Šéf BioWare o Dragon Age: Origins
zdroj: tisková zpráva

Šéf BioWare o Dragon Age: Origins

22. 3. 2009 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Shlédnutí RPG na nějaké výstavě dá jenom líznout kopečku celé zmrzliny. Proto jsme nadšeně přijali možnost popovídat si s Rayem Muzykou pěkně v klidu.

Autor: Miloš Bohoněk
Publikováno: 22.března 2009


Zvětšit zdroj: tisková zpráva Žánr RPG se vyznačuje mimojiné tím, že takovéto hry jsou velké - v různých slovech smyslu. Společné mají však, že i podrobná půlhodinová prezentace na nějaké herní výstavě (naše E3 dojmy) vám dá jenom líznout celého kopečku zmrzliny. Vám se hlavou začnou honit tuny otázek, ale jen co položíte dvě tři, dozvíte se, že už není čas a musí se končit. Proto jsme nadšeně přijali nabídku EA popovídat si s tvůrci v klidu. Kdo by nebyl lačný po informacích, že? Naše desatero otázek si vzal na paškál Ray Muzyka (a já si vždycky myslel, že se tam píše “i” měkké), spoluzakladatel BioWare a viceprezident EA. Místy se trochu cukal a náš dotaz ohledně sexu snad záměrně přeskočil - je tady holt vidět jeho praxe - ale ve výsledku stejně vyklopil zajímavé info, které jen tak někde nenajdete. A jako bonus jsme se vyzvěděli, jak BioWare nakládá s pirástvím a jak se s ním snaží bojovat. Takže s chutí do toho:

Miloš Bohoněk / TISCALI Games: Začněme s trochou dějepisu. Když jsem poprvé viděl Dragon Age: Origins, v duchu jsem si říkal „Tohle je tak trošku jako Baldur’s Gate nebo Neverwinter Nights“. Je mi jasné, že to není úplně přesné, ale pointou je, že tyhle tituly si jsou přeci jen podobné. Jakýs takýs středověk, magie, skupinka dobrodruhů atd. Tak jak jste přišli s ideou Dragon Age? Ne, že by se mi tohle klíčící univerzum nezamlouvalo, jen mě spíš napadlo – proč jste prostě nepokračovali na předchozích značkách?

Ray Muzyka / BioWare: Řekli jsme, že Dragon Age: Origins je duchovním nástupcem Baldur’s Gate a na toto dědictví jsme velmi hrdí. S Dragon Age: Origins jsme podstoupili výzvu vytvoření našeho vlastního univerza a to použitím našich vlastních pravidel, díky čemuž přineseme dynamický příběh a uvěřitelné digitální herce, to vše zasazené v temném heroickém fantasy světě. Práci na Baldur’s Gate a Neverwinter Nights jsme si vážně užili, ale tohle je příležitost vytvořit vše od základů a jsme extrémně pyšní na to, s čím náš tým přišel.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
oficiální obrázky

S Mass Effect to vlastně bylo něco podobného. Tam jsem si užil nejen příběh samotný, ale i prosté bytí v tom celém univerzu - jednoduše fakt, že to všechno nebylo jen o Shepardovi, ale o celém světě. Mass Effect se pyšnil bohatým příběhovým pozadím s vlastní historií a věci, které se v něm děly, fakt dávaly smysl. Co v tomhle ohledu lze čekat od Dragon Age: Origins? A co další rasy, potkáme nějaké totálně jiné entity s jejich vlastními jazyky nebo přízvuky? Mass Effect zrovna tohle měl a díky tomu byl tamní svět ještě uvěřitelnější.

Dragon Age: Origins má opravdu bohatý příběh a svět, v němž plánujeme vybudovat tuhle značku, je neskutečně podmanivý. Je bohatě naplněn všemožnými charaktery a postavami, z nichž některé, jak si už nahodil, vážně mají svoje vlastní jazyky a dialekty. Určitě počítejte s tím, že vám cestu zkříží kreatury, které jste ještě nikdy v žádném dobrodružství neviděli. Avšak i tak bude svět fanouškům klasického fantasy připadat povědomý. Dragon Age je temné heroické fantasy a jednou z věcí, která je na tvoření vlastního univerza tak super, je to, že jsme limitováni pouze naší představivostí.

Jak jinak. Pověz nám něco víc o herním světě s ohledem na hratelnost. Nebude to přece úplně free-roamingové jako Oblivion, to aby asi ani kvůli konceptu nefungovalo. Takže jak moc svobody, co se chození někam nebo plnění questů týče, hráč dostane?

Od samotného začátku hry si bude hráč vybírat jeho vlastní Origin příběh (původní příběh - pozn. autor). V něm bude doslova utvářet styl, jímž jej bude svět okolo přijímat a dívat se na něj a také jímž se hráč bude dívat na svět. Vytváříme spousty vedlejších questů, které budou jen čekat na hráčovo odhalení. Dragon Age univerzum je ohromné a jsou v něm hromady oblastí k prozkoumání. Navíc po vydání plánujeme rozsáhlé vypouštění dodatečného obsahu a také uvolníme uživatelské nástroje, umožňující naším fanouškům vytvořit si přídavný obsah podle vlastního gusta.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

No, teď jsi teda ten dotaz pěkně obešel. Nicméně - volby a rozhodnutí, aneb něco pro hry od Bioware velmi typické a také něco, co lidi mají tolika rádi (POZOR, TATO OTÁZKA SPOILER - teda, já osobně jsem pořád nakrknutý, když jsem v Mass Effect musel nechat zemřít Kiadana). Plánujete v tomhle ohledu nějaká rázná vylepšení? Anebo si myslíte, že tady už není co vylepšovat a teď jste již dosáhli takovou metlu, kde je to už jen o dobrém příběhu?
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
To je zajímavé, protože v Mass Effect jsi Kaidana nemusel poslat na smrt, ty jsi se takhle vlastně rozhodl sám (Ray asi minul mojí rádobyvtipnou pointu - kdyby Kaidan neodešel do věčných lovišť, nedočkal bych se oné skandální sexuální scény s Ashley, ale nevadí - pozn. autor). Nicméně, obecně je naším cílem obstarat lidem silné emociální zážitky, takže pokud v našich hrách v místech, kde se tyto emociální momentky vyskytují, něco cítíš, považujeme to za úspěch. Pokaždé se snažíme najít způsoby, kterými by bývalo šlo naše předchozí tituly vylepšit a mohu ti garantovat, že podmanivé charaktery, poutavé vyprávění a skvělá hratelnost - spolu se silnými emociálními zážitky - budou vždy srdcem každé hry od BioWare.

Dostatek rozmanitosti a různorodosti je esenciální pro každé RPG. Všemožné rozličné regiony, questy, monstra atd. Na E3 jsme viděli hrad, bitvu o Ostagar a maják. Mohl bys nám dát nějaký příklad dalšího zajímavého teritoria, spolu s jeho unikátními obyvateli, snad i questy?

Vloni na Games Convention jsme ukazovali některé nové oblasti (prezentaci jsme tam vynechali, protože už jsme byli na E3 a z časových důvodů jsme si nemohli dovolit strávit hodinu v jedné budce kvůli pár minutám nových záběrů - pozn. autor), které jsme předtím ještě neprezentovali, kupříkladu tu nazvanou Kocari Wilds (Kocarijské divočiny - pozn. autor). Je to překrásný a bujný les, kde se ovšem hemží nebezpeční a smrtelní nepřátelé. Pokud tě zajímají vedlejší questy, pak tě zklamu, protože o těch ještě moc nemluvíme, ovšem mohu tě ujistit, že hráče čeká spousta dobrodružství (jak v postranních, tak hlavních questech) - tohle je megalomanské dobrodružství se vším všudy a věříme, že naše fanoušky to uspokojí.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Pověz nám trochu více o soubojovém systému. Na E3 jsem viděl spoustu magie a to bylo působivé, ale když přišlo na pořádnou barbarskou rvanici, kde se používaly konvenční zbraně ala meč, připadalo mi to spíše jen jako hack’n’slah. Pracuje se také na nějakých kombech anebo si myslíš, že to by hru už jen zbytečně překombinovalo a ztížilo?

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Boj tělo na tělo je rozhodně něco víc než jen hack and slah. Hráč může použít celou řadu skillů, např. shield bash (jakýsi úder štítem - pozn. autor), navíc zkombinovaný s buď útokem na blízko, nebo i na dálku. Určitě tam je hodně rozmanitosti, bez ohledu na typ charakteru, za který hrajete. Plus vzhledem k tomu, že Dragon Age je o strategickém používání taktiky v celé grupě, budete ve vlastním zájmu chtít mít nějaký ten balanc napříč skilly využitelnými v bitvě. A co je pro nás nejdůležitější - nehledě na to, který druh bojového stylu si vyberete pro vaše čtyři charaktery ve skupině (magický, na dálku a tělo na tělo), bude to zábava tak jako tak!

Víš, když jsem poprvé viděl ta brnění, jaká borci ve hře nosili (Cailan zejména), dost mě to zarazilo. Zaprvé, přijde mi, že snad jen ve Warhammer 40 000 mají větší kousky. Zadruhé, byla neskutečně detailní a poseta tunami drobností, takže jsem nemohl nepomyslet na jednu věc - bude v Dragon Age: Origins nějaký systém úpravy hráčova vybavení anebo jeho upgradování?

Skoro určitě (ten člověk je fakt diplomat - pozn. autor :). Postupem času, jak se budete prokousávat hrou, pochopitelně naberete spoustu různých typů brnění, zbraní a samozřejmě budete mít tu možnost upravovat váš charakter. Tohle je jedna z věcí, u které se už nemůžeme dočkat, až ji budeme moci ukázat.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva

Takže se přesuneme někam úplně jinam. Mohl bys nám trochu blíže představit technologii, která Dragon Age: Origins pohání?

Dragon Age běží na našem vlastním Eclipse enginu, který jsme interně vytvářeli několik posledních let. Jedná se o opravdu silný engine, navíc obohacený o vývojové nástroje. Strávili jsme spoustu času pouhým ujišťováním se, že náš engine a vývojové nástroje jsou přesně to, co potřebujeme, abychom fanouškům a kritikům přinesli hru, jakou budou milovat. Obecně tahle celá kapitola o technologiích je v prvé řadě o tom, abychom mohli vytvořit skvělý herní zážitek pro naše publikum a to se týká všech našich nadcházejících her, Dragon Age nevyjímaje.

Když přišlo na ten zážitek... Minulý rok se objevilo opravdu povedené polské RPG Zaklínač, které hráče vrhlo do skutečně drsného, surového, brutálního, leč poměrně realistického světa fantasy středověku. Nebylo to jen o násilí - nahota a vůbec ženy tomu také dosti napomohly. Člověk mohl zajít do veřejného domu, užít si a podobně. V Dragon Age budeme svědky poměrně tvrdého násilí při soubojích, ale co ten zbytek, který svět udělá skutečnější? Ačkoliv si dovedu představit, že by se pak Dragon Age: Origins krátce po jeho vydání objevilo ve zprávách stanice FOX jako u prvního Mass Effect...

V prvé řadě musím všechny ujistit, že v Dragon Age: Origins románky budou. Každý titul od BioWare hráčům nabízí možnost vybudovat různé druhy vztahů s jejich souputníky a ostatními postavami ve hře, spolu s uvěřitelným a podmanivým způsobem interakce mezi nimi. Prostě jako v opravdovém životě. Tohle je klíčem k vytvoření charakterů, se kterými má hráč nefalšované a upřímné vztahy, ať už je to láska, nenávist anebo něco mezi tím.

Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva Obrázek zdroj: tisková zpráva
další obrázky v galerii

Ok, tak o sexu radši zatím nic. Tím jsme se dostali ke konci a moje poslední otázka je trošku u jiné sféry. Hra podle posledních informací vyjde letos na podzim souběžně pro PC i pro konzole. Původně jste ale uvažovali o PCčkové exkluzivitě. A pořád platí, že PC verze je vaší hlavní vývojovou platformou, tzn. že mu je Dragon Age od začátku vyloženě šité na míru. Není to v současné době trochu riskantní kvůli pirátství?

Takhle, pirátství určitě je závažným problémem, o tom žádná. Ale my jednoduše věříme, že pokud děláte opravdu dobrou hru na PC, s intenzivní podporou po jejím vydání, poté fanoušci udělají správnou věc a podpoří naše úsilí. BioWare má to štěstí, že je obklopeno tolika loajálními fandy (nedávno ohlásili, že se na jejich diskusních fórech přihlásily už čtyři milióny lidí - pozn. autor) a my silně věříme v to, že oni jsou zárukou úspěchu Dragon Age: Origins a jeho světlé budoucnosti.
Zvětšit zdroj: tisková zpráva
Jinak co se týče převedení Dragon Age univerza na konzole: ano, tenhle scénář sepisujeme už teď. Pořád pracujeme na plánech pro sérii Dragon Age, o kterých mohu říci to, že sahají hodně do budoucnosti a samozřejmě se těšíme na to, až vás s nimi seznámíme. Na to je ale ještě nějaký čas...

VIDEO Z HRANÍ

zdroj: Archiv


stažitelná verze (304 MB, HD)

Stáhněte si: Videa, Trailery...

Související články: E3 dojmy, Novinky...

Miloš Bohoněk
autorovi je 18 let a dříve se podepisoval jako Moolker; momentálně studuje v USA, píše i pro SCORE a PlayIN a nejvíce si užije tituly fantasy, akční a strategické; věnuje se závodnímu lyžování, lacrossu, lezení po horách, horské cyklistice a cestování


 
 
Miloš Bohoněk

Nejnovější články