Activision: Sociální funkce se stanou pro hry nutností
zdroj: tisková zpráva

Activision: Sociální funkce se stanou pro hry nutností

27. 9. 2011 11:01 | Téma | autor: Aleš Smutný |

Tohle asi tradiční hráči, kteří podobně jako já řešili problémy Albionu (Call of Duty bylo synonymem pro Druhou světovou a hranatá krev v Quakovi jako něco přelomového), uslyší buď neradi, nebo to vezmou jako zprávu z jiné planety. Jenže když ze sebe setřeseme nánosy mechu a lišejníků a protáhneme artritické prsty, musíme se podívat na současný herní byznys realistickým pohledem. Sociální vztahy a sítě na internetu se ukázaly být něčím víc, než jen tradiční bublinou a v současnosti ženou nemalou část herního průmyslu vpřed.


V Activision si to uvědomili, a tak představili sociální platformu Call of Duty Elite, o níž jsme toho napsali opravdu spoustu. Electronic Arts následovala se svým Battlelogem pro Battlefield a oba top hráči tak mohou určit směr dalšího vývoje. A Jamie Berger z Activision na to konto prohlásil: „Věříme, že celoroční služba, která bude 24 hodin denně a sedm dní v týdnu rozšiřovat herní zážitek za hranici prostého hraní, bude v dalších letech nezbytností“. Proč se tak domnívá?

„Teď to může být jen názor, ale za tři až pět let nebude, bude to realita. Budete chtít podporovat rozličnou hráčskou základnu a k tomu nuceni nabízet dostatečné služby a dlouhodobou obsahovou strategii. Nevidím způsob, jak by to hry jinak zvládly.“

Mýlí se? Zřejmě, zdůrazňuji zřejmě ne, ale s mnoha a mnoha výjimkami. Je pravda, že současný příklon k socializaci her (mimochodem, všímáte si, jak slovo socializace a sociální ztrácí svůj původní význam?) je silný a nepopiratelný. FIFA 12 má EA Sports Football Club, NfS Autolog... a půjdeme dál. Od prostého propojení s Facebookem, až po vlastní komunitní platformy, které jsou logicky pro jejich provozovatele lepší.

A proč to všechno? Můžete za to vy! Lidé se totiž moc rádi chlubí. Porovnávají. Vyzývají. Ze stejného ranku pochází systém achievementů z X360. To, co byl zprvu jen příjemný pocit, když na vás vykoukla hláška s oznámením o získání něčeho, se změnilo na prostředek, kterým se různí lidé porovnávali až do té míry, kdy jedince s absurdně vysokými čísly zavrhli ostatní jako chudáky, kteří pravděpodobně nemají žádný sociální život. Našli se i hráči, kteří stahovali nejrůznější hříčky na XBLA, kde byly achievementy snadno k dostání.

A pak přišel Facebook, platforma, která zlomila vaz třeba i MySpace. S ní i hry, ale hlavně model kompetitivního hraní, kdy si vše dokazujeme před ostatními. Chlubítko. Sony přišla se svým systémem trofejí, čímž chytla opožděně systém achievementů, který je cpán i do mobilních a PC her. Mobilní herní firmy začaly vytvářet sociální platformy.

Na nás, kteří trávíme herní hodiny hlavně s triumvirátem X360, PS3 a PC, frontálně zaútočily CoD Elite, Battlelogu a ostatní služby. A pozor, ona to není úplně scestná myšlenka. Z těchto platforem může být teoreticky dobrý sluha... ale běda, může z nich být opravdu špatný pán, pokud se jim celý průmysl podřídí. Medializace, marketing, bonusový obsah vznikající jen pro sociální platformu může být dobrý, ale jen při správném poměru.

Navíc by bylo naprosto absurdní snažit se socializovat hry, které pro to nejsou vhodné. V online FPS, proč ne. MMORPG, tam to je přirozené. Ale RPG pro jednoho hráče? Ne, k ničemu. Opravdu chcete porovnávat, kdo už sundal bose Žvahlava a kolik k tomu potřeboval lektvarů? Na to vám stačí Facebook.

Velmi podařený je systém, kde hra ze sociálního kontaktu těží, jako třeba v Demon's Souls, kde si hráči uvnitř hry nechávali užitečné vzkazy a interreagovali spolu. To ale není systém, který si Activision a ostatní představují. Dle jejich modelu se podaří ve hrách zopakovat vliv sociální interakce z reálu. Pokud dítě nevidělo poslední film (jelikož mu to rodiče zakázali) nebo nehrálo tuhle hru či nenosí to a to oblečení, ocitá se v sociální izolaci. Bude se snažit vyrovnat tento deficit a pořídit si hru nebo oblečení, za každou cenu. Ve chvíli, kdy se sociálním systémům ve hrách podaří penetrovat mezi širší publikum, dá se čekat, že virtuální komunity začnou působit stejně.

Smarty.cz

Nejnovější články