotové produkty. Což se v současnosti normálně děje s tím, že se spoléhá na toleranci uživatele a na zvyk - že to tak prostě chodí. Vlastně nenajdete MMO hru, která by v den spuštění fungovala tak, jak by fungovat měla.

Netýká se to samozřejmě jenom onlineovek, ale i klasických her v krabicích, u kterých není zběsilé vydávání patchů v prvních dnech a týdnech prodeje nic zvláštního. Pokud by ale i tady platila legislativa, která by se k softwaru chovala jako k jakémukoli jinému produktu a požadovala jeho plnou a dopředu anoncovanou funkčnost hned od chvíle zakoupení, tak by asi vývojáři a vydavatelé museli zcela změnit svůj systém fungování, tedy vývoje a vydávání her.

Pro hráče by to samozřejmě bylo jen dobře, i když by to možná poslalo pár firem ke dnu kvůli nákladům spojených s přípravou hry na vydání. Argument, že se hra prostě nedá otestovat tak, aby byla stoprocentně funkční za všech okolností, naprosto chápu a tím pádem je na místě jistá míra tolerance. Není ale pochyb o tom, že na tuhle toleranci spousta firem hřeší a uvádí na trh produkty, které by klidně i dalších pár týdnů na úpravy potřebovaly. A to je špatně, v takovém případě už trpělivost přetéká a mít možnost žádat vrácení peněz, hned bych toho využil.

Lze tedy doufat, že z celého toho humbuku okolo vydání Diablo III si vezme ponaučení nejenom Blizzard, ale i další firmy. Myslím si totiž, že tlak na zavedení legislativy posilující práva zákazníka, bude stále větší a doba, kdy tvůrce ponese odpovědnost i za kvalitu a funkčnost hry, tak není daleko.

Nejnovější články