Battle Chess aneb masakr na šedesáti čtyřech polích
zdroj: tisková zpráva

Battle Chess aneb masakr na šedesáti čtyřech polích

23. 9. 2013 15:35 | Téma | autor: Pavel Dobrovský |

V pátek 27. září vychází 234. číslo magazínu LEVEL, a stejně jako v předchozích měsících vám při té příležitosti chceme ukázat, jaký druh článků v Levelu můžete najít. Po rozhovoru s Martinem Klímou, který měl prezentovat spíše seriózní stránku obsahu Levelu, jsme pro zveřejnění na Games vybrali z čísla 233 článek z retro rubriky, jenž ukazuje hravější druh obsahu v našem magazínu. Pokud se vám hravá vzpomínka na legendární Battle Chess bude líbit, tak vězte, že v aktuálním čísle 234 si Pavel podobným způsobem pohrál s Cannon Fodderem. Příjemné čtení.

Šachy jsou hra královská, hra logická, hra prastará, hra napínavá a v neposlední řadě hra krvavá. Alespoň v podání Battle Chess z roku 1988. Nebylo snad na přelomu osmdesátých a devadesátých let nikoho, kdo by Battle Chess nehrál nebo se na ní alespoň nedíval u kamaráda. Byť šlo o šachový simulátor, našli jste v něm spoustu zábavy a potvrzení síly videoherního média. I z na první pohled fádní a nudné hry se může dotykem jedniček a nul stát skvělá zábava.

Animační hody

Battle Chess byla na první pohled celá o animaci a soubojích. Jednotlivé herní kameny si protahují končetiny a vyrážejí po šachovnici prkenně jako oživlé sochy do boje proti nepříteli, se kterým se srazí za zvonění mečů, prskání magie a výkřiků. Pěšák útočí na střelce kopem do rozkroku. Věž, ve skutečnosti kamenný obr, zatluče nepřítele do země. Král zastřelí rytíře. Pro každý útok nebo obranu tu je jedna animace, takže ve výsledku jich jsou desítky. Battle Chess rádi hráli i šachoví neználci jen kvůli tomu, aby zkusili své figury došoupat k další animaci, kterou ještě neviděli.

Interplay to při vývoji myslela s tématem vážně. Tohle neměl být jednoduchý simulátor šachů s líbivou výtvarnou stránkou. Do systému programátoři zakódovali třicet tisíc pohybů a kvalitní umělou inteligenci, která dokázala zatopit i protřelým šachistům. Hra musela být dokonalá, protože byla jednou z prvních, kterou firma vydávala bez pomoci Electronic Arts a musela se tedy pořádně ukázat. Povedlo se jí to přímo světově a několik let po vydání se Battle Chess dokonce dostala do filmu Tah jezdcem o šachovém šampionovi (Christopher Lambert), který je obviněn z několika vražd.

Z vesmíru na počítače

Vidět svojí oblíbenou hru ve filmu, to udělá hráčům vždy radost. Jenže Battle Chess byla mezi mladými populární i kvůli jinému filmu a to sice Hvězdným válkám, konkrétně jejich čtvrté epizodě. Hra byla nejblíže tomu, jak se dalo dostat k holograficky promítaným šachům, které na palubě Millenium Falcon hraje Chewbacca s droidy R2-D2 a C-3PO – kdo v mládí tuhle scénu viděl, ten chtěl něco podobného hrát celý život. A vlastně to je i důvod, proč jsme tento měsíc vybrali Battle Chess – viděli jsme v záchvatu důchodcovské touhy po mládí Hvězdné války a hned na to si museli Battle Chess zahrát.

Při pátrání po nejautentičtější verzi na internetu jsme narazili na Battle Chess Special Edition od Good Old Games. Balení obsahuje Battle Chess, Battle Chess II: Chinese Chess a Battle Chess 4000, tedy celou sérii, ve které se kromě tematické grafiky měnila k lepšímu i umělá inteligence. Díky chytrým lidem z GOG se dá jakákoliv verze bez problémů spustit na moderních operačních systémech. Takže jdeme na věc!

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

14:00-14:05

Battle Chess si na nic nehraje a okamžitě po úvodní obrazovce zobrazuje šachovnice připravenou k první partii. Pro jistotu klikám pravým tlačítkem myši pro zobrazení nabídky a volím třetí obtížnost z deseti a minutový limit pro jeden tah. Kdybych se snad nechtěl na trojrozměrné figury dívat, mohu přepnout do 2D šachovnice, ale tím by se z krvavé řeže stal normální šachový simulátor.

14:05-14:08

Zahajuji tradičně koněm, tedy v americké verzi rytířem na G3. Počítač odpovídá podobně. Chvilku si laškovně ukazujeme, že umíme tahat figurkami, načež v touze po první krvi odkrývám jeho rytíři svého pěšáka. To nevadí, že jsem o něj přišel! Souboj to byl velkolepý a z primitivních digitalizovaných zvuků pouštěných přes reproduktor počítače mi začaly brnět zuby.

14:08-14:25

Pokračuji v klasické Dobrovského hře, která byla zdokumentována u mnoha příležitostí a můžete se o ní dozvědět více v odborných příručkách, obvykle v kapitolách „jak nehrát jako chaotik“ a „zmatek na bojišti“. Umělá inteligence asi skutečně rozhozená je, protože jí trvá dlouho, než na mé tahy odpoví svými. Naštěstí tu je tlačítko „force move,“ kterým se dá přinutit ke svižnosti.

14:25-14:35

Nepřátelský rytíř vyráží po mém. Odsekává z něj končetiny jako Artuš z černého rytíře v Monty Pythonově Svatém grálu. Věru nepěkný pohled. Uvolňuji si tím věž – konečně! Kolos vyráží dopředu jako Kamenožrout z Nekonečného příběhu, nezadržitelný, vytrvalý, pomalý... až příliš pomalý. Její drtivé útoky kamennou pěstí ale stojí za to.

14:35-14:40

Armáda úpí. Krev cáká a počty figur řídnou. Někdy uprostřed bitvy si uvědomuji, že u některých her modernější počítače nepomáhají v rychlosti – Battle Chess se stejně jako před dvaceti lety na procesoru Intel 80386 s 4 MB paměti hýbe na čtyřjádru s 8 GB paměti jako šnek. Zejména animace se přehrávají pomalu, a tak přepnutí do 2D pohledu není až tak špatný nápad – animace odpadnou a hra se mírně zrychlí, nicméně počítač přemýšlí stále stejně dlouho.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

14:40-14:50

Bitva se odehrává především na mé polovině, kam si nepřátelské figury chodí pro smrt jako sedmadvacet českých pánů ke katu Mydlářovi. Defenzivní taktika nese své plody a v jámě na mrtvoly se hromadí rytíři vedle biskupů (střelců) a pěšáků.

14:50-14:55

Dvě věže a jedna královna? Zaručená kombinace, zvlášť když je královna takovou sexy čarodějkou. Stačí jí jen ztepilá postava, aby na ní ke své smůle i biskup mohl oči nechat. Pak už vidí jen blesk a konec.

14:55-14:58

Prohodíme si s počítače pár přátelských šachů, jen aby řeč nestála. Ovšem pozor, co mi to dělá? Svojí královnou se snaží odvést pozornost od pěšáka, který si to štráduje po kraji šachovnice a chce se stát královnou, transsexuál! Nic nebude!

14:58-15:00

Nepřátelský král už není respektovaným králem, ale králíkem, jak peláší po šachovnici a snaží se vyhnout matu. Dokonce se dostal do ponižujícího postavení, kdy ho vyšachoval pěšák. Sice ho okamžitě stírá, ale stejně – ta potupa! Ještě pár tahů a má to spočítané. Zahnaný do koutka, tiše úpí a z mizérie ho vysvobozuje až červená královna. Konec hry.

Přibližně hodinová partie byla epická přesně tak, jak by šachová bitva měla být. Battle Chess tak i po dvaceti letech umí být perfektní hrou, pakliže překousnete rychlost a kostrbatou animaci.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Šachy s terminátorem

Battle Chess byla pouze začátek. Hned po ní následovala variace s čínskými středověkými jednotkami a trilogii završila Battle Chess 4000, ve které byla grafika založená na plastelínové animaci, a roli vojáků zaujaly karikatury na postavy z oblíbených vědeckofantastických filmů.

Úspěch série byl tak velký, že konkurenční firmy neváhaly a vydaly vlastní variace na akční šachy. Mohli jsme tak hrát Star Wars Chess anebo famózně nazvanou Terminator 2: Judgment Day - Chess Wars. Další klony přirůstaly jako houby po dešti a do dneška nedají pokoj. Firma Topware vydala před dvěma lety své Battle vs. Chess prakticky na všechny existující platformy a roku 2005 jste mohli narazit na PlayStation na War Chess, které později na PC uvedla firma Big Fish Games.

Samotná Interplay, respektive Brian Fargo, který měl na starosti původní hru, nejeví o její oficiální návrat velký zájem. Proto, pakliže by se válečné šachy měly vrátit, musíme spoléhat na některou z nezávislých společností.

Zvětšit zdroj: tisková zpráva

Poslední takový pokus proběhl loni, kdy se studio Subdued Software pokusilo s posvěcením Interplay na Kickstarteru prodat lidem Battle Chess: Game of Kings, ale pohořelo a společně s tím zavřelo ukončilo svojí činnost. Co tedy dělat? To je jednoduché: nebát se a hrát Battle Chess. Stojí za to.

Nejnovější články