Rozhovor s Microsoftem o Xbox Live
zdroj: tisková zpráva

Rozhovor s Microsoftem o Xbox Live

16. 9. 2007 0:00 | Rozhovor | autor: Redakce Games.cz |

Jako jedni z mála vyvolených jsme absolvovali rozhovor se Stefanem Lampinenem, který zodpovídá za herní divizi Microsoftu v Evropě. Ptali jsme se nejen na prodeje Xboxu 360 v ČR či oficiální podporu služby Xbox Live.

Autor: Martin Zavřel
Publikováno: 16.září 2007


Během veletrhu GC07 v Lipsku jsme jako jedni z mála vyvolených absolvovali rozhovor se Stefanem Lampinenem, který zodpovídá za herní divizi Microsoftu v Evropě. Ptali jsme se na prodeje Xboxu 360 v ČR, datum české lokalizace služby Xbox Live a další věci, které zajímají každého majitele konzole.

(c) Gry online zdroj: tisková zpráva Stefan Lampinen je šéfem evropské centrály Microsoftu, kde zastává pozici „EMEA Sales Director“, čili „ředitele prodejů pro Evropu, Střední východ a Afriku“. Jde o klíčovou osobu ve světě Xboxu (v herním průmyslu jinak působí celý svůj život, od osmibitů přes Mega Drive apod). Proto jsme skočili po nabídce Microsoftu, abychom se jako jediné nezávislé české médium zúčastnili VIP rozhovoru se Stefanem během veletrhu Games Convention v Lipsku. Na rozhovor jsme měli celou hodinu a odehrál se v klidné, oddělné lóži Microsoftu v Byznys pavilónu. Stefan měl sebou dva lidi, kteří ale příliš nemluvili, říkal jsem si, zda to nejsou spíše jeho osobní strážci, než nějací asistenti. Každopádně představit se nenamáhali a my jsme to nijak zvlášť neřešili: na to jsme měli připraveno příliš řadu jiných, důležitějších otázek.

Kromě mne byli v místnosti přítomni pouze dva další novináři: zástupce herního magazínu z Polska a kolega z Jižní Afriky. Ten si pochvaloval, že do Lipska to není tak dlouhý let, jako do Los Angeles na E3. Stefan reagoval, že našeho černého kolegu rád vidí, jelikož Jižní Afrika je důležitý a vyspělý trh - kromě prozatím chybějícího, masivněji rozšířeného broadband připojení. Na adresu GC veletrhu prohlásil: „„Electronic Arts chce, aby se E3 konala v USA, zatímco Ubisoft se z pochopitelných důvodů snaží prosadit Evropu. My v tom takhle jasno nemáme, považujeme se za skutečně globální: hledáme prostě průběžně období v roce a místo, kde by dávalo nejlepší smysl investovat do propagace našich produktů."

 Výsledky Xboxu 360 v České republice
(c) Xlive.cz :) zdroj: tisková zpráva Svými prvními otázkami jsem šel přímo k jádru věci a to lokální problematice okolo Xboxu 360, která čtenáře Tiscali jistě zajímá nejvíce. Ptal jsem se, jak je Microsoft spokojený s dosavadními prodeji Xboxu 360 v ČR a kdy se dočkáme lokalizace služby Xbox Live. Stefan si nápadně povzdechnul, pak znovu nasadil úsměv a začal: „Jsme v byznysu herních konzolí šest let - z toho teprve devět měsíců oficiálně u vás. Za tu dobu jsme stihli hodně: samotný X360 je v ČR k mání s plnou oficiální podporou, stejně tak široká nabídka her. Máte stejnou priorotu, pokud jde o data vydání, jako zbytek Evropy. Stejně tak časté lokalizace, což nemá ve vaší zemi na konzolích obdoby."

"Zatím nám to takhle stačí, jsme s naší nabídkou v České republice spokojení. Až ucítíme, že nastala vhodná doba, rozjedeme u vás další fázi - včetně plné lokalizace Xbox Live. Ale nespěcháme na to, musí to být s plnou parádou a všemi součástmi. Xbox Live je sama o sobě určitá značka, záruka kvality, takže její kompletnost a bezproblémovost musí být v rámci lokalizace plně zachována. Souvisí s tím například i podpora českých vývojářů pro Xbox Live Arcade platformu, aby mohli snadno vyrábět opravdu místní hry: ať už co do jazyka, tak i obsahu.“

 Chceme Xbox Live
Dále jsem tedy zkoušel zjistit, podle čeho Microsoft ucítí, že „nastala vhodná doba“ pro Xbox Live v ČR. Nakonec tedy ze Stefana vylezlo to, co jsem podvědomě čekal: „Prodeje v Česku, stejně jako například v Maďarsku, jsou poněkud pomalé. Samozřejmě jsme na dané téma dělali analýzu, abychom zjistili důvod. Konkrétně v ČR je pomalý start spojen s příliš velkou fragmentovaností prodejní sítě. Několik menších prodejců videoher nikdy neodkáže penetrovat trh tak, jako velké řetězce typu Gamestop, fungující v zahraničí.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Zeptal jsem se tedya, jaké máme v dané situaci vyhlídky a zda jsou u nás další problémy. Stefan chvíli váhal a pak upřímným tónem prohlásil: „Našimi požadavky pro lokalizaci Xbox Live nejsou jen větší penetrace kreditních karet či broadband připojení, jak si asi myslíte. Je to celkový obraz - celková statistika vaší země musí prostě určitým způsobem vyjít.“ Aby nazakončil dané téma příliš pesimisticky, obratně dodal: „Soustředíme se teď také na Rusko a další trhy, s tím je spousta práce."

V praxi jsem si Stefanova slova vyložil tak, že zatím konkrétní časový plán pro uvedení Xbox Live v ČR neexistuje. Situace tak nepříjemně připomíná situaci okolo Playstation Online služby pro PS2, která se v ČR roky „oficiálně“ plánovala, ale nikdy se doopravdy nespustila. Nezbývá než doufat, že se doba od těch časů změnila a ještě změní, že naše kupní síla, internetová konektivita a počet majitelů Xboxu 360 dosáhnou takové úrovně, abychom za to Microsoftu stáli.

Ještě než jsem přestal směrovat otázky na Českou republiku, optal jsem se na poslední věc, která mne zajímala: dovoz sběratelských edic her do ČR. Stefan se zasmál: „Vy je chcete? Polští herní vydavatelé nám při rozhovoru přesně na tohle téma pořád opakovali, že důležitá je cena, důležitá je cena… Proto jsme do Polska žádné sběratelské edice nedovezli, byť jsou dražší oproti těm běžným jen minimálně. Jestliže je to v Česku jiné, pak je tam rádi dovezeme. Musí se to ovšem potvrdit nějakým průzkumem, samozřejmě… Již teď vám ale mohu potvrdit, že dovoz sběratelské edice Halo 3 do ČR je zaručen.“

 Triky okolo Xbox Live účtů
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Jelikož situace kolem Xbox Live trápila také oba další novináře, nakonec jsme napřímo otevřeli i téma zadání nepravé adresy do přihlašovacích údajů Xbox Live – v současnosti jedinou cestu, jak může český hráč získat na Xbox Live přístup. Ukázalo se, že vyplnění anglického poštovního směrovacího čísla (české vám konzole odmítne) používají všichni lidé nejen v Česku, ale také v Jižní Africe. Na to konto jsme se s kolegy shodli, že přece nepotřebujeme Xbox Live rovnou kompletně v naší řeči apod. Stačí nám možnost přihlásit se normálně na svoji adresu a zemi, ale služba může zatím klidně zůstat v angličtině.

Stefan nám však znovu připomněl: „To je právě o tom uznání dané země jako dostatečně připravené pro Xbox Live. Když už, tak službu s plnou parádou, podporou a zajištěním – i bezpečnostním – na všech stranách. To je prostě filozofie Microsoftu a obzvláště herní divize, proto také řešíme věci jako rodičovský zámek atd.“ Na konto rodičovského zámku kolegové přispechali s komentářem, že stejně nefunguje tak docela přesvědčivě u všech her, což Stefan uznal a označil za další ožehavý problém, kterému se teď primárně věnují. Dále jsme se ptali, co je pravdy na banování hráčského účtu za hraní titulů před oficiálním datem vydání či za online nákup Xbox Live Marketpoints z platebni karty ze země, kde Live oficiálně není. Stefan ale k tomuto tématu neměl bližší informace a dal najevo, že nehodlá spekulovat.

 Více než Xbox
Zvětšit zdroj: tisková zpráva Ačkoliv Xbox 360 byl prioritním tématem našeho rozhovoru, dostali jsme se samozřejmě také k dalším. Stefan v jedné chvíli správně podotknul, že „Games for Windows“ je největši instalovaná platforma v dnešním světě. Počítačů vybavených Windows je více, než jakékoli konzole. To jsem okamžitě kontroval otázkou, proč tedy nedošlo ke kompletnímu  naplnění slibované vize „Live Anywhere“, která by propojila Windows s mobilními telefony. Stefanova odpověď byla rychlá: „Live Anywhere je skvělá myšlenka a Microsoft se k ní naplno vrátí, ale v praxi teď máme dostatek práce a starostí s šířením samotného Xbox Live, jak vidíte. Anywhere teď prostě není naše priorita.“

Další otázkou jsem mířil na Gears of War pro PC. Konverze vyjde pouhý rok po původní Xbox 360 verzi, zatímco v minulosti byl hlavní trhák platformy (Halo pro Xbox) převeden na PC až po třech letech a druhý díl na tom byl podobně, za což sklidil oprávněnou kritiku. Bude tedy novým standardem pro konverze z X360 na PC pouhý rok? Stefan reagoval: „To právě teď řešíme, nakolik to dává smysl… definitivní odpověď nám dají zřejmě právě prodeje Gears of War pro PC. Uvidíme, jak se to projeví celkově na prodejních číslech hry.“ Moje poslední otázka „z jiného soudku“ mířila na podporu filmů v HD rozlišení, ptal jsem se, zda kromě HD DVD mechaniky bude k mání také Xbox 360 mechanika pro Blu-Ray disky. Odpověď byla bohužel stejně „diplomatická“ jako některé předchozí: „Pokud o to trh bude jasně stát, pak to samozřejmě podpoříme.“

 Vize budoucnosti
Během rozhovoru nám Stefan pověděl také o vizi Microsoftu do budoucna. Kromě jiného například o nepřetržité snaze dostat Xbox 360 masivně do Japonska. Na to konto jsem poznamenal, že tam o to zřejmě moc nestojí a že všechny ty prostředky a úsilí, co do penetrace japonského trhu Microsoft vkládá, by došly mnohem většího ocenění a reakce v Evropě. Stefan pokýval hlavou a komentoval to: „My to víme, chystáme se na druhou vlnu penetrace EU trhu, ale načasování nám zatím dělá trochu starosti. Na rovinu: Evropa je velmi důležité bojiště, ale také složité a fragmentované.“

Zvětšit zdroj: tisková zpráva Dále byl ovšem Stefan velmi optimistický: „Byznys okolo Xboxu 360 je v dobrém stavu, konečně máme dobrý herní a produktový lineup, což jsme od začátku potřebovali. Nabízíme pro naši konzoli zhruba 300 her, hodně nefalšovaných blockbusterů, Halo 3 je už za rohem. Snížení ceny, možnost nákupu vylepšené Elite verze konzole, celkově nejlepší herní lineup napříč celým současným herním průmyslem… to všechno vidím jako samé dobré zprávy. Tyto Vánoce plánujeme opravdu ve velkém stylu, budeme mít masivní podporu third party vývojářů, kromě jiného. Na letošní svátky tak půjdeme do boje naplno, se vším, co máme a umíme.“ Lepší tečku za rozhovorem si asi nemůžeme přát. Zbytek už je na vás, zákaznících.

Související články: Xbox Live téma, Rozhovor s Microsoftem o startu X360 v ČR, Rozhovor o časopisu OXM CZ

 
Martin Zavřel
autorovi je 27 let, pracuje v Illusion Softworks, po uplynulých sedm let vedl konzolovou sekci Doupěte; nejraději má akční, RPG a hororové hry (plus cokoliv s dobrým příběhem); neobejde se bez kvalitní filmové a herní hudby, relaxuje při tenisu, cestování, plavání a na srazech Brněnských Otaku

 
 
Martin Zavřel

Nejnovější články